• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Hade BIM i 3/7 och fick mensen samma dag, sen skulle nästa BIM bli 2/8 med äl på torsdag. Eftersom vi försökt bli gravida i snart ett år så tänkte jag använda äl-test denna gång och det visade att jag har äl idag! Dvs 4 dagar tidigt! Kanske inte så konstigt att vi inte blivit gravida än?!

• Pepsin

Jamen precis! Helt omöjligt! Alltså jag har typ bara gissat haha. Någon månad tog vi äl-test bara för att se, då var det den dagen jag räknat med!

soltroll skrev 2019-07-15 14:11:33 följande:

Läste om just det någonstans att största anledningen till att det tog lång tid för par att bli gravida var för att de hade sex på fel tidpunkt. Svårt att veta ju..:/

Hur har du vetat (trott) att du har äl tidigare månader? Bara efter datum eller några tecken? :)

• Pepsin

Haha aa men min man är borta väldigt mycket genom sitt jobb så riktigt så ofta har vi inte tid ;)

lilagrodautanben skrev 2019-07-15 14:33:19 följande:

Om man ligger varje till varannan dag är det omöjligt att missa :) vi ligger varje dag och har gjort det i nio år. Haha!

• Pepsin

Jag hade en sån period långt innan vi bestämde för att börja försöka, haha! Så jag vet exakt vad jag vill ha för vagn, babyskydd osv... Det är bra att få drömma lite tror jag :) Och jag tror många gör det!

Mima93 skrev 2019-07-16 08:06:41 följande:

Är det fler som har gått helt bananas och håller på o kollar på bebissaker?! Jag kan verkligen inte låta bli! Har bestämt vilken barnvagn jag vill ha och även babyskydd, sitter o kollar om det finns på blocket. Kollar även typ spjälsängar, skötbord, tuttar o snuttar, kläder. Ja allt möjligt! Har till viss del fått med fästmannen på det också då vi gick och sneglade på bebisgrejer på IKEA. Finns det fler galna som oss? Vi har ju inte ens någon bebis i magen än!

• Pepsin

Det är nog inte helt ovanligt med blod i samband med äl men ?konstigt? om du inte fått det innan?

soltroll skrev 2019-07-16 20:07:40 följande:

Jag som inte alls tänkte ens försöka se några symptom eller så denna månad lyckades inte så bra. Haha

Upptäckte att jag har mycket äl flytningar idag(äggvite) dock med blod i. Alltså det var ganska mycket blod. Brukar det vara så, eller vad kan det bero på?:/

Jag brukar alltid få ont vid äl, men känner inget alls.

• Pepsin

Halloj!

Men så sköönt att ändå lyckas på första ivf-försöket, även om jag förstår att det är tufft att det inte tar sig utan. Vad var anledningen enligt er utredning? Brukar du använda dig av äl-test eller kör ni bara regelbundet med sex?

Vi är på vårt elfte försök nu! Faktiskt positivt inställd denna gång eftersom vi lyckades få till flera ligg i samband med detta haha.

nataliei skrev 2019-07-17 08:07:44 följande:

Hej på er! Jag är gärna med i er tråd. Jag är gammal i gamet. Fick för 3 år sedan en dotter efter 3 års försök, tillslut lyckades vi på första ivf-försöket.

Nu har vi haft oskyddat sex i 1.5 år men det har inte hänt något. Vi har inte sökt hjälp (tydligen är vi väldigt bra på att vänta haha).

Men herregud vad jag vill ha ett syskon till mitt barn. Tänk att få se det där plusset utan att ha gått igenom en Ivf!

Jag är otroligt tacksam för min dotter och blir det inga mer barn accepterar jag det! Men jag hoppas ändå!

Hur länge har ni andra försökt? Och har ni frågor om fertilitetsutredning för oförklarligt barnlösa så kanske jag kan svara på något!

• Pepsin

Jag är inte så insatt i provers och letrozol och allt vad utredningar kan visa eftersom vi inte är där än men hoppas att det hjälper! <3.

