• Anonym (Ts)

Hur mycket pengar har ni lagt på att försöka få barn?

Sitter här med lite ångest över kostnaden att försöka få barn, har hittills lagt ner 50000 och har hittills ett barn men vet många som betalat mer. Hur mycket har ni lagt?

• Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt på att försöka få barn?
  • Anonym (räknar)
    Anonym skrev 2019-02-19 23:58:37 följande:
    Ta nu inte detta fel, jag menar inget illa.

Men, i ert fall går det ju fysiskt inte att skaffa gemensamma barn. Ni är helt beroende av hjälp.
    Antingen av en manlig vän och lite trix och fix, eller via vården.
    Vi är medvetna om att vi inte kan skaffa biologiskt gemensamma barn. Vi är varken födda igår eller i farstun.
  • Anonym
    Anonym (räknar) skrev 2019-02-20 00:06:54 följande:
    Vi är medvetna om att vi inte kan skaffa biologiskt gemensamma barn. Vi är varken födda igår eller i farstun.
    Tycker du att ni går under paraplyet "ofrivilligt barnlösa"?
    Då era premisser är körda redan från början.
  • Anonym (räknar)
    Anonym skrev 2019-02-20 00:12:30 följande:
    Jag har bara svarat på TS, något om ofrivillig barnlöshet har jag inte läst eller skrivit något om.

Men eftersom du frågar så säger jag att det beror på hur man ser det. En aspekt är ju att lesbiska är just ofrivilligt barnlösa eftersom biologin står ivägen, precis som biologin kan stå i vägen på andra sätt. Jag har inte valt att vara lesbisk precis som en kvinna som fick cancer i livmodern och tvingades operera bort den innan hon fick barn inte valde det heller. Jag säger inte att jag personligen skriver under på det resonemanget till 100%, men jag har hört det många gånger.

För vår del är det en självklarhet att stå för själva befruktningen och allt runt om det själva, ekonomiskt. Däremot förväntar vi oss att när väl den ena av oss står där gravid så ska vi ha samma rättigheter som alla andra gravida kvinnor.
  • EnAnonumius
    Samma är det med folk som (föds) sterila. De är ju också körda från början.
    Så då borde ju inte heller dessa gå under paraplyet "ofrivilligt barnlösa".

För att ditt resonemang skall hålla, om att homosexuella (män/kvinnor) inte skall kunna gå under paraplyet "ofrivilligt barnlösa", så måste du arbeta efter tesen "man väljer (frivilligt) sin sexuella läggning". Nu gör man inte detta, man väljer inte sin sexuella läggning. Även homosexuella kan ha längtan att skaffa barn och bilda familj. Medan det finns heterosexuella som inte vill skaffa barn och bilda familj.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym
    Anonym (räknar) skrev 2019-02-20 00:26:47 följande:
    Jag har bara svarat på TS, något om ofrivillig barnlöshet har jag inte läst eller skrivit något om.

Men eftersom du frågar så säger jag att det beror på hur man ser det. En aspekt är ju att lesbiska är just ofrivilligt barnlösa eftersom biologin står ivägen, precis som biologin kan stå i vägen på andra sätt. Jag har inte valt att vara lesbisk precis som en kvinna som fick cancer i livmodern och tvingades operera bort den innan hon fick barn inte valde det heller. Jag säger inte att jag personligen skriver under på det resonemanget till 100%, men jag har hört det många gånger.

För vår del är det en självklarhet att stå för själva befruktningen och allt runt om det själva, ekonomiskt. Däremot förväntar vi oss att när väl den ena av oss står där gravid så ska vi ha samma rättigheter som alla andra gravida kvinnor.
    Ja, det är väl självklart att den av er som är gravid ska ha samma rättigheter som gravida heterokvinnor.
    Det är nog ingen som ifrågasätter.

Angående din jämförelse så tycker jag inte att det är jämförbart. Men avstår från att diskutera det vidare. Det är så lätt att saker missförstås när man skriver i ett forum.

