Inlägg från: elsi |Visa alla inlägg
  • elsi

Inte pengar till tandhälsa för alla

ThomasW skrev 2019-02-26 14:17:48 följande:
    Ja, och om du läser Jönköpingsposten så ser du att årskontrollerna och lackningen av tänder avskaffas på barn som inte är "utsatta".
    I mitt landsting (Sthlm) har man aldrig haft årliga kontroller eller lackning på barn med friska tänder, här har man kontroller vartannat år för alla och fluorlackar endast de som behöver det. Jag tycker att det är högst rimligt att de som har mer problem med tänderna också får mer resurser från tandvården, oavsett varifrån de grupper som har mer behov kommer ifrån.

De flesta svenskar har goda kunskaper om barnens tänder och sköter dem så att de inte behöver fluorlackas årligen eller ens kontrolleras årligen. Om dina barns tänder är i sånt dåligt skicka att de behöver kontrolleras och lackas årligen kommer de ju att hamna i riskgruppen som erbjuds detta och därmed får ni del av de resurser du efterfrågar. 

Men att behandla friska tänder och kontrollera dem oftare än forskning visat att det behövs är ju inget annat än resursslöseri. 
  • elsi
    Tow2Mater skrev 2019-02-26 22:09:07 följande:
    Ingen rengöring av barns tänder? Undrar eftersom där jag bor görs det två ggr per år, precis som för vuxna....
    Rengöring av barns tänder? Ja, det gör man två gånger dagligen hemma med tandborste. Mina barn har i alla fall aldrig rengjort tänderna hos tandläkare, har aldrig behövts. De har aldrig haft någon karies (11 och 13 år gamla).

Så barn som inte tillhör någon riskgrupp kallas för kontroll (ej rengöring) vartannat år. Extra kontroller och åtgärder som fluorlackning sätts in vid behov om barnet har karies eller ökad risk för karies.

Jag går inte heller och gör rent tänderna två ggr per år, det behöver jag inte eftersom jag sköter tänderna noggrant hemma. Jag är 45 år och har aldrig haft ett enda hål och har mycket lite av tandsten och annat.

Om du slarvar hemma med rengöringen så får du väl göra det hos tandvården men frågan är om det ska vara skattefinansierat?
  • elsi
    Tow2Mater skrev 2019-02-27 22:07:50 följande:
    Bra du är lyckligt lottad med dina tänder. En majoritet av vuxna har gingivit, och i 50-årsåldern har ca 60% stödjevävnadsförlust. De flesta tar hand om sina tänder, så det är inte så enkelt som att det handlar om att slarva med rengöringen hemma.

Och ja, det är ju säkert en vägning mellan vad det kostar och om det på populationsnivå är "värt" skattepengarna, det tror jag absolut.

Men tydligen skiljer det mycket mellan länder vad som anses ingå i normalt periodiskt tandunderhåll vid tandläkare.
    Det har inget med lyckligt lottad att göra utan helt och hållet hur man sköter sina tänder. Vuxna som sköter sina tänder har inte gingivit och vävnadsförlust.

De som har problem med sina tänder får den tandvård de behöver och de som har friska tänder får de kontroller de behöver. finns ingen som helst anledning att vuxna eller barn med friska tänder ska gå på kontroll eller rengöring två ggr per år. 

Jag tror att du måste skilja på vad du får utifrån din skrala tandhälsa och vad som erbjuds dem som har friska tänder, det är helt olika saker.

Det du får är behandling av dina angripna tänder och tandkött, och du får det i den omfattning du behöver. Det jag får är kontroll av mina friska tänder och jag får det in den omfattning jag behöver.

Du kanske skulle investera i en eltandborste och tandtråd? 
  • elsi
    Avast skrev 2019-02-27 22:11:22 följande:

Instämmer, här i vår stad så har folktandvården knappt några tider längre och väntrummen är fulla med nysvenskar som ska laga upp i all evighet. Det har blivit sjukt konstig.

Det är verkligen inget nytt och har inte heller med invandring att göra. Redan på 70-talet var det tandläkarbrist på många håll i landet och många fick vänta länge på tandvård. 

