sextiotalist skrev 2019-05-03 08:18:30 följande:
Men det hon har lyckats med, det är att många har börjat tänka en gång till. Det gjorde även Al Gore.
Jag tycker ändå att de ungdomar som brinner för en bra sak (att vara rädd om vår jord är ju ändå en bra sak) ska uppmuntras, inte näthatas.
Jag har inte påstått att hon har lösningen, det jag reagerar för är hur vuxna personer är så hatiska och beter sig rent ut sagt förjävligt. Jag delar inte alla Gretas åsikter, men jag beundrar henne för att hon kämpar för en bra sak. Att hon använder sin asperger (ja, jag vet att det inte heter så längre, men tycker det säger mer om hennes funktionshinder än autism) och sin envishet till att kämpa för något hon tror på. Hon skadar ingen, hon hotar ingen, hon beter sig inte illa. Hon förstör inte för någon och ändå bemöts hon med så stort hat av vuxna personer.
Är hon ett så stort hot?
Sedan är Nobels fredspris för mig en ickefråga, får hon det, så kommer jag gratulera tyst för mig själv, får någon annan det, så kommer jag gratulera även denna person tyst för mig själv.
Ja, i praktiken är hon ett slags hot eftersom hon används som symbol av krafter som är helt snett ute i den aktuella frågan.
Precis som Al Gore ganska snart avslöjades sprida bluffsiffror och överdrifter så gör Greta detsamma. Och för det bör hon kritiseras.
Då ÄR det ett problem om ansvariga blint lyssnar på vad hon säger.