elsi skrev 2019-03-04 17:26:58 följande:
K Kalle skrev 2019-03-04 08:29:23 följande:
Tror inte att Umeå klassas som glesbygd, såvida man inte är inbiten stockholmare som anser allt utanför tullarna som glesbygd såklart. Vi har ju till och med en tandläkarhögskola.
Det låter extremt osannolikt, men tanke på att Umeå, precis som du skriver, har en tandläkarhögskola. Jag har själv bott i Umeå i flera år och vet att det inte är nån Byhåla. Det finns gott om tandläkare i Umeå, Stockholm har säkert fler, men Sthlm har även fler nyanlända i så fall.
Här i Sthlms län kan du i alla fall få en tid inom två veckor för icke-akuta besvär. Menar du att det skulle vara så står skillnad mellan andra landsting? Att tandläkare vill bo i storstäderna kan du ju knappast skylla invandringen på?
Och vad gör du i väntrummet om du aldrig får en tid till tandläkaren?
Jag blev själv väldigt förbluffad över den långa väntetiden men tyvärr är det så. Staden växer så det knakar. Vi har även bostadsbrist precis som så många städer trots att Umeå är en av de städer där det byggs mest räcker det inte på långa långa vägar. En grannpojke berättade just att han äntligen skulle få en lägenhet efter 10 års köande.
Det är ju inte så att samtliga tandläkarstudenter stannar kvar i Umeå. De flesta flyttar söderut skulle jag tro (som min mans fd tandläkare och min svägerskas fd tandläkare).