• Nicke88

Tjejens gravid-kilon

Hej alla! 

Skriver i jakt på råd och tips! 

Min flickvän har haft svårt att bli av med sina gravid-kilon trots träning och "hyfsad kost". 

Det är nu 10 månader sedan vår dotter kom och jag ser hur mycket detta tär på henne. 

Mammor (pappor får gärna svara också), hur gjorde ni för att bli av med era extra kilon. Någon som har erfarenhet från någon diet etc? 

Tackar på förhand för era svar! 

ps. Kilona är ingenting som jag bryr mig om, utan min flickvän mår dåligt över detta och det tär på relationen, vill bara hjälpa henne må bra igen. ds.  

• Svar på tråden Tjejens gravid-kilon
  • erikaABC

´Jag tror trots allt att det är den personen som har övervikten som måste vara drivande i frågan.
    Om ens partner driver viktnedgången skulle nog få många att må ännu sämre.

• Nicke88
    erikaABC skrev 2019-06-03 19:06:13 följande:

´Jag tror trots allt att det är den personen som har övervikten som måste vara drivande i frågan.
    Om ens partner driver viktnedgången skulle nog få många att må ännu sämre.

Håller delvis med dig! 

Vill verkligen inte vara drivande i frågan! 

Skriver för att få råd och tips och hitta nya infallsvinklar så att jag kan hjälpa henne bättre. 

Jag tror att alla människor behöver motiveras för att lyckas! Det är endast det jag vill göra! 

• Maymi
    Nicke88 skrev 2019-06-04 09:56:11 följande:

Håller delvis med dig! 

Skriver för att få råd och tips och hitta nya infallsvinklar så att jag kan hjälpa henne bättre. 

Jag tror att alla människor behöver motiveras för att lyckas! Det är endast det jag vill göra! 

Jag sitter i samma sits som din flickvän och hade absolut uppskattat om min man tagit reda på lite tips och trix hur jag kunde göra, såklart på ett sätt som får mig att känna att han är ett stöd och hjälper mig med motivationen. Så jag tycker det är bra att du försöker stötta henne där du kan.
  • Fjäril kär

Håller delvis med dig! 

Framförallt är det viktigt att du är noga med att hon inte stressar fram något. Det måste få ta sin tid. Viktigt att hitta vanor och rutiner som är sunda och hållbara. Hon är förälder i första hand. Därmed är det Extra viktigt att hon tex sover ordentligt, att ni gör hälften vardera av hushållet, kanske är hjälpt av att gå tillbaka till jobbet, få bättre ordning på mat med fasta tider etc etc. Hellre det än att fastna i vikthetsen och usla dieter hon går upp i vikt av.
  • cosinus

För mig har inte de sista kilona släppt medans jag ff ammat. Men då har vi iofs pratat de sista 2 kg. När jag slutat amma är det som att kroppen sagt ok, mission completed, nu behövs inte de reserverna mer.

Men rent allmänt. Ordentliga mål mat och inget småätande. Är förbannat lätt att hamna i att man bara tar en smörgås här, en banan där, sen fikar man lite för man har ju ändå inte ätit nästan något o s v. Ordentlig frukost och sen ha färdiga matlådor att värma så blir inte skåpätandet fullt lika lockande. Men det ligger helt klart något i vad folk säger om rutiner och börja jobba. Det är mycket lättare då.

• erikaABC

Håller delvis med dig! 

