Inlägg från: erikaABC |Visa alla inlägg
  • erikaABC

Tjejens gravid-kilon

Det bästa du kan göra för hennes självförtroende är att tycka att hon duger som hon är.

• erikaABC

´Jag tror trots allt att det är den personen som har övervikten som måste vara drivande i frågan.
    Om ens partner driver viktnedgången skulle nog få många att må ännu sämre.

• erikaABC
    Nicke88 skrev 2019-06-04 09:56:11 följande:

Håller delvis med dig! 

Vill verkligen inte vara drivande i frågan! 

Skriver för att få råd och tips och hitta nya infallsvinklar så att jag kan hjälpa henne bättre. 

Jag tror att alla människor behöver motiveras för att lyckas! Det är endast det jag vill göra! 

För att lyckas? Så att gå ner i vikt är lika med att lyckas för dig? Jag tycker du ska fundera lite över det.
    Om jag ändå får delge dig mina tankar: En sund vardag är det bästa för att inte vara fet. Stress är en viktig faktor i fetmaekvationen. Dålig och lite sömn kan ge övervikt. Du kan hjälpa till genom att göra hälften av jobbet på nätterna. Då ökar hennes chans till mer sömn. Kvinnor blir stressade av hushållsarbete. Här kan du göra en insats, gör hälften av hushållssysslorna. Du kan planera för sunda måltider och laga dem. Avstå från att handla hem onyttigheter som ligger i skåpen och frestar.
    Det är alltså ett ganska komplext problem när det gäller övervikt.
    En kvinnokropp som har fött barn är förändrad. Förvänta dig inte att hon ska se ut som hon gjorde innan graviditet och förlossning.
  • erikaABC
    Krokodilmajonnäs skrev 2019-06-06 01:26:19 följande:
    Klart det är att lyckas när det är det som är målet.

Dessutom kan en kvinnokropp som fött barn visst se ut som den ska igen. Att vara permanent tjock är inte ett normaltillstånd bara för att man är förälder.
    Jag skrev att kroppen förändras efter graviditet och förlossning. Inte att den måste vara tjock.
  • erikaABC
    Nicke88 skrev 2019-06-18 08:50:24 följande:

Om min flickvän vill gå ner i vikt för att nå sin idealvikt så är målet att lyckas göra det! 

Du borde nog själv fundera lite över vad du skriver. 

Hade min fråga istället varit "Tips och råd för att hjälpa tjejen gaina 10-kilon", så hade du med största sannolikhet inte kommenterat så, men jag hade fortfarande skrivit att "Jag vill hjälpa henne lyckas", om det istället varit hennes mål! 

Om en individ vill gå upp eller ner tycker jag det ska vara hennes sak, Inte partnerns. Så jo, jag hade resonerat på samma sätt.
  • erikaABC
    Nicke88 skrev 2019-06-18 13:31:49 följande:

Men nu är det ju hennes sak! Det är hon som vill bli av med gravid-kilona, inte jag, jag har inga. Jag vill bara hjälpa min tjej så gott jag kan! Hur märkligt kan det vara? 

Märkligt och märkligt.
    Att man gått upp i vikt efter graviditet är vanligt. Men huvudprioritet efter förlossning bör vara att försöka se till det nyfödda barnets behov som brukar vara mycket ansträngande för nyblivna föräldrar. Föräldrar brukar få sätta allt åt sidan för att försöka klara av allt det nya. Bra för alla inblandade är att invänta när kvinnan själv är redo för viktnedgång. Det finns kvinnor som skulle bli mycket sårade om någon annan gör hennes vikt till ett problem. Och vad som är värre är om det tar energi från hennes ansträngande uppgift att ta hand om en nyfödd. Mycket vikt försvinner vid amning, det är liksom det som viktökningen är till för. Naturen är väldigt fiffig.

Svar på tråden Tjejens gravid-kilon