• Anonym (Greta wannabe)

Sluta flyga

Ni som slutat flyga, vad har ni fått för reaktioner?

Jag flyger sällan privat men ett par gånger om året i jobbet. Några av mina kollegor flyger nästan varje vecka.

Nu har jag tänkt att nästa gång ska jag ta tåget. Det tar 14-18h jämfört med 1h flyg. Jag har tre små barn så jag vill helst inte resa och vara borta alls, men nu är jobbet sådant.

Undrar lite vad folk ska tycka och tänka och framförallt om dom som flyger kommer tro att jag ser ner på dom.

• Svar på tråden Sluta flyga
  • Liberté
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-28 08:14:57 följande:
    40% är ju en ganska stor andel.
    Nej inte när man drar upp det media som att vanliga civila flyg skulle vara det stora problemet när det kommer långlflyg och utsläpp. Det är industriflyg som är det stora problemet med långa resor och större utsläpp.

Exempelvis har du lax som flygs till kina för att rensas liknande projekt.
    Att skylla på svenson som åker till Turkiet 1 gång per år är absurt i jämförelse.

Sen har du även att båtar släpper ut mer än flyg, speciellt industri..
  • Anonym (Greta wannabe)
    Liberté skrev 2019-06-28 16:35:15 följande:

Kina släpper ut ~ 8-9 GT co2 per år.  EU som helhet släpper knappt ut 3.5GT.

Det är skitsamma om en svensk släpper ut mer än 1 kines när det finns runt miljarden av dem medan 10 miljoner av oss.

Ja, uppenbart blir vi skattade för saker som är utanför våra gränser och som påverkar oss. Så då skulle jag säga S och MP.

Förstår inte alls hur du tänker. Är en Svensk värd mer än en kines?
  • Anonym (Greta wannabe)
    Liberté skrev 2019-06-28 16:37:28 följande:

Nej inte när man drar upp det media som att vanliga civila flyg skulle vara det stora problemet när det kommer långlflyg och utsläpp. Det är industriflyg som är det stora problemet med långa resor och större utsläpp.

Att skylla på svenson som åker till Turkiet 1 gång per år är absurt i jämförelse.

Herr och fru Svensson får gärna flyga så mycket som vill. Jag vill i alla fall inte vara bland de 50% som förstör jorden mest . Jag har själv barn så det kanske förklarar saken.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Liberté skrev 2019-06-28 16:37:28 följande:

Båtar har inte mer utsläpp per km.
  • snedtak
    Liberté skrev 2019-06-28 01:07:04 följande:
    Nej flyg hos privatpersoner är mindre än 40% av utsläpp. Siffror som finns är enkla att kolla upp. Köper du politisk propaganda är det på dig och ingen annan.

För svenskars flygresande utgör tjänsteresandet 20% och privatresandet 80%. Utsläppen från svenskars flygresande 2017 var 10 miljoner ton CO2-ekvivalenter. 
    Källa: https://research.chalmers.se/publication/506796/file/506796_Fulltext.pdf

Det kan tex. jämföras med utsläppen från svenska personbilar som var 10,4 miljoner ton CO2-ekvivalenter 2017.
    Källa: www.statistikdatabasen.scb.se/sq/72633 

Det kan också jämföras med utsläppen för alla internationella fartyg som tankat i Sverige, vilket var 7,8 miljoner ton CO2-ekvivalenter 2017.

Källa:http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-utrikes-sjofart-och-flyg/ 

• nytt eller gammalt

Jag är "klimatnörden" på mitt jobb. Jag är den enda som har slutat flyga. Flyger om jag måste i jobbet, men det är bara sådär en gång vartannat år.

Jag kan säga som så att folk kunde inte bry sig mindre om hur en enstaka nörd reser. Någon tycker jag är lite knäpp som inte väljer det som är bekvämast. De tycker att det är nödvändigt för hälsan att flyga utomlands 3-4 ggr per år privat. "Annars skulle de inte klara sig." Så just på jobbet har jag gett upp, folk bryr sig inte om klimatet helt enkelt. 

Vi har en massa töntiga miljömål på jobbet (typ skriv ut lite mindre papper, försök källsortera, köp miljömärkt kontorsmateriel, kravmärkt mjölk och kaffe...), men också några bra som handlar om uppvärmning av lokalerna mm. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO.

Nej, jag har allt mer gett upp hoppet om folk alltså. Det ÄR viktigare för mina kollegor att de får vara bekväma just nu än att deras barnbarn har det drägligt. De tänker inte längre än så. Och ja, de har minst grundutbildning på högskolenivå allihopa. Och vi tillsammans utgör ledningen för det största affärsområdet i företaget. 

Sorgligt är vad det är. Eller skamligt? Hur kan människor vara så ignoranta? Vad är felet?

• Anonym (Greta wannabe)
    nytt eller gammalt skrev 2019-06-28 20:12:00 följande:

Jag är "klimatnörden" på mitt jobb. Jag är den enda som har slutat flyga. Flyger om jag måste i jobbet, men det är bara sådär en gång vartannat år.

Jag kan säga som så att folk kunde inte bry sig mindre om hur en enstaka nörd reser. Någon tycker jag är lite knäpp som inte väljer det som är bekvämast. De tycker att det är nödvändigt för hälsan att flyga utomlands 3-4 ggr per år privat. "Annars skulle de inte klara sig." Så just på jobbet har jag gett upp, folk bryr sig inte om klimatet helt enkelt. 

Vi har en massa töntiga miljömål på jobbet (typ skriv ut lite mindre papper, försök källsortera, köp miljömärkt kontorsmateriel, kravmärkt mjölk och kaffe...), men också några bra som handlar om uppvärmning av lokalerna mm. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO.

Nej, jag har allt mer gett upp hoppet om folk alltså. Det ÄR viktigare för mina kollegor att de får vara bekväma just nu än att deras barnbarn har det drägligt. De tänker inte längre än så. Och ja, de har minst grundutbildning på högskolenivå allihopa. Och vi tillsammans utgör ledningen för det största affärsområdet i företaget. 

Sorgligt är vad det är. Eller skamligt? Hur kan människor vara så ignoranta? Vad är felet?

Jag upplever ändå att många på jobbet väljer vegetariskt på lunchen och två har sålt en av familjens två bilar för att ta bussen till jobbet. Men alla flyger Fortfarande regelbundet så vitt jag vet.
  • Anonym (Frida)

Sen Greta började hålla på och synas så har jag flugit desto mer. Har även en dekal ovanför avgasröret på bilen "Varsågod Greta" står det.

• Liberté
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-28 19:42:21 följande:

Förstår inte alls hur du tänker. Är en Svensk värd mer än en kines?

Vad har värdet på en person att göra , du räknar för fan inte lnvidid vs individ utan det stora hela.

8-9gt vs hela EU 3,5gt så är problemet som Kina utgör större.

Skulle Sverige sluta importera billigare skit från Kina skulle de påverka mer än vad exempel privat flygande gör.

Debatten är skev från start till slut.
  • Liberté
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-28 19:49:34 följande:

Båtar har inte mer utsläpp per km.

Sant men sen flnns det något som heter fågelvägen och att större fartyg inte stänger av när de står i hamn till skillnad från flyg.
Svar på tråden Sluta flyga