Inlägg från: Lilla bea |Visa alla inlägg
  • Lilla bea

Tjejens gravid-kilon

Nicke88 skrev 2019-06-18 13:31:49 följande:

Men nu är det ju hennes sak! Det är hon som vill bli av med gravid-kilona, inte jag, jag har inga. Jag vill bara hjälpa min tjej så gott jag kan! Hur märkligt kan det vara? 

Men snälla nån. Fråga henne hur hon vill att du hjälper henne. Det finns inget annat du kan göra än att stötta henne i det hon vill. Finns massa sätt att gå ner i vikt, det är ju en ekvation av energi in/ut, men hon måste själv välja om och hur hon vill åstadkomma det. (Bra tips ovan dock om att du som partner kan se till så att hon mår bra i övrigt, får sova osv.) Är det svårt så kan hon få hjälp och guidning inom vården.
  • Lilla bea
    LFF skrev 2019-06-19 16:24:38 följande:

Men varifrån får du det till att det är TS som är den drivande i hennes viktnedgång. Han skriver ju att HON mår dåligt, att han inte bryr sig om dessa extrakilon och att han bara vill hjälpa henne att nå SITT mål att gå ner i vikt!

Och en 10-månaders är inte nyfödd! Amning är inte längre barnets huvudföda. 

Visst är han drivande, annars hade han ju inte varit den som bett om råd. Visst kan flickvännen också skriva? Med det inte sagt att det måste vara fel...(men de flesta hade nog uppskattat om partnern inte startade sådana här trådar. Flickvännen är kanske ett undantag, vad vet jag. Vi vet bara TS utsaga).

Däremot är det såklart inte så smart att tro att hon kommer få någon bra hjälp i ett sådant här forum! Det enda folk här är experter på är sig själva. De vet inget om flickvännens hälsa/förutsättningar eller om evidens inom träning/kost/hälsa/varaktig viktnedgång osv. Alla som arbetar inom området vet att man kan gå ned i vikt på alla möjliga olika sätt. Men det fungerar nästan aldrig att ge råd på individnivå, när man utvärderar på gruppnivå. Och då pratar vi professionella råd! Däremot finns det såklart individer som klarar att gå ned i vikt. Nästan alla går upp vikten igen tyvärr, men några få lyckas.)
Svar på tråden Tjejens gravid-kilon