Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Antisemitismen inom vänstern, varför?

KillBill skrev 2023-04-18 20:31:09 följande:

Som ledande Sverigedemokrat kan du återkommande konferera med antisemiter och förintelseförnekare utan att det leder till konsekvenser..

Vi har lärt oss att i högern är det inte ett fel att vara en antisemitist, och detta gör mig bara perplex.

För jag inbillade mig ALL antisemitism var dålig OCH oavsett vart den kommer ifrån i politiken.
    Kan jag ha misstagit mig att det beror på vart i politiken man är?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    nihka skrev 2023-04-22 14:35:46 följande:
    Ja, jag har ju blivit "identifierad " som vänster av dig så det är ju väldigt tillförlitligt vad du tror iaf Hahaha!
    Alla är vänster som inte håller med dom.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    KillBill skrev 2023-04-27 23:58:09 följande:

Vilka svin regeringens styrparti samarbetar med i EU..

www.etc.se/utrikes/efter-hitlerhaelsningen-nu-hjaelper-han-sd-stoppa-migrationsfoerslaget

OPch som vanligt kommer vi inte se någon avsky för detta och när det kommer till när det är högern, och jag som trodde all antisemitism var dåligt.
    Men uppenbarligen inte och det ser vi på Den Bedövande Tystnaden som nu följer.

• klyban
    RebeckaZ70 skrev 2023-05-05 11:52:14 följande:

https://miff.se/sverige-och-israel/naturvardsverket-och-sida-betalar-hat-och-terrorspridande-palestiniers-mediautbildning/

naturvårdsverket och SIDA satsar alltså miljoner på att utbilda palestinier i att hata.

de senaste 25 åren har Sverige satsat 36 miljarder på Palestina. 

har det gett något resultat, annat än berikat Arafat och Abu Mazen? pengar har gått till pay for slay m.m. Demokratin lyser fortfarande med sin frånvaro liksom mänsklig rättigheter.

För oss är demokrati en process som tagit hundratals år, varför inbillar du dig annat än att det ska ta lång tid även där.
    Och kanske om Israel inte hela tiden attackerar dom, så kanske pengarna skulle räcka till mer, såg du hur det föll tillbaka igen?
    Rätt komiskt se extrem populism på detta viset, det är som man kiknar att det finns en del som går på det också.

• klyban
    RebeckaZ70 skrev 2023-05-05 19:41:00 följande:
    Jo, mm kan ju fundera på hur lång tid det tog för Israel att bli en fungerande demokrati med mänsklig rättigheter och jämföra med grannländerna? om de ägnade mer tid och energi åt att bygga upp sitt samhälle istället för att ständigt anfalla oss skulle det kunna se annorlunda ut även där.

P A är helt körda, de har fortfarande som mål att itplåna Israel som stat. 

Kanske inte Israel ska bomba dom då?
    Eller gillar du bomber som faller på oskyldiga om de bara har fel religion?

• klyban
    RebeckaZ70 skrev 2023-05-06 10:31:54 följande:

Du menar att vi ska slut försvara oss när vi blir anfallna? Det skulle väl passa dig utmärkt. ze final zolusion utan att själv behöva delta?

hamas är ju så klart oskyldiga? De är ju religiös socialdemokrati enligt någon forskare. Har du missat att hamas och islamic jihad skikar raketer mot sin egna inne i Gaza? Och mot muslimer inne i Israel. Och mot helt vanliga israeler oavsett religion.

Jg gillar inte bomber, jag har suttit i skyddsrum i Ashdod medan raketer från Gaza regnat ner, mär vi äntligen kom ut fick vi se räddningspersonal samla ihop resterna av en mamma med barn som inte hann ta skydd. 

det är detta och mycket annat som du inte vill att vi ska få försvara oss mot. 

vi ska helst bar låta oss mördas, helt enligt hamas och islamic jihads och PLO S önskan, på samma sätt som större delen av världen blundade fram till 1945. De enda judar du och dina gelikar bryr er om är döda judar.

Menar DU att Palestina ska sluta försvara sig när de blir anfallna och annekterade? :lol::lol::lol:
    Du är inte lite selektiv du, hur uppstår denna nivå av fromleri?

Och ska dom låta sig bli mördade menar du då istället?
    Du har liksom inga argument som håller och med rådande läge, bombar Israel skiten ur dom, så kommer det tillbaka fattar du väl?(Eller?)