Jag förstår hur du tänker, jag kan också känna så ibland men försöker verkligen att glädjas med mina vänner som har barn! Men de dagar jag inte orkar glädjas så tycker jag det är OK också att inte bekräfta varenda liten grej kring deras barn/graviditet :)

Anonym (Sara11) skrev 2019-07-17 17:44:47 följande:

Hej. Vi har försökt i 15 månader. Går på utredning och fått provera. I september ska vi börja med letrozol. Ska göra 3-4 kurer. Problemet är att jag. sällan/aldrig har ägglossning trots att jag har mens varje månad. Funkar inte det ska vi göra IVF. De är oerhört tufft. De enda jag vill är att bli gravid. Extra tufft när många(5 nära) vänner är gravida/precis fått barn. Jag orkar inte umgås med dom och det är väldigt jobbigt att känna sån avundsjuka och känna att man inte vill umgås med dom. Hur tacklar ni andra allt detta med de sociala? Mannen känner inte likadant och tycker att de är konstigt när jag säger så. Klart vi ska umgås ändå liksom? Men så känner jag inte.. De är så himla jobbigt att se magar överallt och när vänner pratar barn. Alla vänner på mannens sida har barn så de är mkt prat om barn. Kände att jag behövde skriva av mig lite..:/ håller tummarna för alla som kämpar.

• Pepsin

Okej! Det är ju förvisso skönt att inget är fel men kanske även frustrerande?! Om kroppen är bra borde man ju kunna få bli gravid kan jag tycka. :/

Ja men tack för lyckönskningarna! Önskar detsamma till er! <3 Jag har slutat leta symptom haha, ställer in mig på att behöva fortsätta försöka. Vi har inte pratat om när vi ska söka hjälp, men under hösten kanske :)

Hha nej smileysar på familjeliv är så svårt för det blir bara frågetecken! Men vanliga med paranteser fungerar haha :)

nataliei skrev 2019-07-17 23:38:00 följande:

Vi var ofrivilligt barnlösa. På pappret var vi mer än perfekta. Men det hjälpte tydligen inte. Jag tror jag har endometrios men det är inget som vi bekräftat med operation.

Inga ältester, vet när jag har ägglossning. Så det är bara att ha sex kring äl. Men det har aldrig tagit sig.

Hoppas verkligen att ni lyckades denna gång! Jag hoppas att vi med fixade det! Men jag är så sjukt van vid att vara skengravid och känna alla möjliga symptom så jag vet att det inte är vår tur än.

Jag vet inte hur man gör smilegubbar här på familjeliv, förstår om mina inlägg känns monotona haha!

Ska ni gå vidare med utredning sen?

• Pepsin

Såå skönt för er som redan har ägg i frysen osv! Jag är så rädd för ev utredning, äggplock osv, det är nog därför vi skjuter på det, haha :)

Jag har BIM 29/7, först var det 2/8 men fick äl tidigare än jag trodde :) så försöker tro att anledningen till varför vi inte plussat än är för att vi missbedömt datum för äl haha :) tog ett clearblue ältest i måndags eftersom det enligt min kalender var första dagen i fertila perioden och då blev det glad gubbe direkt haha!

nataliei skrev 2019-07-18 09:10:39 följande:

Heter såklart OFÖRKLARLIGT barnlösa haha! Ofrivilligt gäller väl för alla som vill ha barn.

Jag funderar om jag ska söka hjälp igen. Kanske går med något lättare i grepp den här gången än ivf. Vi har fem jättefina ägg i frysen, men det kostar 15000kr att tina för en omgång. Egentligen inga stora pengar om man tänker på vinsten. Men får man göra det massor av gånger utan resultat så gör det hål i plånboken.

Tänker till hösten att jag kanske kan få göra en spolning av äggledarna. Kanske kan de hjälpa. Det gjorde inte det förra gången men skam den som ger sig!

När har du BIM?

• Pepsin

Heej! Fy så deppigt... <3 försök tänk positivt! Det borde väl gå på något sätt? Typ ivf? Om du först får massa bra medicin för att främja äggproduktionen :) jag har verkligen noll koll på denna djungel... men håller verkligen tummarna för er! Vi har tur som bor i ett land som kan sånt här! Tappa inte hoppet <3

Sirest01 skrev 2019-07-18 13:17:48 följande:

Hej vi har försökt sen i augusti förra året. Jag har ingen egen ägglossning eller mens, har pcos troligtvis. Just nu har jag Provera, tagit det sen i april, testade med en månads uppehåll men fortfarande ingen egen äl. I höst ska jag tillbaka till gyn läkaren och då får vi se vad som händer. Min sambo och jag tar det lugn nu under sommaren och myser när vi känner för det. Men jag mår dåligt psykiskt då jag längtar efter en bebis som bara den och jag har kompisar som ska ha barn och min syster ska ha i augusti. Jag har ställt in mig på att jag kommer nog inte få barn, kan inte ens föreställa mig själv med barn längre.

Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader