• Bonusmamman14

Får inte kalla mig mamma?!

Okej, så en snabb fråga.

Har ett bonusbarn på 5 år som de senaste månaderna har börjat kalla mig mamma istället för mitt namn eller ?bonusmamma?. Detta är något som kommit helt självmant från barnet och ingenting som blivit ?påtvingat? då jag själv blev tvingad att kalla min mammas nya för pappa som barn.

Dock har barnets mamma nu fått reda på detta och verkar ha problem med det. Vi har på flera sätt fått veta att hon sagt till barnet att INTE kalla mig för mamma. Hon har även erkänt detta.

Min tanke är då, kan man inte vara glad för att ens barn har en ny människa i sitt liv som den känner sådan tillit och trygghet och har sån bra relation till att den kan kalla personen mamma? Hur hade ni andra reagerat om ert barn kallade barnets andres förälders nya för mamma/pappa?

Har inga egna biologiska barn men hade jag varit mamman hade jag blivit superglad om mitt barn kände den tryggheten med den nya partnern.

• Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!
  • möjligt
    Brumma skrev 2019-04-05 19:17:33 följande:

Jag tycker ju ioförsig att det är bra att barn lär sig hur deras handlingar kan påverka en annan människa - precis som vi pratar med barnen om att människor kan bli ledsna om man säger att de är fula/tjocka/inte är en kompis osv så pratar vi med barnen om hur vi föräldrar kan känna - både glädje, ilska eller vara ledsna. Jag anser inte att man nödvändigtvis lägger ett för stort ansvar på barnet för att man pratar om hur människor kan påverkas.

Alternativet, att man säger nej för att prata med föräldern först, tycker jag känns som att man viftar bort barnets tanke. Och som sagt, så anser jag - jag är medveten om att du inte håller med mig där :) - att det är upp till bonusföräldern och barnet även om HÄNSYN tas till föräldern. Men som sagt är inte hänsyn samma sak som att låta någon annans känslor bestämma.

Absolut ska de lära sig om andras känslor, att vi föräldrar också har känslor samt att vad de gör påverkar andra. Men jag personligen tycker inte det här är bästa stället att göra det på. Precis som att umgänge inte bör baseras på vad barnen tror att föräldrarna känner om det, ex ?du borde fortsätta bo hos din pappa varannan vecka annars kanske han blir ledsen?.

Mitt resonemang är istället att man måste avgöra om det verkligen är ett stort behov hos barnet i fråga. Verkar det vara det så pratar man om det mellan de vuxna och sen till barnet igen. Exakt vad slutsatsen blir finns det inget svartvitt svar på utan det får bli en avvägning av faktorer. Jag tror mitt resonemang baseras lite på att jag anser att det angår mamman att någon annan plötsligt delar hennes titel, även om hon inte har någon absolut vetorätt. Men även på att visa en viss hänsyn för mamman så hon blir taget på sängen om det faktiskt införs, också för barnets skull för ingen av oss är de bästa föräldrarna om vi bli ställda inför något helt oväntat och jobbigt.
  • Spaghetti

Jag tycker att det är onaturligt: mamma är mamma och bonusmamma kallar man vid förnamn eller smeknamn.

Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
  • Canadasvensk
    Spaghetti skrev 2019-05-02 14:33:07 följande:

Jag tycker att det är onaturligt: mamma är mamma och bonusmamma kallar man vid förnamn eller smeknamn.

Och om det två kvinnor som får barn ihop var av en är bio-mamma, vad tycker du då??
  • Anonym (Gigi)
    Canadasvensk skrev 2019-05-02 18:53:51 följande:

Och om det två kvinnor som får barn ihop var av en är bio-mamma, vad tycker du då??

Varför blanda in andra sorters familjebildningar när styvfamiljen redan är så komplicerad i sig? Två mammor, två lesbiska, är att jämställa med gängse mamma och pappa. Förstår du inte det så, förlåt mig, men då är du nog homofob. En styvmamma är som tredje hjulet för ett barn som redan har en mamma och en pappa. Ett barn som har två "biologiska" mammor har ju inte den komplexitet som styvfamiljen har. Barnet med två mammor har en kärnfamilj till skillnad från barnet som har en mamma, en pappa samt en styvmamma. Det är helt olika situationer och kan inte jämföras.
  • Anonym (Styv)
    Canadasvensk skrev 2019-05-02 18:53:51 följande:

Fast två kvinnor kan inte få barn ihop, så det är en ickefråga.

Antar att de kan gå på bio trots det.
  • Anonym (Styv)
    Anonym (Styv) skrev 2019-05-02 20:09:06 följande:

• Anonym (Gigi)

Ett ägg, en livmoder, någon annans sperma. Jo, det går. Sorry alla killar, kvinnor kan göra så här och det finns tillräckligt med killar som är okej med det.
  • Canadasvensk
    Anonym (Gigi) skrev 2019-05-02 19:43:25 följande:
    Varför blanda in andra sorters familjebildningar när styvfamiljen redan är så komplicerad i sig? Två mammor, två lesbiska, är att jämställa med gängse mamma och pappa. Förstår du inte det så, förlåt mig, men då är du nog homofob. En styvmamma är som tredje hjulet för ett barn som redan har en mamma och en pappa. Ett barn som har två "biologiska" mammor har ju inte den komplexitet som styvfamiljen har. Barnet med två mammor har en kärnfamilj till skillnad från barnet som har en mamma, en pappa samt en styvmamma. Det är helt olika situationer och kan inte jämföras.
    Var har jag sagt att jag är emot homosexuella människor? Men du kanske har någon slags mansfobi, plastmammafobi eller annat töntigt påhittat skällsord??

Men vi gör det lite mer kompicerat då. Det lesbiska paret fick barn med ett bög par. Hur ställer du dig till det?? Drömmer Blir det okej att ha 2 mammor och pappor då????

Jag pekar bara ut att det är en dubbel standard med att en plast-mamma absolut INTE får kallas för mamma för det är onaturligt, men två kvinnor som har barn ihop var av en är BIO MAMMA, då är det så jävla naturligt helt plötsligt!

Så "just for the record" Gigi - jag är HELT okej med ett homosexuellt par som båda kallar sig mamma/pappa!

Jag är också helt okej med att en plast mamma/pappa kallas för just mamma eller pappa. För dom som aldrig varit med om det har inte en susning om hur otacksamt det kan vara att vara plast-förälder. Så kallar då sitt bonus barn en för mamma eller pappa så är det en enormt stor bedrift. Varför ska man ta bort det från barnet bara för att bio föräldern blir sur?

Hänger du med i resonemanget då??
  • Canadasvensk

Nu blir det riktigt OT men jag menade "skaffat" barn ihop.
  • Anonym (Styv)
    Canadasvensk skrev 2019-05-02 20:22:08 följande:

Nu blir det riktigt OT men jag menade "skaffat" barn ihop.

Det är ändå bara den ena kvinnans barn.
Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!