Jag önskar er lycka till.
  • Babymaker71

Tyvärr på tok för långa köer och krav i vården.
    Skulle det vara kortare väntetid och fler valmöjligheter så skulle vi som ställer upp privat inte behövas och allt skulle ske under mer kontrollerade former.
    Dom som har den ekonomiska möjligheten kan ju köpa behandlingar/inseminationer etc från privata alternativ men att behöva låna pengar eller använda alla besparingar för att sen när barnet kommer och pengarna verkligen behövs till allt ikring barnet så får man hålla igen det känns vare sig trevligt eller rättvist.

Känns riktigt underbart att ha fått privilegiet att hjälpa till lite när man vet vilka väntetider och kostnader det innebär för många.

• Milyana

Jag håller med, faktiskt. Kan inte tycka att det är jämförbart med ett heterosexuellt par där en eller båda inte kan fastän de annars är hälsosamma och i annars fertil ålder.

Hos två kvinnor är det knappast ?biologin som står ivägen? som ni uttrycker det, biologin fungerar ju snarare precis som det är tänkt.

• Anonym
    Milyana skrev 2019-02-20 21:30:53 följande:

Jag håller med, faktiskt. Kan inte tycka att det är jämförbart med ett heterosexuellt par där en eller båda inte kan fastän de annars är hälsosamma och i annars fertil ålder.

Hos två kvinnor är det knappast ?biologin som står ivägen? som ni uttrycker det, biologin fungerar ju snarare precis som det är tänkt.

Så tänker jag också.
    De visste det från ruta ett, det fanns liksom inga tvivel.
  • Babymaker71
    Anonym skrev 2019-02-20 21:37:31 följande:
    Så tänker jag också.
    De visste det från ruta ett, det fanns liksom inga tvivel.
    Självklart vet dom om det men är ju precis lika mycket eget val att vara homosexuell som att ha nedsatt fertilitet och behöva hjälp.

Ingen av dom kan ju få barn på naturlig väg på ett enkelt sätt även om den med nedsatt fertilitet har en liten chans att lyckas ändå i vissa fall.

Ingen av dom är sämre lämpade som föräldrar då det är väl planerade och efterlängtade barn i bägge fallen eller hur tänker ni där ?
  • Johanna1337
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-19 21:59:28 följande:

Tack för era svar! Mycket pengar förstås, men som flera säger, värt vartenda öre. För oss är det pengar vi egentligen inte har men vi får försöka spara i något år om det inte tar sig inom kort. Tänk om staten hade bjudit på två barn å

Ständigt detta parasiterande på andra. 

Jag har lagt noll kronor. Och jag vill heller inte ha några barn. Någonsin. Det är grymt att sätta barn till världen i det här landet. Om landet funkar dåligt nu, hur är det då när barnen blir äldre? Det lär inte vara bättre.
  • Aliona

Ja självklart är homosexualitet en grund till ofrivillig barnlöshet. Man väljer inte sin sexuella läggning.

Eller tycker du att en kvinna som lever med en infertil man inte heller ska betraktas som ofrivilligt barnlös? Hon kan ju bara dumpa honom och välja en annan man...
  • Anonym (Flytta)
    Johanna1337 skrev 2019-02-21 07:27:49 följande:

Ständigt detta parasiterande på andra. 

Jag har lagt noll kronor. Och jag vill heller inte ha några barn. Någonsin. Det är grymt att sätta barn till världen i det här landet. Om landet funkar dåligt nu, hur är det då när barnen blir äldre? Det lär inte vara bättre.

Vilken tur att man kan flytta till något annat land då, om man nu tycker att det är så dåligt här.
  • Anonym (yalla)

Jösses, vill inte tänka vad jag hade fått lägga ut (Vi är äldre + PCOS och övervikt) Antagligen hade vi haft väldigt svårt om vi faktiskt velat skaffa barn. Har svårt att se hur vi någonsin skulle ha råd att spendera så otroligt mycket pengar. Tur att vi inte vill ha några barn, annars kan jag förstå hur det varit en sorg.

• Anonym (A)

Det beror på hur man räknar. Ett privat ICSI och ett FET och 3 frikort medicin drygt 50 000 kr. Sen tillkommer resor, jobbfrånvaro för undersökningar och ytterligare 3 behandlingar, sjukskrivning pga en överstimulering och depression vid misslyckanden. Minst 100 000 totalt? Det blev en son iaf.

