• Anonym (Greta wannabe)

Sluta flyga

Ni som slutat flyga, vad har ni fått för reaktioner?

Jag flyger sällan privat men ett par gånger om året i jobbet. Några av mina kollegor flyger nästan varje vecka.

Nu har jag tänkt att nästa gång ska jag ta tåget. Det tar 14-18h jämfört med 1h flyg. Jag har tre små barn så jag vill helst inte resa och vara borta alls, men nu är jobbet sådant.

Undrar lite vad folk ska tycka och tänka och framförallt om dom som flyger kommer tro att jag ser ner på dom.

• Svar på tråden Sluta flyga
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (På marken) skrev 2019-06-29 08:10:25 följande:

Jag har flugit en gång i mitt vuxna liv. Folk fattar trögt, men man visste faktiskt redan för flera decennier sedan att flyg är piss för klimatet. Så det har jag levt efter. De flesta frågar om jag är flygrädd - särskilt innan polletten ramlade ner för den stora allmänheten. Då säger jag att det är av miljöskäl och folk svarar oftast "jaha" eller något liknande.

Tack. Skönt att det finns några pålästa här i forumet. Jag har förstått att många inte känner till att utsläpp på hög höjd har nästan dubbelt på stor miljöpåverkan.
  • Anonym (H)
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-29 08:52:13 följande:

Tack. Skönt att det finns några pålästa här i forumet. Jag har förstått att många inte känner till att utsläpp på hög höjd har nästan dubbelt på stor miljöpåverkan.

Du funderar på om folk tror du ser ner på dem om du slutar flyga. Samtidigt är du stridig i tråden. Klart du ser ner på dem som flyget! Var ärlig istället.
  • Panduro

Jag förstår inte varför man måste göra så stor grej av att man inte flyger. Jag flög senast 2014 och lär inte flyga på åtminstone några år framöver. Men är ju ingen klimathjälte för det. Har bara inget behov av att flyga.

• Anonym (Bizz)
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-29 08:52:13 följande:
    Man måste skilja på klimat och miljö.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (H) skrev 2019-06-29 09:02:47 följande:
    Du funderar på om folk tror du ser ner på dem om du slutar flyga. Samtidigt är du stridig i tråden. Klart du ser ner på dem som flyget! Var ärlig istället.
    Instämmer.
    Det där med "flygskam" har fått för stora proportioner.

Jag skrattar mest åt såna som ts, som tror att de är några miljö/klimathjältar och tycker att vi som flyger ofta och gärna är ena riktiga fulingar.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (Bizz) skrev 2019-06-29 09:11:56 följande:

Man måste skilja på klimat och miljö.

Exakt!
  • Dr Nail
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-28 00:26:56 följande:

I stort sett all forskning visar att vi absolut måste vända progressen och att den tekniska utvecklingen inte kommer att räcka för att göra det utan vi måste minska flygandet. Om våra barn ska kunna fortsätta leva på den här jorden vill säga. Bryr man sig inte. Om det kan man ju fortsätta.

Men jag undrar lite varför du bryr dig om att klimatkompensera om du inte bryr dig om klimatet.

Varför åker du inte häst och vagn?

Man vänder inte progressen, folk kommer att fortsätta flyga. Man måste inse det. Det bästa vi kan göra är att flyga så mycket som möjligt och pumpa in pengar i utvecklingen. Det kommer att bli renare. Klimatkompensation är ett sätt att nå målet lite snabbare.

Som sagt, att sluta flyga är en irrationell paniklösning. Därför tänker jag fortsätta flyga till Danmark.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Dr Nail skrev 2019-06-29 09:41:53 följande:

Varför åker du inte häst och vagn?

Man vänder inte progressen, folk kommer att fortsätta flyga. Man måste inse det. Det bästa vi kan göra är att flyga så mycket som möjligt och pumpa in pengar i utvecklingen. Det kommer att bli renare. Klimatkompensation är ett sätt att nå målet lite snabbare.

Som sagt, att sluta flyga är en irrationell paniklösning. Därför tänker jag fortsätta flyga till Danmark.

Säger du samma sak om att köpa billiga prylar från kina? Bäst att köpa mer. Man vänder inte progressen. Trots att miljontals människor dör pga klimatförändringar.
  • Anonym (öh)
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-29 10:09:57 följande:
    Säger du samma sak om att köpa billiga prylar från kina? Bäst att köpa mer. Man vänder inte progressen. Trots att miljontals människor dör pga klimatförändringar.
    Vad säger du om att köpa dyra grejer som tillverkats i Kina då? Det mesta görs där, inte bara "billiga prylar". Vad skriver du på för dator eller telefon?
  • Konservativ

klimatbluffen är ENBART till för att höja skatterna. Handlar inte om något annat. Att människan skulle påverka klimatet är bara löjligt.

Svar på tråden Sluta flyga