• bligravid123

Bred nackspalt 3,5 o 1:2 för kromosonfel

Jag var på kub idag och nu är jag så otroligt ledsen våran lilla bebis hade bred nackspalt 3,5 vilket blev att jag fick höga värden för kromosomfel 1:2

jag har fått tid för nipt eller moderskaps prov på onsdag...

Nu till min fråga :är det kört för mitt barn? Har det Downs syndrom eller hjärtfel eller annat eller kan man ha bred nackspalt i början av graviditeten men ändå födas frisk?

vilket ska jag göra - nipt som är inte lika säkert utan visar sannolikhet eller moderskapsprov som ger en förhöjd risk för missfall?

spontant vill jag göra nipt! Men är det tillförlitligt? Är det någon som vet... barnmorskan kunde inte svara på någonting för att hon skulle ta in en ny patient.

Snälla ni jag behöver alla uppmuntran. Jag är så ledsen orkar nästan inte leva längre med det här

Finns det någon som haft dåliga värden på kub -bred nackspalt men ändå för att friska barn?

• Svar på tråden Bred nackspalt 3,5 o 1:2 för kromosonfel
  • Woohooo

Jag hade definitivt gjort NIPT först innan jag ens övervägde fostervattensprov. Jag själv fick siffrorna 1:200 och i vårt län fick jag då möjligheten att göra NIPT. Resultatet visade att det inte var någon avvikelse. Hade den visat på motsatsen hade jag kanske gjort fostervattensprov.

Min barnmorska berättade att 5 av hennes patienter fått risken 1:2 och att samtliga fött barn utan kromosomavvikelser.

• Anonym (Moderkaksprov/fvp)
    Woohooo skrev 2019-05-06 18:46:56 följande:

Jag hade definitivt gjort NIPT först innan jag ens övervägde fostervattensprov. Jag själv fick siffrorna 1:200 och i vårt län fick jag då möjligheten att göra NIPT. Resultatet visade att det inte var någon avvikelse. Hade den visat på motsatsen hade jag kanske gjort fostervattensprov.

Min barnmorska berättade att 5 av hennes patienter fått risken 1:2 och att samtliga fött barn utan kromosomavvikelser.

Det är rätt stor skillnad mellan att få risk 1:200 och att få 1:2. Din procentuella chans att få en bebis med kromosomfel var ju enormt mycket mindre, bara 0,5%. Alltså låg risk egentligen. Medan TS tyvärr har den högsta risken, hela 50%. Det går ju inte att jämföra. När man dessutom har sett en avvikelse på ultraljudet rekommenderas man faktiskt inte NIPT alls. NIPT screenar bara för ett fåtal kromosomavvikelser medan man med ett fvp/mkp kan utesluta samtliga kromosomavvikelser.

Jag har en bekant som fick 1:2 för trisomi 21. Hon gjorde fvp och det visade sig att barnet inte hade trisomi 21 utan en mer ovanlig kromosomavvikelse som inte hade synts på NIPT.
  • Woohooo

Jag är väl medveten om att min risk var mycket mindre än ts, allt jag säger är att jag velat göra nipt först, eftersom den inte har några risker. Tilläggas kan att jag (och partnern) valt att fullfölja graviditeten oavsett om det varit en avvikelse, men jag förstår ju att om någon vill göra abort så krävs det först 100% säkerhet att det faktiskt är en avvikelse.

• Woohooo

Jag är väl medveten om att min risk var mycket mindre än ts, allt jag säger är att jag velat göra nipt först, eftersom den inte har några risker. Tilläggas kan att jag (och partnern) valt att fullfölja graviditeten oavsett om det varit en avvikelse, men jag förstår ju att om någon vill göra abort så krävs det först 100% säkerhet att det faktiskt är en avvikelse.

Woohooo skrev 2019-05-06 19:21:17 följande:

Vissa kromosomavvikelser innebär ju tyvärr att barnet inte överlever en förlossning så att fullfölja en sådan graviditet är inte direkt skonsamt för varken föräldrar eller barn. Så ibland har föräldrarna inget val annat än att avsluta, även om de egentligen inte vill. Det vill man nog gärna veta om innan man går en hel graviditet och genomgår en förlossning.
  • bligravid123

Tack för alla svar. jag velar mellan proven men kommer nog göra moderkaksprov. Är förstås rädd för missfall o så läste jag någonstans att man inte får röra sig efteråt o den kommande bli svårt med huset fullt med barn och djur som behöver sitt.

I tankarna tänker jag hela tiden att av två gravida kvinnor varav jag e de ena så kommer någon av oss få tråkigt besked. Jag har alltid otur- förlorar jämt.

• Anonym (Följer)

Följer. Vet någon vad som är "normalt" för nackspalten i vecka 12-13?

Anonym (Följer) skrev 2019-05-06 20:57:14 följande:

Följer. Vet någon vad som är "normalt" för nackspalten i vecka 12-13?

På det sjukhus där jag har gjort kub räknas allt upp till 3,4mm som normalt i vecka 13. 3,5 och över är inte inom det normala. Det skiljer sig nog lite från region till region, och jag vet att i vissa länder så räknas allt över 2,8 mm som för brett. Men generellt sett går nog svenska gränsen vid 3,5 tror jag.
  • Anonym (Hoppas)

Håller tummarna för er!

• Tjoddan

Min bästa kompis för hög risk på kub pga bred nackspalt och nått mer. Gjorde fostervattenprov dom va ua. Födde en helt frisk, men stor pojke ????

Svar på tråden Bred nackspalt 3,5 o 1:2 för kromosonfel