• Anonym (Ts)

Hur mycket pengar har ni lagt på att försöka få barn?

Sitter här med lite ångest över kostnaden att försöka få barn, har hittills lagt ner 50000 och har hittills ett barn men vet många som betalat mer. Hur mycket har ni lagt?

• Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt på att försöka få barn?
  • Anonym (Kgkgzkgzkh)
    Anonym (?) skrev 2019-02-19 23:37:32 följande:

Varför ska folk utan barn bekosta andras barn? Eller ickerökare bekosta cancervård för rökare? För mig handlar det om solidaritet.

Men som redan påpekats får barnlösa hjälp via landstinget. Nej, man får inte obegränsat med försök, men man får hjälp.
  • Anonym (Kgkgzkgzkh)

Varför ska folk utan barn bekosta andras barn? Eller ickerökare bekosta cancervård för rökare? För mig handlar det om solidaritet.

Men som redan påpekats får barnlösa hjälp via landstinget. Nej, man får inte obegränsat med försök, men man får hjälp.
  • Anonym
    För att folk är beroende av andras barn i livet. När du blir gammal kanske någon annans barn ska ta hand om dig. Någons barn ska kanske köra bussen du åker i, någons barn ska ta betalt för maten du köper... osv.

Utan barn stannar landet.

Så därför måste även barnlösa bekosta andras barn. 
  • Anonym (räknar)

Jag och min fru, båda kvinnor, räknar just nu på hur mycket det kommer kosta oss, men vi vet inte ens riktigt vad vi ska räkna med.

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2019-02-19 23:38:40 följande:

Tack, ska kolla närmare på det.Även om det är 10? 15? 20?

Oavsett kostnad?

Det är väldigt sällan medicinskt motiverat med så många försök enligt min erfarenhet. Inte ens privata kliniker gör så många försök. Har ingen källa, det är egna observationer.
  • Anonym (?)
    Anonym (Kgkgzkgzkh) skrev 2019-02-19 23:46:34 följande:

Men vården är inte likvärdig, antal försök som bekostas av landstinget skiljer sig åt beroende på var man bor. Det är inte bra tycker jag.
  • Anonym
    Anonym (räknar) skrev 2019-02-19 23:52:15 följande:

Jag och min fru, båda kvinnor, räknar just nu på hur mycket det kommer kosta oss, men vi vet inte ens riktigt vad vi ska räkna med.

Ta nu inte detta fel, jag menar inget illa.

Men, i ert fall går det ju fysiskt inte att skaffa gemensamma barn. Ni är helt beroende av hjälp.
    Antingen av en manlig vän och lite trix och fix, eller via vården.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2019-02-19 23:51:52 följande:

För att folk är beroende av andras barn i livet. När du blir gammal kanske någon annans barn ska ta hand om dig. Någons barn ska kanske köra bussen du åker i, någons barn ska ta betalt för maten du köper... osv.

Utan barn stannar landet.

Så därför måste även barnlösa bekosta andras barn. 

Jag tycker att andra kan hjälpa till att bekosta fertilitetsbehandlingar så att barnlösa också har chans att få barn. Tycker det är solidariskt och rätt.
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2019-02-19 23:58:52 följande:
    Jag tycker att andra kan hjälpa till att bekosta fertilitetsbehandlingar så att barnlösa också har chans att få barn. Tycker det är solidariskt och rätt.
    Och jag respekterar din åsikt.
    Jag tycker även att antalet försök borde vara samma i alla landsting/kommuner.

Vi måste alla inse att det inte finns obegränsade resurser.
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt på att försöka få barn?