• Nicke88

Tjejens gravid-kilon

Hej alla! 

Skriver i jakt på råd och tips! 

Min flickvän har haft svårt att bli av med sina gravid-kilon trots träning och "hyfsad kost". 

Det är nu 10 månader sedan vår dotter kom och jag ser hur mycket detta tär på henne. 

Mammor (pappor får gärna svara också), hur gjorde ni för att bli av med era extra kilon. Någon som har erfarenhet från någon diet etc? 

Tackar på förhand för era svar! 

ps. Kilona är ingenting som jag bryr mig om, utan min flickvän mår dåligt över detta och det tär på relationen, vill bara hjälpa henne må bra igen. ds.  

• Svar på tråden Tjejens gravid-kilon
  • Nicke88
    annabellelee skrev 2019-06-02 15:33:09 följande:

Inget tjatande - säg att hon är vacker. Mår man dåligt sluter man sig bara och tröstäter.

Avlastning i form av att hon får sova hela nätter. Är man trött kanske man äter sött för att pigga upp sig och orka genom dagen.

Tillräckligt med egentid så att hon hinner pusta ut men också träna.

Laga god och nyttig mat med magert protein och mycket grönsaker till er båda.

Jag själv gick inte på diet utan tränade bort kilona från ettan. Nu efter tvåan sitter flera kilon kvar pga sömnbrist som tar energi och brist på egentid till träning.

Om hon fortfarande ammar bör hon vara försiktig med dieter där vissa livsmedel utesluts, tex Lchf.

Tack för svar! 

Som jag skrev så har jag inget emot hennes extra kilon! Det är tjejen som har något emot det och om jag kan hjälpa till så gör jag gärna det! 

Tack för dina tips!

• Nicke88
    Siden skrev 2019-06-02 16:53:33 följande:

Hur många kilon rör det sig om, ungefär? Jag hade bog sju extrakilon kvar efter ett år, pga sömnbrist och tröstätande. Vi tränade tillsammans hela andra året, jag och min man, det var jättekul. Kanske nåt för er?

Kul att höra! 

10 kilo! Vi tränar så ofta vi hinner ihop!

Brukar åtminstone ta en kvällspromenad varje kväll, (Då jag jobbar) Helgerna kör vi minst en dag träning tillsammans! 

• Nicke88
    Livetslycka2017 skrev 2019-06-03 00:36:15 följande:

Hej! Jag födde mitt andra barn för 4 månader Sen, gick ner endast 4 kg från att jag födde tills bebisen var ca 3 månader. Jag förstår hur din flickvän känner. Jag var inte heller bekväm med att ha massa gravidkilon. Lite råd och tips kommer här, detta har funkat på mig. För Jag har gått ner 10 kg på ca 6 veckor.

Man måste äta var 3:e timme för att maxa förbränningen . Tex frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Drick mycket vatten med citron i.

Endast lördagar kan man ha som fuskdag ( äta något gott utan att överdriva)

Man ska undvika massa onyttigt o även läsk, bröd. Pasta, ris Alkohol, osv.

Istället för potatis, pasta o ris till maten kan hon byta ut det till kokta eller råa grönsaker. Ät mycket kycklingfilé, fisk ägg och magert kött. Ha kezo, grönsaker, nötter eller frukt till mellanmål.

Jag Promerar 4 gånger i veckan och gymmar 2 ggr i veckan. Det viktigaste är kosten sen träningen, man måste förbruka den energin man äter för att kunna gå ner i vikt.

Oj blev ganska långt inlägg???? lycka till nu. Obs kom ihåg att peppa henne och avlasta så hon får tid till träning och sömn. Heja heja?

Tack för ditt utförliga svar! Uppskattas! 
  • Nicke88
    erikaABC skrev 2019-06-03 19:06:13 följande:

´Jag tror trots allt att det är den personen som har övervikten som måste vara drivande i frågan.
    Om ens partner driver viktnedgången skulle nog få många att må ännu sämre.

Håller delvis med dig! 

Vill verkligen inte vara drivande i frågan! 

Skriver för att få råd och tips och hitta nya infallsvinklar så att jag kan hjälpa henne bättre. 

Jag tror att alla människor behöver motiveras för att lyckas! Det är endast det jag vill göra! 

• Nicke88
    erikaABC skrev 2019-06-05 14:53:05 följande:
    För att lyckas? Så att gå ner i vikt är lika med att lyckas för dig? Jag tycker du ska fundera lite över det.
    Om jag ändå får delge dig mina tankar: En sund vardag är det bästa för att inte vara fet. Stress är en viktig faktor i fetmaekvationen. Dålig och lite sömn kan ge övervikt. Du kan hjälpa till genom att göra hälften av jobbet på nätterna. Då ökar hennes chans till mer sömn. Kvinnor blir stressade av hushållsarbete. Här kan du göra en insats, gör hälften av hushållssysslorna. Du kan planera för sunda måltider och laga dem. Avstå från att handla hem onyttigheter som ligger i skåpen och frestar.
    Det är alltså ett ganska komplext problem när det gäller övervikt.
    En kvinnokropp som har fött barn är förändrad. Förvänta dig inte att hon ska se ut som hon gjorde innan graviditet och förlossning.

Om min flickvän vill gå ner i vikt för att nå sin idealvikt så är målet att lyckas göra det! 

Du borde nog själv fundera lite över vad du skriver. 

Hade min fråga istället varit "Tips och råd för att hjälpa tjejen gaina 10-kilon", så hade du med största sannolikhet inte kommenterat så, men jag hade fortfarande skrivit att "Jag vill hjälpa henne lyckas", om det istället varit hennes mål! 

• Nicke88
    erikaABC skrev 2019-06-18 10:08:07 följande:
    Om en individ vill gå upp eller ner tycker jag det ska vara hennes sak, Inte partnerns. Så jo, jag hade resonerat på samma sätt.

Men nu är det ju hennes sak! Det är hon som vill bli av med gravid-kilona, inte jag, jag har inga. Jag vill bara hjälpa min tjej så gott jag kan! Hur märkligt kan det vara? 

• Nicke88
    Siden skrev 2019-06-18 14:35:14 följande:

Hur går det för henne?

Hon har gått ner 2-3 kilon sedan trådstart faktiskt, och hon känner sig mer än nöjd :)  
  • Nicke88
    Siden skrev 2019-06-19 08:30:11 följande:

Good for her! Grattis, det är fan inte lätt att kämpa sig tillbaka till sin kropp efter graviditet. Jag väger samma som innan numera, men många behåller ju fem kg och det skulle jag också gjort om jag inte tagit tag i det...ge din tjej lite cred för att hon är så duktig! Många flickvänner slutar bry sig om sitt utseende och sin hälsa och går helt upp i barnet.

Kul med någon som dig med sunt tänk! 

Ger henne komplimanger dagligen!

Svar på tråden Tjejens gravid-kilon