KillBill skrev 2019-11-24 10:11:53 följande:
Saken med Navid Modiri podd är att hans samtal aldrig utvecklar sig till jobbiga samtalet.
Navid bjuder in kontroversiella människor (många har spridit mycket hat omkring sig) som Ingrid Carlqvist. Dan Park, Katerina Janouch, En arg blatte, den öppna rasisten etc. och det hela utvecklar sig ett mysigt och snuttifierat samtal under nästan två timmar. De riktigt kritiska frågorna uteblir och gästerna kan slänga ur sig felaktigheter utan att riskera motfrågor eller korrigeringar från Navid. En intervju med Navid blir ett helt riskfritt samtal för intervjuoffret och den intervjuade har förmodligen bara fördelar av intervjun (oavsett vilka vidrigheter som personen faktiskt representerar).
Det är bara att hoppas att Navid håller sig från att bjuda in våldsbejakande islamister eller revolutionära kommunister till sin show.
Det ska varken uppstå en debatt eller en intervju av dessa samtal och Navid Modiris publik förväntar sig att gästerna behandlas likadant. Han och hans kollegor hade raserat en struktur av tillit som har tagit dem flera år att bygga - om Ingrid Carlqvist hade hanterats mycket annorlunda än övriga gäster...
Exempelvis kan jag själv känna en viss besvikelse över samtalet med Dan Park och då Navid Modiri på en intellektuell nivå mästrade honom över huvudet i samtalet - istället för att bjuda in Dan Park till den nivån eller iallafall genuint försöka göra det, som han brukar göra.
Men för all del så GÅR DET att skapa mer debattliknande samtalsupplägg i dessa längre kommunikationsformat men Youtube-kanalen >>Hur kan vi?<< har knappast budgeten att producera sådana, inte än iallafall. Att producera avsnitt på 3-4 timmar skulle ha en saftig prislapp (för att inte konstatera att priset skulle landa på omkring det dubbla). Det behövs sådana tidsmarginaler för att hinna närma sig en lika uttömmande kommunikation i en debatt som ett samtal erbjuder.
Jag har tagit del av sådana debattliknande samtalsupplägg när jag har följt Jordan Peterson i större event och som då anordnas av den privata universitetsvärlden, stiftelser/intresseorganisationer och dylikt.
Navid Modiri och hans team har producerat över 80 sådana här 1,5-2 timmar långa samtal samt fyra Live-event med en budget på ~5 hundratusen. Deras budget trillar inte in av förmögna sfärer i samhället utan genom publikens egen ficka, genom så kallad >>crowdfounding<<. Och då kan man omöjligen överträffa sig själv med en dubbelt så dyr produktion än vad publiken överhuvudtaget betalar för.
Du behöver givetvis inte gilla det som Navid Modiri och hans team gör men innan du dömer så hade det klätt om du förstod konceptet samt vilka möjligheter en småskalig plattform har.
Och istället för att prompt kräva att ansvariga ska svika sitt koncept, sin publik och tillika finansiärer... för att blidka just dig och dina intressen.