Men från 70-talet inleddes en stor drive för att förbättra den allmänna tandhälsan i Sverige så svenskar har sedan 70-talet fått så god tandvård sedan barnsben att de inte ens borde ha några tandproblem i vuxen ålder. 

Det är fullt rimligt att de som har problem med tänderna går före dem som har friska tänder och bara behöver rutinkontroller. 
  • elsi
    K Kalle skrev 2019-02-28 11:10:09 följande:
    Ja, särskilt om de eller deras föräldrar bidragit med skatt.
    Det finns många infödda svenskar som inte bidrar med särskilt mycket skatt. Och det är ofta samma personer som har sämst tandhälsa och störst behov av samhällets insatser på andra områden också.

Det är så välfärden fungerar - man bidrar efter förmåga och får utifrån behov.
  • elsi
    K Kalle skrev 2019-02-28 13:54:42 följande:
    Jag tror att deras föräldrar bidragit och kanske andra av deras släktingar.
    Det är minsann ingen garanti. Det finns också invandrare som betalar skatt eller har släktingar som betalar skatt.

Och välfärden fungerar inte så att man plockar ut det man pyntat in. Däremot är det många som vill skylla sina personliga tillkortakommanden på andra svagare grupper och/eller samhället. 
  • elsi
    K Kalle skrev 2019-02-28 13:53:50 följande:
    Jag har inte gnällt så mycket, men jag har nu stått i kö i snart två år för att få tid hos tandläkare. Jag är nyinflyttad. Det har gått tre år sedan jag var hos tandläkaren sist. Jag har ingen aning om jag har flera hål som måste lagas eller inte.
    Det är möjligen sant om du bor i Byhåla där ingen tandläkare vill arbeta. Då kan köerna uppgå till flera år. Men det har knappast med invandring eller ens skatteresurser att göra utan att glesbygd är utflyttningsbygd och det gäller även flera yrkesgrupper som då inte finns att tillgå i glesbygd.

I en någotsånär stor stad har du inte två års väntetid till tandläkare. Och du har rätt att söka tandvård i hela ditt landsting (hela landet kanske tom) så det är ju bara för dig att åka till närmaste stad och få en tandläkartid redan imorgon. 
  • elsi
    Tow2Mater skrev 2019-02-28 18:24:09 följande:
    Du har ingen aning om vad du pratar om.
    Det är just det jag har, det verkar däremot som att du har väldigt dålig koll på vad u pratar om.

Men du kan få leva i tron att dina dåliga tänder har med otur att göra medan forskning visar att sköter man tänderna så har man stor chans att ha friska starka tänder livet ut. 

Det som däremot är lyckligt lottat är att vi i Sverige har möjlighet till både en fantastisk tandhälsovård med regelbundna kontroller och förebyggande insatser så att man har alla möjligheter i världen att sköta sina tänder och slippa problem. Och sen har vi en fantastisk tandvård så att de som ändå får problem med tänderna har möjlighet att få behandling i toppklass. 
  • elsi
    Avast skrev 2019-02-28 22:13:54 följande:
    Jodå det är nytt och det har med invandringen att göra, det är inte konstigt att man trots en bra tandhälsa får problem med tänderna ibland.

Det finns inga tider och väntrummet är fullt med nysvenskar, klart man undrar. Det kommer ju hela tiden in nya nysvenskar med dålig tandstatus och som du själv skriver går de med problem före de med bättre, inte konstigt då om tandläkarna har svårt att hålla undan, kön slutar ju liksom aldrig och vi andra har inte en chans att komma till. Klar att man då blir förbannad, det är ju ändå jag som ska arbeta och tvingas betala för alla. Jag gör det gärna men jag blir förbannad när man aldrig får komma intill.
    Om du aldrig får tid så är det ju konstigt att du vet att väntrummet är fullt med nysvenskar.

Det är väl bara att boka en tid så du får komma till tandläkaren om du behöver det. I mitt landsting har jag aldrig väntat mer än ca en månad på tid och regelbundna kontroller ca vartannat år. En akuttid skulle jag kunna få idag på eftermiddagen om jag vill. 

