• Anonym (Greta wannabe)

Sluta flyga

Ni som slutat flyga, vad har ni fått för reaktioner?

Jag flyger sällan privat men ett par gånger om året i jobbet. Några av mina kollegor flyger nästan varje vecka.

Nu har jag tänkt att nästa gång ska jag ta tåget. Det tar 14-18h jämfört med 1h flyg. Jag har tre små barn så jag vill helst inte resa och vara borta alls, men nu är jobbet sådant.

Undrar lite vad folk ska tycka och tänka och framförallt om dom som flyger kommer tro att jag ser ner på dom.

• Svar på tråden Sluta flyga
  • Anonym (????)
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-27 08:51:03 följande:

Undrar lite vad folk ska tycka och tänka och framförallt om dom som flyger kommer tro att jag ser ner på dom.

Hur kan DET vara nåt att bry sig om? Undrar du även om folk som köper billigt antibiotikakött tror att du ser ner på dem om du köper svenst kött? Eller att de som kör bil ska tro att du ser ner på dem om du cyklar? Underlig sak att lägga tankemöda på. Tror att de flesta är ointresserade av dina val.
  • Kverulant67
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-28 19:49:34 följande:
    Båtar har inte mer utsläpp per km.
    Du verkar inte vara speciellt påläst, eller följt nyheterna senaste månaden...
    VI i Sverige står för en fis i rymden av utsläpp, ta du tåget och skit i att dina barn slippet sin tokmiljömupp till mamma!
  • Anonym (Greta wannabe)
    Liberté skrev 2019-06-28 23:22:14 följande:

Vad har värdet på en person att göra , du räknar för fan inte lnvidid vs individ utan det stora hela.

8-9gt vs hela EU 3,5gt så är problemet som Kina utgör större.

Skulle Sverige sluta importera billigare skit från Kina skulle de påverka mer än vad exempel privat flygande gör.

Debatten är skev från start till slut.

Så om man skulle dela kina i små länder om 8-10 milj invånare så skulle vi lösa problemet. Då är ju varje land så liter i det stora hela. Smart.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (????) skrev 2019-06-28 23:47:24 följande:

Hur kan DET vara nåt att bry sig om? Undrar du även om folk som köper billigt antibiotikakött tror att du ser ner på dem om du köper svenst kött? Eller att de som kör bil ska tro att du ser ner på dem om du cyklar? Underlig sak att lägga tankemöda på. Tror att de flesta är ointresserade av dina val.

De flesta jag känner köper svensk kött i den mån de köper kött och en hel del cyklar. Alla på mitt jobb flyger regelbundet inom Europa i jobbet och inte någon har valt tåg förutom till Stockholm.
  • Anonym (????)
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-29 01:15:27 följande:

De flesta jag känner köper svensk kött i den mån de köper kött och en hel del cyklar. Alla på mitt jobb flyger regelbundet inom Europa i jobbet och inte någon har valt tåg förutom till Stockholm.

Liknelser är inte din starka sida, va? Det jag försöker få fram är att om du väljer X, inbillar du dig då verkligen att Y- och Z-väljarna tror att du ser ner på dem? Och att de i så fall bryr sig? Låter som du har en lite skev bild av hur stor betydelse dina val har i andras liv.
  • Liberté
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-29 01:11:28 följande:

Så om man skulle dela kina i små länder om 8-10 milj invånare så skulle vi lösa problemet. Då är ju varje land så liter i det stora hela. Smart.

Är det på denna nivå du är påläst angående problematiken med utsläpp så säger jag tack och bock. Lek på i tråden men jag skiter i det
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (????) skrev 2019-06-29 04:59:03 följande:

Liknelser är inte din starka sida, va? Det jag försöker få fram är att om du väljer X, inbillar du dig då verkligen att Y- och Z-väljarna tror att du ser ner på dem? Och att de i så fall bryr sig? Låter som du har en lite skev bild av hur stor betydelse dina val har i andras liv.

Ok I get tor point. Jag bryr mig för mycket om vad folk ska tycka och tänka överlag. Det är en svaghet hos mig. Tack.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Liberté skrev 2019-06-29 07:37:32 följande:

Är det på denna nivå du är påläst angående problematiken med utsläpp så säger jag tack och bock. Lek på i tråden men jag skiter i det

Oj man är alltså icke påläst om man tycker att var och en ska dra sitt strå oavsett hur många det finns av just mitt folkslag.

Och jag håller med om att vi ska sluta importera billigt skit från kina. Det har du absolut rätt i. Jag undviker absolut att köpa sådant.
  • Anonym (På marken)

Jag har flugit en gång i mitt vuxna liv. Folk fattar trögt, men man visste faktiskt redan för flera decennier sedan att flyg är piss för klimatet. Så det har jag levt efter. De flesta frågar om jag är flygrädd - särskilt innan polletten ramlade ner för den stora allmänheten. Då säger jag att det är av miljöskäl och folk svarar oftast "jaha" eller något liknande.

• Anonym (Bizz)

Jag flyger med charter till varmare breddgrader två-tre gånger per år.
    Skäms inte det minsta.

Svar på tråden Sluta flyga