För att lyckas? Så att gå ner i vikt är lika med att lyckas för dig? Jag tycker du ska fundera lite över det.
    Om jag ändå får delge dig mina tankar: En sund vardag är det bästa för att inte vara fet. Stress är en viktig faktor i fetmaekvationen. Dålig och lite sömn kan ge övervikt. Du kan hjälpa till genom att göra hälften av jobbet på nätterna. Då ökar hennes chans till mer sömn. Kvinnor blir stressade av hushållsarbete. Här kan du göra en insats, gör hälften av hushållssysslorna. Du kan planera för sunda måltider och laga dem. Avstå från att handla hem onyttigheter som ligger i skåpen och frestar.
    Det är alltså ett ganska komplext problem när det gäller övervikt.
    En kvinnokropp som har fött barn är förändrad. Förvänta dig inte att hon ska se ut som hon gjorde innan graviditet och förlossning.
  • Krokodilmajonnäs
    erikaABC skrev 2019-06-05 14:53:05 följande:
    För att lyckas? Så att gå ner i vikt är lika med att lyckas för dig? Jag tycker du ska fundera lite över det.
    Om jag ändå får delge dig mina tankar: En sund vardag är det bästa för att inte vara fet. Stress är en viktig faktor i fetmaekvationen. Dålig och lite sömn kan ge övervikt. Du kan hjälpa till genom att göra hälften av jobbet på nätterna. Då ökar hennes chans till mer sömn. Kvinnor blir stressade av hushållsarbete. Här kan du göra en insats, gör hälften av hushållssysslorna. Du kan planera för sunda måltider och laga dem. Avstå från att handla hem onyttigheter som ligger i skåpen och frestar.
    En kvinnokropp som har fött barn är förändrad. Förvänta dig inte att hon ska se ut som hon gjorde innan graviditet och förlossning.
    Klart det är att lyckas när det är det som är målet.

Dessutom kan en kvinnokropp som fött barn visst se ut som den ska igen. Att vara permanent tjock är inte ett normaltillstånd bara för att man är förälder.
  • Nicke88
    erikaABC skrev 2019-06-05 14:53:05 följande:

Om min flickvän vill gå ner i vikt för att nå sin idealvikt så är målet att lyckas göra det! 

Du borde nog själv fundera lite över vad du skriver. 

Hade min fråga istället varit "Tips och råd för att hjälpa tjejen gaina 10-kilon", så hade du med största sannolikhet inte kommenterat så, men jag hade fortfarande skrivit att "Jag vill hjälpa henne lyckas", om det istället varit hennes mål! 

• erikaABC
    Krokodilmajonnäs skrev 2019-06-06 01:26:19 följande:
    Klart det är att lyckas när det är det som är målet.

Dessutom kan en kvinnokropp som fött barn visst se ut som den ska igen. Att vara permanent tjock är inte ett normaltillstånd bara för att man är förälder.
    Jag skrev att kroppen förändras efter graviditet och förlossning. Inte att den måste vara tjock.
  • erikaABC
    Nicke88 skrev 2019-06-18 08:50:24 följande:

Om min flickvän vill gå ner i vikt för att nå sin idealvikt så är målet att lyckas göra det! 

Du borde nog själv fundera lite över vad du skriver. 

Hade min fråga istället varit "Tips och råd för att hjälpa tjejen gaina 10-kilon", så hade du med största sannolikhet inte kommenterat så, men jag hade fortfarande skrivit att "Jag vill hjälpa henne lyckas", om det istället varit hennes mål! 

Om en individ vill gå upp eller ner tycker jag det ska vara hennes sak, Inte partnerns. Så jo, jag hade resonerat på samma sätt.
  • Nicke88
    erikaABC skrev 2019-06-18 10:08:07 följande:
    Om en individ vill gå upp eller ner tycker jag det ska vara hennes sak, Inte partnerns. Så jo, jag hade resonerat på samma sätt.

Men nu är det ju hennes sak! Det är hon som vill bli av med gravid-kilona, inte jag, jag har inga. Jag vill bara hjälpa min tjej så gott jag kan! Hur märkligt kan det vara? 

• Lilla bea
    Nicke88 skrev 2019-06-18 13:31:49 följande:

Men nu är det ju hennes sak! Det är hon som vill bli av med gravid-kilona, inte jag, jag har inga. Jag vill bara hjälpa min tjej så gott jag kan! Hur märkligt kan det vara? 

Men snälla nån. Fråga henne hur hon vill att du hjälper henne. Det finns inget annat du kan göra än att stötta henne i det hon vill. Finns massa sätt att gå ner i vikt, det är ju en ekvation av energi in/ut, men hon måste själv välja om och hur hon vill åstadkomma det. (Bra tips ovan dock om att du som partner kan se till så att hon mår bra i övrigt, får sova osv.) Är det svårt så kan hon få hjälp och guidning inom vården.
  • erikaABC
    Nicke88 skrev 2019-06-18 13:31:49 följande:

Märkligt och märkligt.
    Att man gått upp i vikt efter graviditet är vanligt. Men huvudprioritet efter förlossning bör vara att försöka se till det nyfödda barnets behov som brukar vara mycket ansträngande för nyblivna föräldrar. Föräldrar brukar få sätta allt åt sidan för att försöka klara av allt det nya. Bra för alla inblandade är att invänta när kvinnan själv är redo för viktnedgång. Det finns kvinnor som skulle bli mycket sårade om någon annan gör hennes vikt till ett problem. Och vad som är värre är om det tar energi från hennes ansträngande uppgift att ta hand om en nyfödd. Mycket vikt försvinner vid amning, det är liksom det som viktökningen är till för. Naturen är väldigt fiffig.