• Anonym
    Aliona skrev 2019-02-21 07:38:06 följande:
    Ja självklart är homosexualitet en grund till ofrivillig barnlöshet. Man väljer inte sin sexuella läggning.

Eller tycker du att en kvinna som lever med en infertil man inte heller ska betraktas som ofrivilligt barnlös? Hon kan ju bara dumpa honom och välja en annan man...
    Som sagt, två tjejer VET att de inte kan få gemensamma barn.
    Likaså med två män.

I så fall är det diskriminerande mot männen, varför ska de inte få hjälp att få barn att ha vårdad för tillsammans? Ska flator ha samma rättigheter som heteropar så borde bögar få bidrag till adoption, alternativt surrogatmödraskap.

I min värld kallas inte två personer av samma kön för ofrivilligt barnlösa, inget sånt par har någonsin fått gemensamma barn.

Det får vara någon gräns för dumhet.
  • Aliona
    Anonym skrev 2019-02-21 11:13:39 följande:

Som sagt, två tjejer VET att de inte kan få gemensamma barn.

Likaså med två män.

I så fall är det diskriminerande mot männen, varför ska de inte få hjälp att få barn att ha vårdad för tillsammans? Ska flator ha samma rättigheter som heteropar så borde bögar få bidrag till adoption, alternativt surrogatmödraskap.

I min värld kallas inte två personer av samma kön för ofrivilligt barnlösa, inget sånt par har någonsin fått gemensamma barn.

Det får vara någon gräns för dumhet.

Så rätten till fertilitetsbehandling gäller bara om man inte vet från början att man inte kan få barn?

Ofrivillig barnlöshet innebär att man vill ha barn men inte kunnat få. Det kan bero på att en man inte har sperma, att en kvinna genomgått hysterektomi, att paret består av två kvinnor eller tusen andra anledningar. En hel del av dessa VET om från tidigt att de inte kan få barn utan hjälp - men det räknas inte i din värld.

Du behöver inte upprepa att två kvinnor vet att de inte kan få biologiska barn tillsammans. Vi fattar hur vår egen sexualitet funkar.

Ja, jag tycker personligen att två män också ska få hjälp att skaffa barn. Nu är det ju betydligt mer komplicerat än en enkel insemination med donatorssäd. Adoption har de rätt till, problemet är att det flesta länder inte godkänner adoption till samkönade föräldrapar, men jag tycker definitivt att de hade kunnat få ekonomisk hjälp.

Ja, det får vara någon gräns för dumheten. Vi är flera som har försökt att förklara men du går på i samma mantra att vi vet att vi inte kan få barn och därför får skylla oss själva om vi ändå väljer att leva som homosexuella föräldrar. Det här är en tråd för människor som lider av ofrivillig barnlöshet och som dessutom riskerar att ruinera sig ekonomiskt i sina försök. Om du vill diskutera lesbiskas förmåga att få barn eller den politiska frågan vad våra skattepengar ska användas till så förelsår jag att du startar en egen tråd. Jag kommer inte att svara dig mer.
  • Milyana

Nu är det ju ingen mänsklig rättighet att skaffa barn. Jag vill inte leva i ett samhälle där vem som helst kan gå och begära ut en unge på statens bekostnad.

Jag kan inte heller tycka att det är samma sak, även om jag förstår att ni så gärna vill att det ska vara en sanning. Fertilitetsbehandlingar är dyra som fasiken givetvis, och jag förstår frustrationen i att det man så gärna vill begränsas av hutlösa kostnader och att man önskar att samhället (dvs skattebetalar) stiger in och hjälper. Jag är helt med på det och tycker att det är rimligt, men endast i de fall där chanserna i annat fall skulle vara goda. Dvs är du äldre, överviktig eller har någon annan typ av sjukdom skulle jag inte gärna kasta mina skattepengar på det. Svag sperma hos en man vid god hälsa eller halvtaskiga ägg hos en annars ung och frisk tjej, javisst, för mig ÄR det en helt annan femma. Jag ser det snarare som statligt bekostad SJUKVÅRD, eftersom att man hjälper till med vad deras kroppar annars naturlig bör kunna.

