Brumma skrev 2019-04-02 23:49:10 följande:
Fast det du kommer med är ju inte fakta..
Så "undervisa" mig - vilka "fakta" syftar du på? Länka gärna till sidor som stöder din "fakta".
Är det fakta att en mamma är en kvinna som fött ett barn? Då skulle jag säga att nej, det är din ÅSIKT. Det finns flera varianter där en mamma INTE fött barnet.
Så - vilka "fakta" syftar du på?
Eftersom du pratar om svenska ordboken så undrar jag om du menar SAOL? För då är EN av betydelserna för mamma "i pregnant anv., om kvinna som fått barn; särsk. i uttr. bliva mamma." - jag antar att det är denna du syftar på. Kanske - det är ngt svårt att utläsa vad du hänvisar till.
Nå, fortsätter man läsa SAOL gällande ordet "mamma" finner man ÄVEN följande betydelser för ordet.
1 "kvinnobröst"
2 "om kvinna som på ett moderligt sätt tar hand om ngn"
3 "utvidgad anv., till l. om kvinnlig familjemedlem som är moder l. har trädt i moders ställe o. d."
Det är NÅGRA av de betydelser ordet mamma har - enligt SAOL då. Det är ju inte jag som skrivit svenska ordboken men om det nu ÄR den du hänvisar till så antar jag att vi är överens - med tanke på att det kan betyda en kvinna som fött barn, en kvinna som på ett moderligt sätt tar hand om någon samt en kvinnlig familjemedlem som trätt i moferns ställe.. typ - en bonusmamma ;) Tex..
I din presentation å står det: "Mamma, bonusförälder..osv"
Tycker inte du går emot dig själv i allt här nu? För om du anser att en bonusförälder är likvärdigt med "mamma", då hade du själv knappast hänvisat till dig själv som bonusförälder. Det hade stått enbart mamma!
Antar det är så enkelt att ditt bonusbarn kallar dig mamma, och du vill ha det så. Många bonusmammor vill säkert ha det så, men mamma till det barnet blir du inte. Du blir exakt det du anger i din beskrivning: BONUSFÖRÄLDER.
Och för den delen så har man som FÖRÄLDER ensamrätt till orden mamma och pappa. Det är en titel som inte kan delas ut till vem som helst. Sedan får du tycka vad du vill.