• Nicke88
    Siden skrev 2019-06-18 14:35:14 följande:

Hur går det för henne?

Hon har gått ner 2-3 kilon sedan trådstart faktiskt, och hon känner sig mer än nöjd :)  
  • Siden

Good for her! Grattis, det är fan inte lätt att kämpa sig tillbaka till sin kropp efter graviditet. Jag väger samma som innan numera, men många behåller ju fem kg och det skulle jag också gjort om jag inte tagit tag i det...ge din tjej lite cred för att hon är så duktig! Många flickvänner slutar bry sig om sitt utseende och sin hälsa och går helt upp i barnet.

• Nicke88
    Siden skrev 2019-06-19 08:30:11 följande:

Good for her! Grattis, det är fan inte lätt att kämpa sig tillbaka till sin kropp efter graviditet. Jag väger samma som innan numera, men många behåller ju fem kg och det skulle jag också gjort om jag inte tagit tag i det...ge din tjej lite cred för att hon är så duktig! Många flickvänner slutar bry sig om sitt utseende och sin hälsa och går helt upp i barnet.

Kul med någon som dig med sunt tänk! 

Ger henne komplimanger dagligen!

• LFF
    erikaABC skrev 2019-06-18 19:20:33 följande:
    Märkligt och märkligt.
    Att man gått upp i vikt efter graviditet är vanligt. Men huvudprioritet efter förlossning bör vara att försöka se till det nyfödda barnets behov som brukar vara mycket ansträngande för nyblivna föräldrar. Föräldrar brukar få sätta allt åt sidan för att försöka klara av allt det nya. Bra för alla inblandade är att invänta när kvinnan själv är redo för viktnedgång. Det finns kvinnor som skulle bli mycket sårade om någon annan gör hennes vikt till ett problem. Och vad som är värre är om det tar energi från hennes ansträngande uppgift att ta hand om en nyfödd. Mycket vikt försvinner vid amning, det är liksom det som viktökningen är till för. Naturen är väldigt fiffig.
    Men varifrån får du det till att det är TS som är den drivande i hennes viktnedgång. Han skriver ju att HON mår dåligt, att han inte bryr sig om dessa extrakilon och att han bara vill hjälpa henne att nå SITT mål att gå ner i vikt!

Och en 10-månaders är inte nyfödd! Amning är inte längre barnets huvudföda. 
  • Lilla bea
    LFF skrev 2019-06-19 16:24:38 följande:

Men varifrån får du det till att det är TS som är den drivande i hennes viktnedgång. Han skriver ju att HON mår dåligt, att han inte bryr sig om dessa extrakilon och att han bara vill hjälpa henne att nå SITT mål att gå ner i vikt!

Och en 10-månaders är inte nyfödd! Amning är inte längre barnets huvudföda. 

Visst är han drivande, annars hade han ju inte varit den som bett om råd. Visst kan flickvännen också skriva? Med det inte sagt att det måste vara fel...(men de flesta hade nog uppskattat om partnern inte startade sådana här trådar. Flickvännen är kanske ett undantag, vad vet jag. Vi vet bara TS utsaga).

Däremot är det såklart inte så smart att tro att hon kommer få någon bra hjälp i ett sådant här forum! Det enda folk här är experter på är sig själva. De vet inget om flickvännens hälsa/förutsättningar eller om evidens inom träning/kost/hälsa/varaktig viktnedgång osv. Alla som arbetar inom området vet att man kan gå ned i vikt på alla möjliga olika sätt. Men det fungerar nästan aldrig att ge råd på individnivå, när man utvärderar på gruppnivå. Och då pratar vi professionella råd! Däremot finns det såklart individer som klarar att gå ned i vikt. Nästan alla går upp vikten igen tyvärr, men några få lyckas.)
Svar på tråden Tjejens gravid-kilon