• ThomasW

Inte pengar till tandhälsa för alla

Jönköping tandläkare har slut på pengarna. Eftersom invandrade barn har sämre tänder än svenska skall våra barn inte få samma tandvård längre. Endast "utsatta" barn skall bli kallade regelbundet till kontroll.

Ser ut som på område efter område går invandrarna förbi kön. Kvar blir vi som betalar.

• Svar på tråden Inte pengar till tandhälsa för alla
  • Tow2Mater
    elsi skrev 2019-02-26 14:41:55 följande:
    I mitt landsting (Sthlm) har man aldrig haft årliga kontroller eller lackning på barn med friska tänder, här har man kontroller vartannat år för alla och fluorlackar endast de som behöver det. Jag tycker att det är högst rimligt att de som har mer problem med tänderna också får mer resurser från tandvården, oavsett varifrån de grupper som har mer behov kommer ifrån.

De flesta svenskar har goda kunskaper om barnens tänder och sköter dem så att de inte behöver fluorlackas årligen eller ens kontrolleras årligen. Om dina barns tänder är i sånt dåligt skicka att de behöver kontrolleras och lackas årligen kommer de ju att hamna i riskgruppen som erbjuds detta och därmed får ni del av de resurser du efterfrågar. 

Men att behandla friska tänder och kontrollera dem oftare än forskning visat att det behövs är ju inget annat än resursslöseri. 
    Ingen rengöring av barns tänder? Undrar eftersom där jag bor görs det två ggr per år, precis som för vuxna....
  • cosinus

Va? Aldrig hört talas om att någon med friska tänder besöker tandläkaren så ofta?

Jag går privat och kallas vart annat år. Det är en individuell bedömning som görs och jag som aldrig har problem med tänderna kallas mindre ofta än de med sämre tänder.

Barnen kollas vart annat år tror jag. Nu är 3 av 4 inne i specialåtgärder p g a saker som behöver tandregleras så då blir det betydligt mer besök men sånt som bara syftar till tandhälsan är inte oftare än vart annat år.

Tow2Mater skrev 2019-02-26 22:09:07 följande:

Ingen rengöring av barns tänder? Undrar eftersom där jag bor görs det två ggr per år, precis som för vuxna....

• elsi
    Tow2Mater skrev 2019-02-26 22:09:07 följande:
    Rengöring av barns tänder? Ja, det gör man två gånger dagligen hemma med tandborste. Mina barn har i alla fall aldrig rengjort tänderna hos tandläkare, har aldrig behövts. De har aldrig haft någon karies (11 och 13 år gamla).

Så barn som inte tillhör någon riskgrupp kallas för kontroll (ej rengöring) vartannat år. Extra kontroller och åtgärder som fluorlackning sätts in vid behov om barnet har karies eller ökad risk för karies.

Jag går inte heller och gör rent tänderna två ggr per år, det behöver jag inte eftersom jag sköter tänderna noggrant hemma. Jag är 45 år och har aldrig haft ett enda hål och har mycket lite av tandsten och annat.

Om du slarvar hemma med rengöringen så får du väl göra det hos tandvården men frågan är om det ska vara skattefinansierat?
  • Tow2Mater
    elsi skrev 2019-02-27 12:02:53 följande:
    Rengöring av barns tänder? Ja, det gör man två gånger dagligen hemma med tandborste. Mina barn har i alla fall aldrig rengjort tänderna hos tandläkare, har aldrig behövts. De har aldrig haft någon karies (11 och 13 år gamla).

Så barn som inte tillhör någon riskgrupp kallas för kontroll (ej rengöring) vartannat år. Extra kontroller och åtgärder som fluorlackning sätts in vid behov om barnet har karies eller ökad risk för karies.

Jag går inte heller och gör rent tänderna två ggr per år, det behöver jag inte eftersom jag sköter tänderna noggrant hemma. Jag är 45 år och har aldrig haft ett enda hål och har mycket lite av tandsten och annat.