Så kan du förklara för mig och våra användare på Familjeliv, varför är det okey att mörda Palestinier av Israeler, men inte okey tvärtom?
    Och för återgå till SIDA´s arbete, ja, utan Israel så hade de kunnat bygga upp nått.
    Och komiskt nog gör Israel väldigt mycket för agitera och stjäla land, men såklart, denna saklighet är inget du vill veta av.
    Då det berättar att Israel gör många fel och är direkt ansvarig också för rådande situation.

Men det är bra att du berättar hur du bryr dig om Palestina och att du inbillar dig ingen annan har en skuld här.
    Sluta stjäl är en bra början, eller är du av en annan tanke att stjäla är bra och bara om det är Israel som gör det?

Dock den största frågan vi har i tråden, varför ursäktas höger antisemitism så ofta, vad är det om?
    Då jag inbillade mig all antisemitism var dåligt, men uppenbarligen inte.

Finner din syn på Palestinier närma sig det rasistiska hållet, kanske till och med det svårt rasistiska hållet.
    För vad Israel gör med Palestina är dåliga saker, och bli förvånad över det gör de arga att bli bestulna.
    Ja, sånt når en nivå av perplexhet som är svår att greppa, då det innefattar att de anser sig ha rätt att stjäla mark och mörda deras barn och kvinnor och män som är oskyldiga.

Eller trodde du Palestina skulle stå där och säga, ta mer land av oss :whoco5:

• klyban
    RebeckaZ70 skrev 2023-05-08 08:53:02 följande:
    Jag är född och uppvuxen i Sverige, Flyttade till Israel för 6 år sedan, därför skriver jag Oss och vi när jag menar Israel.
    Linnie skrev 2023-05-08 08:32:28 följande:

RebeckaZ: Anledningen att jag undrar är för att jag har en nära vän som är judisk. H*n har bott i Sverige i hela sitt liv, halvsvensk och halvisrael. 
    H*n kan ibland säga saker som "vårt parlament", jag: " ehh.. jaha, du menar riksdagen?" Nej då menar h*n Israels parlament, ett land ena föräldern lämnade långt innan min vän föddes.

Det är så himla märkligt!
    Känner ingen annan som är född i Sverige av en helsvensk förälder och en förälder som lämnade sitt hemland i 20-årsåldern som skulle uttrycka sej som "våra politiker" och då inte mena Sveriges politiker utan mena politikerna i det land som ena föräldern är uppvuxen i.

Att säga "våra politiker" och mena Israels när man är svensk med judiskt påbrå men har bott hela sitt liv i Sverige (liksom ens förfäder i flera generationer), då är det ju bara ännu märkligare!

Vore väldigt tacksam och dessutom intressant med en förklaring: )

Det är väl för att din vän identifierar sig som judisk och på det viset känner att man tillhör den judiska staten..

Jag identifierar mig även som svensk och intresserar mig för vad som händer i Sverige Men säger inte vår regering elller vårt parlament om sverige.

Det intressanta är väl att du nu flydde fakta om övergreppen ISRAEL gör.

Och så är vi tillbaka igen till om inte Israel hade bombat och stulit land ifrån dom, så hade pengarna synts mera än vad de nu gjort.
    Eller är detta en enkelriktad diskussion och där Israel aldrig NÅGONSIN kan göra ett enda fel?

Men den som levt lite, den vet att bomber och kulor som mördar andra, så uppstår ett motstånd för detta.
    För tror du Palestinier vill bli bombade och ihjälskjutna och få sin mark stulen???

Så Israel sluta bomba Palestina och dess oskyldiga, så kanske vi hade sett pengarna användas mer effektivt än bli bombade mest hela tiden.

Jag blir också frågande till din syn på Palestinier, då det är en syn som gränsar emot se rasistiskt ut.
    Så kan du utveckla detta lite, för just nu ser den delen inte bra ut, så lite klarhet är på sin plats.

• klyban
    RebeckaZ70 skrev 2023-05-08 15:36:21 följande:
    Det du citerar var inte på något vis riktat till dig, och jag tror inte att du på något vis är mottaglig för saklig fakt om Israels tillblivelse och vad som ligger bakom terrorn som dina vänner i Hamas står för. 

Jag inser nu att din initiala påståenden var nonsens.
    Men skoj att vi kommit fram till detta att om någon bombar och stjäl mark, så genererar det  bara mer våld.
    Men stora STORA frågan är varför du bara anklagar Palestina för detta och såssarna.

