• bligravid123

Bred nackspalt 3,5 o 1:2 för kromosonfel

Jag var på kub idag och nu är jag så otroligt ledsen våran lilla bebis hade bred nackspalt 3,5 vilket blev att jag fick höga värden för kromosomfel 1:2

jag har fått tid för nipt eller moderskaps prov på onsdag...

Nu till min fråga :är det kört för mitt barn? Har det Downs syndrom eller hjärtfel eller annat eller kan man ha bred nackspalt i början av graviditeten men ändå födas frisk?

vilket ska jag göra - nipt som är inte lika säkert utan visar sannolikhet eller moderskapsprov som ger en förhöjd risk för missfall?

spontant vill jag göra nipt! Men är det tillförlitligt? Är det någon som vet... barnmorskan kunde inte svara på någonting för att hon skulle ta in en ny patient.

Snälla ni jag behöver alla uppmuntran. Jag är så ledsen orkar nästan inte leva längre med det här

Finns det någon som haft dåliga värden på kub -bred nackspalt men ändå för att friska barn?

• Svar på tråden Bred nackspalt 3,5 o 1:2 för kromosonfel
  • bligravid123

barnmorskan ville att vi skulle göra moderkaksprov. Men jag har läst att det är ökar risken för missfall därför vill jag hellre göra nipt. Jag förstår inte om nipt är typ 100% tillförlitligt Varför gör man inte bara nipt då? Vi fick 1:2 på cubrisk står det på pappret. 1:2 21 & på 13/18 1:3 Så det känns så himla sorgligt och kört för oss Jag kan inte sluta gråta

• Anonym (K)

Jag gjorde kub i början av januari och nackspalten mättes till 3,6 mm. Fick siffrorna 1:2 för trisomi 21 och 1:267 för trisomi 13 och 18. Jag bokades in för mkp en vecka senare men moderkakan låg i bakvägg så jag fick vänta två veckor till innan jag kunde göra fvp. Till mig sa bm att de rekommenderar mkp/fvp om man får sämre siffror än 1:50 så vi valde fvp. Jag ville veta säkert vad som väntade! Jag gjorde provet en tisdag och på fredagen fick vi svar på korta analysen som visade att barnet inte har någon av de tre trisomierna. Inte heller den långa analysen visade någon kromosomavvikelse. När jag gjorde rul i v 19 var det en läkare som gjorde det och vi hade längre tid på oss. Hon undersökte bl a hjärtat extra men kunde inte hitta något avvikande då heller. Nu är jag i v 31 och allt verkar helt bra med bebisen.

Det är jättejobbigt att få de siffrorna och att bara gå och vänta på svar. Vi läste på mycket om trisomierna för vi ville ha bestämt oss för hur vi ville gå vidare innan vi fick svar på provet. Vi kom fram till att ds inte var ett problem och det var ju vad vi hade högst risk för. Jag kände mig mycket lugnare efter att vi hade kommit fram till det. På insta finns det många bra konton där man kan följa familjer som har barn med ds och hur deras vardag ser ut.

• Körsbärsdalen
    bligravid123 skrev 2019-05-06 13:51:38 följande:

barnmorskan ville att vi skulle göra moderkaksprov. Men jag har läst att det är ökar risken för missfall därför vill jag hellre göra nipt. Jag förstår inte om nipt är typ 100% tillförlitligt Varför gör man inte bara nipt då? Vi fick 1:2 på cubrisk står det på pappret. 1:2 21 & på 13/18 1:3 Så det känns så himla sorgligt och kört för oss Jag kan inte sluta gråta

Jag har för mig att om NIPT inte visar på sannolikhet för avvikelse så kan man lita på det resultatet, men om det visar risk för avvikelse behöver man gå vidare med moderkaksprov eller fostervattenprov. Varför inte börja med NIPT?
  • Anonym (K)

Risken för mf vid mkp/fvp är 1:200 (0,005%) så risken att ert barn har någon av trisomierna är mycket högre än att du får mf pga provet. Mf vid dessa prov, sa läkaren som tog prov på mig, beror i de allra flesta fall på att man får en infektion men de är väldigt noggranna när de tvättar av en innan och alla redskap är såklart sterila.

