Tow2Mater skrev 2019-02-27 22:07:50 följande:
Bra du är lyckligt lottad med dina tänder. En majoritet av vuxna har gingivit, och i 50-årsåldern har ca 60% stödjevävnadsförlust. De flesta tar hand om sina tänder, så det är inte så enkelt som att det handlar om att slarva med rengöringen hemma.
Och ja, det är ju säkert en vägning mellan vad det kostar och om det på populationsnivå är "värt" skattepengarna, det tror jag absolut.
Men tydligen skiljer det mycket mellan länder vad som anses ingå i normalt periodiskt tandunderhåll vid tandläkare.
Det har inget med lyckligt lottad att göra utan helt och hållet hur man sköter sina tänder. Vuxna som sköter sina tänder har inte gingivit och vävnadsförlust.
De som har problem med sina tänder får den tandvård de behöver och de som har friska tänder får de kontroller de behöver. finns ingen som helst anledning att vuxna eller barn med friska tänder ska gå på kontroll eller rengöring två ggr per år.
Jag tror att du måste skilja på vad du får utifrån din skrala tandhälsa och vad som erbjuds dem som har friska tänder, det är helt olika saker.
Det du får är behandling av dina angripna tänder och tandkött, och du får det i den omfattning du behöver. Det jag får är kontroll av mina friska tänder och jag får det in den omfattning jag behöver.
Du kanske skulle investera i en eltandborste och tandtråd?