Vid homosexuella pars barnlöshet är det ju inte något fysiskt fel, ingenting där sjukvården kan gå till och trimma upp fertiliteten och så händer det. Det är bidrag för att åstadkomma vad naturen aldrig någonsin hade låtit hända, det är statligt bekostat politiskt agerande. Staten ska då gå in med skattemedel för att skapa fler HBTQ-familjer. Sen kan man ju tycka att det är jättebra, men jag gör det inte.

Aliona skrev 2019-02-21 11:50:23 följande:

Så rätten till fertilitetsbehandling gäller bara om man inte vet från början att man inte kan få barn?

Ofrivillig barnlöshet innebär att man vill ha barn men inte kunnat få. Det kan bero på att en man inte har sperma, att en kvinna genomgått hysterektomi, att paret består av två kvinnor eller tusen andra anledningar. En hel del av dessa VET om från tidigt att de inte kan få barn utan hjälp - men det räknas inte i din värld.

Du behöver inte upprepa att två kvinnor vet att de inte kan få biologiska barn tillsammans. Vi fattar hur vår egen sexualitet funkar.

Ja, jag tycker personligen att två män också ska få hjälp att skaffa barn. Nu är det ju betydligt mer komplicerat än en enkel insemination med donatorssäd. Adoption har de rätt till, problemet är att det flesta länder inte godkänner adoption till samkönade föräldrapar, men jag tycker definitivt att de hade kunnat få ekonomisk hjälp.

Ja, det får vara någon gräns för dumheten. Vi är flera som har försökt att förklara men du går på i samma mantra att vi vet att vi inte kan få barn och därför får skylla oss själva om vi ändå väljer att leva som homosexuella föräldrar. Det här är en tråd för människor som lider av ofrivillig barnlöshet och som dessutom riskerar att ruinera sig ekonomiskt i sina försök. Om du vill diskutera lesbiskas förmåga att få barn eller den politiska frågan vad våra skattepengar ska användas till så förelsår jag att du startar en egen tråd. Jag kommer inte att svara dig mer.

• Anonym
    Aliona skrev 2019-02-21 11:50:23 följande:

Du spelar bara dum va?
    Och såklart ska skattepengarna ösas över inte bara er, utan över de gigantiska kostnader det skulle bli för adoptionsbidrag för bögar.

"Vi är flera som försökt förklara"? Det behöver ni inte lägga energi på för min åsikt står fast.
    Som sagt, det får vara någon gräns på dumhet.
  • Anonym
    Milyana skrev 2019-02-21 12:22:49 följande:

Nu är det ju ingen mänsklig rättighet att skaffa barn. Jag vill inte leva i ett samhälle där vem som helst kan gå och begära ut en unge på statens bekostnad.

Jag kan inte heller tycka att det är samma sak, även om jag förstår att ni så gärna vill att det ska vara en sanning. Fertilitetsbehandlingar är dyra som fasiken givetvis, och jag förstår frustrationen i att det man så gärna vill begränsas av hutlösa kostnader och att man önskar att samhället (dvs skattebetalar) stiger in och hjälper. Jag är helt med på det och tycker att det är rimligt, men endast i de fall där chanserna i annat fall skulle vara goda. Dvs är du äldre, överviktig eller har någon annan typ av sjukdom skulle jag inte gärna kasta mina skattepengar på det. Svag sperma hos en man vid god hälsa eller halvtaskiga ägg hos en annars ung och frisk tjej, javisst, för mig ÄR det en helt annan femma. Jag ser det snarare som statligt bekostad SJUKVÅRD, eftersom att man hjälper till med vad deras kroppar annars naturlig bör kunna.

Vid homosexuella pars barnlöshet är det ju inte något fysiskt fel, ingenting där sjukvården kan gå till och trimma upp fertiliteten och så händer det. Det är bidrag för att åstadkomma vad naturen aldrig någonsin hade låtit hända, det är statligt bekostat politiskt agerande. Staten ska då gå in med skattemedel för att skapa fler HBTQ-familjer. Sen kan man ju tycka att det är jättebra, men jag gör det inte.

Du har helt rätt, jag skriver under på varenda ord! 
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt på att försöka få barn?