Om du slarvar hemma med rengöringen så får du väl göra det hos tandvården men frågan är om det ska vara skattefinansierat?
    Bra du är lyckligt lottad med dina tänder. En majoritet av vuxna har gingivit, och i 50-årsåldern har ca 60% stödjevävnadsförlust. De flesta tar hand om sina tänder, så det är inte så enkelt som att det handlar om att slarva med rengöringen hemma.

Och ja, det är ju säkert en vägning mellan vad det kostar och om det på populationsnivå är "värt" skattepengarna, det tror jag absolut.

Men tydligen skiljer det mycket mellan länder vad som anses ingå i normalt periodiskt tandunderhåll vid tandläkare.
  • Avast

Instämmer, här i vår stad så har folktandvården knappt några tider längre och väntrummen är fulla med nysvenskar som ska laga upp i all evighet. Det har blivit sjukt konstig.

• lövet2

Så du tycker det är fel att barn med tandvärk får gå före barn utan tandvärk? Obestämd

• elsi
    Tow2Mater skrev 2019-02-27 22:07:50 följande:
    Bra du är lyckligt lottad med dina tänder. En majoritet av vuxna har gingivit, och i 50-årsåldern har ca 60% stödjevävnadsförlust. De flesta tar hand om sina tänder, så det är inte så enkelt som att det handlar om att slarva med rengöringen hemma.

Och ja, det är ju säkert en vägning mellan vad det kostar och om det på populationsnivå är "värt" skattepengarna, det tror jag absolut.

Men tydligen skiljer det mycket mellan länder vad som anses ingå i normalt periodiskt tandunderhåll vid tandläkare.
    Det har inget med lyckligt lottad att göra utan helt och hållet hur man sköter sina tänder. Vuxna som sköter sina tänder har inte gingivit och vävnadsförlust.

De som har problem med sina tänder får den tandvård de behöver och de som har friska tänder får de kontroller de behöver. finns ingen som helst anledning att vuxna eller barn med friska tänder ska gå på kontroll eller rengöring två ggr per år. 

Jag tror att du måste skilja på vad du får utifrån din skrala tandhälsa och vad som erbjuds dem som har friska tänder, det är helt olika saker.

Det du får är behandling av dina angripna tänder och tandkött, och du får det i den omfattning du behöver. Det jag får är kontroll av mina friska tänder och jag får det in den omfattning jag behöver.

Du kanske skulle investera i en eltandborste och tandtråd? 
  • elsi
    Avast skrev 2019-02-27 22:11:22 följande:

Instämmer, här i vår stad så har folktandvården knappt några tider längre och väntrummen är fulla med nysvenskar som ska laga upp i all evighet. Det har blivit sjukt konstig.

Det är verkligen inget nytt och har inte heller med invandring att göra. Redan på 70-talet var det tandläkarbrist på många håll i landet och många fick vänta länge på tandvård. 

Men från 70-talet inleddes en stor drive för att förbättra den allmänna tandhälsan i Sverige så svenskar har sedan 70-talet fått så god tandvård sedan barnsben att de inte ens borde ha några tandproblem i vuxen ålder. 

Det är fullt rimligt att de som har problem med tänderna går före dem som har friska tänder och bara behöver rutinkontroller. 
  • K Kalle
    ThomasW skrev 2019-02-26 10:43:32 följande:

Jönköping tandläkare har slut på pengarna. Eftersom invandrade barn har sämre tänder än svenska skall våra barn inte få samma tandvård längre. Endast "utsatta" barn skall bli kallade regelbundet till kontroll.

Ser ut som på område efter område går invandrarna förbi kön. Kvar blir vi som betalar.

Invandrare har sämre tandhälsa helt klart och de är också överrepresenterade i andra delar av vården. Hur det är med nyanlända vet jag inte med de senaste årens stora invandring har inte hjälpt oss att få bukt med bristen på vårdpersonal utan tvärtom förvärrat situationen.
  • K Kalle
    lövet2 skrev 2019-02-27 22:13:16 följande:

Så du tycker det är fel att barn med tandvärk får gå före barn utan tandvärk? Obestämd

Problemet är ju att de barn som inte har tandvärk kan få det medan de väntar i evinnerlighet på att få tandläkartid.
Svar på tråden Inte pengar till tandhälsa för alla