• stor grön drake

Jag hade gjort moderkaksprov. Då vet du 100% säkert. Jag har en vän som fick extremt låg risk på kub och födde en flicka med Downs. Jag har en bekant som fick väldigt hög risk, där även nipt visade lika högt. De valde att behålla och förberedde sig, läste på om Downs, följdsjukdomar mm och sedan föddes pojken med helt normalt kromosomantal

• stor grön drake

Jag hade gjort moderkaksprov. Då vet du 100% säkert. Jag har en vän som fick extremt låg risk på kub och födde en flicka med Downs. Jag har en bekant som fick väldigt hög risk, där även nipt visade lika högt. De valde att behålla och förberedde sig, läste på om Downs, följdsjukdomar mm och sedan föddes pojken med helt normalt kromosomantal

• Anonym (M)

Hej! Vad jobbigt! Jag gjorde kub förra veckan och hade nackspalt på 3,8. Jag gjorde NIPT samma dag. Dock läste jag sen att man egentligen rekommenderar FVP eller MKP om nackspalten är över 3,5, men då hade jag redan tagit NIPT. Blir nog ändå fvp eller mkp för mig efter svar på nipt skulle jag tro. Håller tummarna för dig!

• bligravid123
    Körsbärsdalen skrev 2019-05-06 13:53:20 följande:

Jag har för mig att om NIPT inte visar på sannolikhet för avvikelse så kan man lita på det resultatet, men om det visar risk för avvikelse behöver man gå vidare med moderkaksprov eller fostervattenprov. Varför inte börja med NIPT?

Jag kommer nog att göra så ...vi börjar med nipt och ser hur resultatet blir
  • bligravid123
    Anonym (K) skrev 2019-05-06 13:52:00 följande:

Jag gjorde kub i början av januari och nackspalten mättes till 3,6 mm. Fick siffrorna 1:2 för trisomi 21 och 1:267 för trisomi 13 och 18. Jag bokades in för mkp en vecka senare men moderkakan låg i bakvägg så jag fick vänta två veckor till innan jag kunde göra fvp. Till mig sa bm att de rekommenderar mkp/fvp om man får sämre siffror än 1:50 så vi valde fvp. Jag ville veta säkert vad som väntade! Jag gjorde provet en tisdag och på fredagen fick vi svar på korta analysen som visade att barnet inte har någon av de tre trisomierna. Inte heller den långa analysen visade någon kromosomavvikelse. När jag gjorde rul i v 19 var det en läkare som gjorde det och vi hade längre tid på oss. Hon undersökte bl a hjärtat extra men kunde inte hitta något avvikande då heller. Nu är jag i v 31 och allt verkar helt bra med bebisen.

Det är jättejobbigt att få de siffrorna och att bara gå och vänta på svar. Vi läste på mycket om trisomierna för vi ville ha bestämt oss för hur vi ville gå vidare innan vi fick svar på provet. Vi kom fram till att ds inte var ett problem och det var ju vad vi hade högst risk för. Jag kände mig mycket lugnare efter att vi hade kommit fram till det. På insta finns det många bra konton där man kan följa familjer som har barn med ds och hur deras vardag ser ut.

Vet du varför man rekommenderas att göra moderkaksprov istället för nipt när man kan göra nipt först och om det blir konstiga resultat kan man höra moderkaksprov då? Jag är så rädd för missfall samt så ska man ju vila efte moderkaksrov och det har jag ingen möjlighet att göra med en 10 månaders son o 3 fosterbarn och djur ...

exakt hur går moderkaksprov till Hur länge behöver man vila Har du lust och ork att ge mig lite information om det?
Svar på tråden Bred nackspalt 3,5 o 1:2 för kromosonfel