• bligravid123

Bred nackspalt 3,5 o 1:2 för kromosonfel

Jag var på kub idag och nu är jag så otroligt ledsen våran lilla bebis hade bred nackspalt 3,5 vilket blev att jag fick höga värden för kromosomfel 1:2

jag har fått tid för nipt eller moderskaps prov på onsdag...

Nu till min fråga :är det kört för mitt barn? Har det Downs syndrom eller hjärtfel eller annat eller kan man ha bred nackspalt i början av graviditeten men ändå födas frisk?

vilket ska jag göra - nipt som är inte lika säkert utan visar sannolikhet eller moderskapsprov som ger en förhöjd risk för missfall?

spontant vill jag göra nipt! Men är det tillförlitligt? Är det någon som vet... barnmorskan kunde inte svara på någonting för att hon skulle ta in en ny patient.

Snälla ni jag behöver alla uppmuntran. Jag är så ledsen orkar nästan inte leva längre med det här

Finns det någon som haft dåliga värden på kub -bred nackspalt men ändå för att friska barn?

• Svar på tråden Bred nackspalt 3,5 o 1:2 för kromosonfel
  • bligravid123
    Anonym (M) skrev 2019-05-06 14:24:10 följande:

Hej! Vad jobbigt! Jag gjorde kub förra veckan och hade nackspalt på 3,8. Jag gjorde NIPT samma dag. Dock läste jag sen att man egentligen rekommenderar FVP eller MKP om nackspalten är över 3,5, men då hade jag redan tagit NIPT. Blir nog ändå fvp eller mkp för mig efter svar på nipt skulle jag tro. Håller tummarna för dig!

Tack för ditt svar Har du fått svar från nipt?
  • Bunny on speed

Nipt är säkrare på trisomi 21 än de andra.

Min plan var detta: först nipt. Visade det på dödligt kromosomfel skulle jag göra ett invasivt test. Ville inte börja med sådant, ifall det skulle visa att inget var fel men jag skulle få missfall. I så fall hade jag inte förlåtit mig själv.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Moderkaksprov/fvp)

Anledningen till att man rekommenderar fostervattenprov/moderkaksprov är att NIPT inte är diagnostiskt. NIPT ger precis som kub en riskberäkning. Sen är NIPTs riskberäkning betydligt säkrare än KUBs, men det är ändå fortfarande bara en risk. Vill man veta med säkerhet huruvida barnet har en kromosomavvikelse så är det fvp/mkp som gäller.

Om man på ultraljud ser en avvikelse, typ bred nackspalt, så rekommenderas diagnostiskt test.

Om man läser nyare forskning kring risker med fvp/mkp så är det många undersökningar som visar att riskerna (för missfall) är mindre än 1:200. Jag har själv gjort mkp med ett barn och upplevde det som helt odramatiskt.

Sen kan man ju resonera kring att börja med NIPT och sen ev göra vidare tester, men det beror kanske på hur man vill göra med svaret. Om man gör NIPT först och väntar på det svaret, för att sen gå på fvp hinner ju veckorna gå och ett eventuellt avbrytande av graviditet blir tuffare både fysiskt och psykiskt.

• Anonym (M)
    bligravid123 skrev 2019-05-06 14:43:51 följande:

Tack för ditt svar Har du fått svar från nipt?

Nej skulle ta ca 10 dagar att få svar.
  • bligravid123
    Bunny on speed skrev 2019-05-06 14:44:44 följande:

Nipt är säkrare på trisomi 21 än de andra.

Min plan var detta: först nipt. Visade det på dödligt kromosomfel skulle jag göra ett invasivt test. Ville inte börja med sådant, ifall det skulle visa att inget var fel men jag skulle få missfall. I så fall hade jag inte förlåtit mig själv.

Samma tänker jag.hur.bör ditt resultat?
  • Anonym (K)
    bligravid123 skrev 2019-05-06 14:41:15 följande:

Vet du varför man rekommenderas att göra moderkaksprov istället för nipt när man kan göra nipt först och om det blir konstiga resultat kan man höra moderkaksprov då? Jag är så rädd för missfall samt så ska man ju vila efte moderkaksrov och det har jag ingen möjlighet att göra med en 10 månaders son o 3 fosterbarn och djur ...

exakt hur går moderkaksprov till Hur länge behöver man vila Har du lust och ork att ge mig lite information om det?

Till mig sa de att med så dåliga siffror kommer antagligen nipt också visa hög risk så vill man veta säkert kan man lika gärna göra mkp/fvp direkt. Jag gjorde provet kl 11 och skulle vila samma dag sen skulle det vara lugnt. Jag är idrottslärare så jag var hemma dagen efter också för säkerhets skull. Som sagt, enligt läkaren beror mf efter mkp/fvp nästan alltid på en infektion som man får vid själva provet. Alltså att det kommer in bakterier i såret när de tar provet. Såret drar dock ihop sig direkt efter så risken att det kommer in bakterier när själva provet är klart är minimal. Efter ca 2 veckor är mf-risken lika liten som för de som inte gjort mkp/fvp.

När man gör provet börjar de med att göra ett ul. På skärmen syns en streckad linje som är där det är tänkt att nålen ska gå in. På så sätt kan de se var det är bäst att gå in med nålen. I mitt fall syntes det tydligt att det inte skulle gå att få in nålen till moderkakan utan att antingen gå igenom fosterhinnorna eller mina tarmar eftersom moderkakan låg i bakvägg. Fosterhinnorna får man gå igenom först i v 16 (har jag för mig att det är) för innan det ökar risken för klumpfot. Därför var jag tvungen att vänta två veckor för att göra fvp.

