K Kalle skrev 2019-03-04 08:30:57 följande:
Jag HAR ju kollat på alla mottagningar i Umeå och ALLA har 1-2 års väntetid minst. Nu har jag snart väntat klart hoppas jag och jag hoppas att jag inte har haft små hål som växt siog stora under väntetiden.
K Kalle skrev 2019-03-04 08:29:23 följande:
Tror inte att Umeå klassas som glesbygd, såvida man inte är inbiten stockholmare som anser allt utanför tullarna som glesbygd såklart. Vi har ju till och med en tandläkarhögskola.
Det låter extremt osannolikt, men tanke på att Umeå, precis som du skriver, har en tandläkarhögskola. Jag har själv bott i Umeå i flera år och vet att det inte är nån Byhåla. Det finns gott om tandläkare i Umeå,
Stockholm har säkert fler, men Sthlm har även fler nyanlända i så fall.Avast skrev 2019-03-02 13:11:57 följande:
Det är inte så konstigt att veta att väntrummet är fullt med nysvenskar, det är ju bara att åka dit och titta. Lättplätt.
Nej det är inte bara att boka en tid, är det fullt så är det, akuttiderna är slut och det finns inte tider i överskådlig tid. Det kommer ständigt nya nysvenskar med allt akutare och uslare tandstatus. Det är uselt hur det har blivit, när ska de som betalar för allt detta få komma till, när de själva rankas lägre i tandstatus än nysvenskar antagligen.
Det är bra att nysvenskar utbildar sig men det bidrar knappast till att förkorta några köer eftersom tandläkarbristen är ett enormt svart hål just nu. Dessutom vill alla till storstäderna.
Här i Sthlms län kan du i alla fall få en tid inom två veckor för icke-akuta besvär. Menar du att det skulle vara så står skillnad mellan andra landsting? Att tandläkare vill bo i storstäderna kan du ju knappast skylla invandringen på?
Och vad gör du i väntrummet om du aldrig får en tid till tandläkaren?