Och det är väl självklart att de som har problem ska ha akuttiderna före de som inte har problem?

Dessutom är det många nysvenskar som utbildar sig till tandläkare så då bidrar de både med skatteintäkter och att förkorta köerna i tandvården. 
  • elsi
    K Kalle skrev 2019-03-01 09:58:34 följande:
    Inte alls. Vad man har för enzymer i sin saliv har väldigt mycket att göra med hur lätt man får hål i tänderna, liksom emaljens kvalitet och en del annat som man inte heller kan påverka
    Just dessa saker kan man påverka en hel del genom att äta rätt och sköta sina tänder. Genom kosten, genom fluor och genom mekanisk rengöring (tandborstning, tandtråd etc.).

Och här är en enkel sökning på ett område i Sthlms läns landsting där första erbjudna tid är om två veckor. Inga 2-3 års väntetider här inte. distriktstandvarden.se/boka-tid/

Om man söker på en akuttid så är första erbjudna tid redan idag om man ringer kliniken. 
  • elsi
    K Kalle skrev 2019-03-01 13:26:33 följande:
    Nu bor jag i Umeå så det blir lite långt att åka.
    Okej, men du verkar ju synnerligen hjälplös. Kolla tiderna i Umeå är då mitt radikala förslag. Och tandborstar och tandtråd säljs säkerligen även i Umeå.

Men om ni sitter ett gäng här och påstår att det är 2-3 års väntetid för att få komma till tandläkare pga invandring så motbevisas ju det av att man i mitt landsting kan få en tid inom två veckor för kontroll och samma dag om det är akut. Eller hur? Och i Umeå har flera kliniker tom öppet på helgen samt till kl 19 flera vardagar varje vecka. Så nån tid borde du kunna hitta som passa. 

Och i väntan på tid så kan du sköta sina tänder såsom du lärt dig av Sveriges utmärkta tandhälsovård från barnsben. 
  • elsi
    K Kalle skrev 2019-03-04 08:30:57 följande:
    Jag HAR ju kollat på alla mottagningar i Umeå och ALLA har 1-2 års väntetid minst. Nu har jag snart väntat klart hoppas jag och jag hoppas att jag inte har haft små hål som växt siog stora under väntetiden.
    K Kalle skrev 2019-03-04 08:29:23 följande:
    Tror inte att Umeå klassas som glesbygd, såvida man inte är inbiten stockholmare som anser allt utanför tullarna som glesbygd såklart. Vi har ju till och med en tandläkarhögskola.
    Det låter extremt osannolikt, men tanke på att Umeå, precis som du skriver, har en tandläkarhögskola. Jag har själv bott i Umeå i flera år och vet att det inte är nån Byhåla. Det finns gott om tandläkare i Umeå, Stockholm har säkert fler, men Sthlm har även fler nyanlända i så fall.

Avast skrev 2019-03-02 13:11:57 följande:
    Det är inte så konstigt att veta att väntrummet är fullt med nysvenskar, det är ju bara att åka dit och titta. Lättplätt.

Nej det är inte bara att boka en tid, är det fullt så är det, akuttiderna är slut och det finns inte tider i överskådlig tid. Det kommer ständigt nya nysvenskar med allt akutare och uslare tandstatus. Det är uselt hur det har blivit, när ska de som betalar för allt detta få komma till, när de själva rankas lägre i tandstatus än nysvenskar antagligen.

Det är bra att nysvenskar utbildar sig men det bidrar knappast till att förkorta några köer eftersom tandläkarbristen är ett enormt svart hål just nu. Dessutom vill alla till storstäderna.

Här i Sthlms län kan du i alla fall få en tid inom två veckor för icke-akuta besvär. Menar du att det skulle vara så står skillnad mellan andra landsting? Att tandläkare vill bo i storstäderna kan du ju knappast skylla invandringen på? 

Och vad gör du i väntrummet om du aldrig får en tid till tandläkaren?
Svar på tråden Inte pengar till tandhälsa för alla