Innan de gör provet tvättar de magen väldigt noga och använder bara sterila redskap. Det är en läkare som gör provet och en uska som hjälper till. De kollar med ul igen var de ska gå in med nålen sedan sticker de och tar ett litet, litet prov från moderkakan. När man gör fvp går det till på samma sätt men då suger de ut lite fostervatten istället. Det tar typ max en minut från att nålen går in tills det är klart. Jag tyckte inte att det gjorde ont men jag tyckte att det var lite obehagligt och valde att inte titta på ul-skärmen när de tog provet. När nålen är ute tvättar de och torkar magen igen och sätter på ett plåster. Det kom inget blod alls och jag kunde knappt se ett märke efter nålen. Sen är det klart.

Om du gör mkp (eller så småningom fvp) kan inte din partner vara hemma då och ta det största ansvaret för hem, barn och djur så då kan vila? Det handlar ju inte om så lång tid ändå.
  • viseversa

MKP ökar väl bara risken med 1% vilket är en risk jag skulle ta för att få ett säkert svar.

• bligravid123
    Anonym (K) skrev 2019-05-06 15:29:17 följande:

Till mig sa de att med så dåliga siffror kommer antagligen nipt också visa hög risk så vill man veta säkert kan man lika gärna göra mkp/fvp direkt. Jag gjorde provet kl 11 och skulle vila samma dag sen skulle det vara lugnt. Jag är idrottslärare så jag var hemma dagen efter också för säkerhets skull. Som sagt, enligt läkaren beror mf efter mkp/fvp nästan alltid på en infektion som man får vid själva provet. Alltså att det kommer in bakterier i såret när de tar provet. Såret drar dock ihop sig direkt efter så risken att det kommer in bakterier när själva provet är klart är minimal. Efter ca 2 veckor är mf-risken lika liten som för de som inte gjort mkp/fvp.

När man gör provet börjar de med att göra ett ul. På skärmen syns en streckad linje som är där det är tänkt att nålen ska gå in. På så sätt kan de se var det är bäst att gå in med nålen. I mitt fall syntes det tydligt att det inte skulle gå att få in nålen till moderkakan utan att antingen gå igenom fosterhinnorna eller mina tarmar eftersom moderkakan låg i bakvägg. Fosterhinnorna får man gå igenom först i v 16 (har jag för mig att det är) för innan det ökar risken för klumpfot. Därför var jag tvungen att vänta två veckor för att göra fvp.

Innan de gör provet tvättar de magen väldigt noga och använder bara sterila redskap. Det är en läkare som gör provet och en uska som hjälper till. De kollar med ul igen var de ska gå in med nålen sedan sticker de och tar ett litet, litet prov från moderkakan. När man gör fvp går det till på samma sätt men då suger de ut lite fostervatten istället. Det tar typ max en minut från att nålen går in tills det är klart. Jag tyckte inte att det gjorde ont men jag tyckte att det var lite obehagligt och valde att inte titta på ul-skärmen när de tog provet. När nålen är ute tvättar de och torkar magen igen och sätter på ett plåster. Det kom inget blod alls och jag kunde knappt se ett märke efter nålen. Sen är det klart.

Om du gör mkp (eller så småningom fvp) kan inte din partner vara hemma då och ta det största ansvaret för hem, barn och djur så då kan vila? Det handlar ju inte om så lång tid ändå.

Okej Ja jag kanske ska göra moderkaksprov ändå.

Jag har ju extremt stor risk att det är något fel så då visar säkert nipt provet också högt... då måste jag vänta några veckor och ta nästa och veckorna går ju.

fan det här är sån ångest.
  • Bunny on speed
    bligravid123 skrev 2019-05-06 15:27:47 följande:

Samma tänker jag.hur.bör ditt resultat?

Nipt visade trisomi 21, och vi valde då att inte göra fler tester. Barnet föddes i vintras och kromosomtest bekräftade diagnosen.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (K)
    bligravid123 skrev 2019-05-06 16:17:23 följande:

Okej Ja jag kanske ska göra moderkaksprov ändå.

Jag har ju extremt stor risk att det är något fel så då visar säkert nipt provet också högt... då måste jag vänta några veckor och ta nästa och veckorna går ju.

fan det här är sån ångest.

Jag vet, det är jättetufft! Och väntan är ju det som är värst. När det visade sig att det inte gick att göra mkp och jag blev tvungen att vänta på fvp tyckte jag att det var just det att det skulle gå så många veckor som var det jobbigaste. Efter att ha läst på en hel del kom vi fram till att vi skulle avbryta om barnet hade trisomi 13 eller 18. Från att ha gjort kub i v 13, vänta en vecka på mkp, vänta två veckor till på fvp och sen en vecka till innan det slutgiltiga svaret kom. Då var jag ju i v 17 redan! Hade vi då valt att avbryta hade det varit bråttom eftersom man måste ansöka om tillstånd från Socialstyrelsen om man ska göra abort efter v 18. Såg att jag skrev fel högre upp om mf-risken också. Den är 1:200 som jag skrev men det motsvarar 0,5%.
Svar på tråden Bred nackspalt 3,5 o 1:2 för kromosonfel