Bred nackspalt 3,5 o 1:2 för kromosonfel
Jag gjorde kub i början av januari och nackspalten mättes till 3,6 mm. Fick siffrorna 1:2 för trisomi 21 och 1:267 för trisomi 13 och 18. Jag bokades in för mkp en vecka senare men moderkakan låg i bakvägg så jag fick vänta två veckor till innan jag kunde göra fvp. Till mig sa bm att de rekommenderar mkp/fvp om man får sämre siffror än 1:50 så vi valde fvp. Jag ville veta säkert vad som väntade! Jag gjorde provet en tisdag och på fredagen fick vi svar på korta analysen som visade att barnet inte har någon av de tre trisomierna. Inte heller den långa analysen visade någon kromosomavvikelse. När jag gjorde rul i v 19 var det en läkare som gjorde det och vi hade längre tid på oss. Hon undersökte bl a hjärtat extra men kunde inte hitta något avvikande då heller. Nu är jag i v 31 och allt verkar helt bra med bebisen.
Det är jättejobbigt att få de siffrorna och att bara gå och vänta på svar. Vi läste på mycket om trisomierna för vi ville ha bestämt oss för hur vi ville gå vidare innan vi fick svar på provet. Vi kom fram till att ds inte var ett problem och det var ju vad vi hade högst risk för. Jag kände mig mycket lugnare efter att vi hade kommit fram till det. På insta finns det många bra konton där man kan följa familjer som har barn med ds och hur deras vardag ser ut.