Och ja, sen avslutade du där med att lägga orden i munnen på mig.
    Men som ALLTID, då är det bara du som säger och ingen annan.
    Och en större fråga uppstår och hur man ser rasism bubbla upp, och där du tycker det är okey att stjäla mark och bomba Palestina, men när de gör motstånd så är det bara fel.

Hur resonerar man fram något så havererat?
    Så sluta bomba och stjäl mark, så får du se nått annat.
    Men med dig går nog inte det, då du bestämt dig att Israel är goda och Palistina onda, och ändå är det Israel som släpper bomberna och stjäl marken.

• klyban
    Rataxes skrev 2023-05-08 15:38:06 följande:
    För min del räcker det långt att nazistina står på nazirysslands sida. 

Dock var det inget av detta som diskuterades, men förstår det är viktigt att börja prata om annat.
    Men varför det sker är en gåta.

• klyban
    RebeckaZ70 skrev 2023-05-08 19:20:26 följande:

twitter.com/i/status/1655612421115981828

twitter.com/i/status/1655572141943709696

Lär dig någonting för en gångs skull. 

Börja med Balfourdeklarationen, San Remokonferensen, FN's delnmingsplan, 

För 75 år sedan utropades staten Israel. Det brittiska palestinamandatet hade redan då delats så att araberna fick 80% av omdåret, = det nuvarande Jordanien. Resten av området skulle delas mellan en judisk stat och en arabisk stat enligt 1947 års delningspaln. 
    Samma dag invaderade grannländerna Israel för att försöka utplåna landet, och fullfölja hitlers plan om att utrota judarna. Det misslyckades, men Egypten ockuperade illegalt Gaza och Jordanien ockuperade illegalt Judeen och Samarien, inklusive Jerusalem. Redan då, hade man om man hade haft något intresse, kunnat utropa en palesinsk stat på dessa områden, men de illegala ockupanderna hade inget intresse av det. 
    1967 inledde grannländerna på nytt fientligheter mot Israel, men misslyckades, liksom 1973. 

Judeen och Samarien är områden som Israel tillskansat sig genom försvarskrig. Jämför med Krym, Donetsk och Luhansk som naziryssland illegalt ockuperat ochsom Ukraina snart kommer att ha återtagit!

Varken Egypten eller Jordanien hade någon rätt till områdena som Israel återtog vid självförsvar. 

De arabiska ledarna (Arafat och socialdemokraternas gullpojke Abu Mazen) har inte accepterat någon fredslösning, trots att de skulle fått landområden som motsvarar 98% av de områden som de förlorat i anfallskrig mot Israel. 
    De vill inte ha fred, de vill ha hela kakan, "From the river to the sea" som SS-U i skåne bruker ropa på sina förstamajdemonstrationer. 

Du vill att vi lägger ner våra vapen så att vi kan bli utplånade, "sluta bomba" och "de gör motstånd" 
    Gjorde de motstånd när de oprovocerat satte igång med raketbeskjutning mot civila i södra Israel? Gjorde de motstånd när de gömde sina raketramper bland cicvila? 

Du är så förförd av svenska massmedia 

Du hade säkert gillat den här chica botiquen i Gaza.

Finner det OERHÖRT intressant att det är nu om nått helt annat.
    Israel stjäl och bombar oskyldiga, vad inbillar du dig Palestina ska göra.
    Tacka för Israel dödar deras folk och tacksamhet för de blir stulna sitt land?

Nästa gång du anklagar som du gör, glöm inte av att det finns två sidor av ett mynt i konflikter.
    Och i detta fallet är Israel bulldozern som inte bryr sig om Palestinier det allra minsta.
    Och det som blev mest komiskt, det var hur du försökte lägga orden i min mun.
    Men den enda frågan du skulle ha haft, hur illa behandlar Israel Palestinier.

SÅ kanske om Israel hade slutat bomba oskyldiga, så kanske pengarna hade inte bombats bort igen.
    Och sen nummer två, pengarna är inte ens till för vapen mot Israel.
    Men det är lugnt, jag förstår att du vill dom så illa att du är arg för pengar går till arbeta för mänskliga rättigheter bland annat.
    Eller kanske det är anledningen till attacken emot SIDA?

Som du pratar, så har du inte mycket övers för Palestinier, och verkar som du generaliserar dom som terrorister allihopa, och sen glömmer av att deras land är stulit av någon.(Undra vem )

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?