• Anonym (?)

Hur mycket pengar har ni lagt på att försöka få barn?

Anonym skrev 2019-02-19 23:03:26 följande:

Nej, det skulle det inte.

Menar du på allvar att vi som jobbar och betalar skatt ska finansiera ivf och andra behandlingar in absurdum?

Skattebetalarna betalar ju väldigt mycket för varje barn, fertilitetsbehandlingar är billigt i jämförelse. Ingen har sagt att det ska ske in absurdum.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2019-02-19 23:23:35 följande:

Skattebetalarna betalar ju väldigt mycket för varje barn, fertilitetsbehandlingar är billigt i jämförelse. Ingen har sagt att det ska ske in absurdum.

Dessutom innebär ofrivillig barnlöshet vänligt mycket lidande och många behöver hjälp för att må bättre. Vissa blir sjukskrivna pga depression och ångest. Det är en större kostnad för skattebetalarna än ivf.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2019-02-19 23:27:42 följande:

Ett visst antal ivf betalas redan via skattsedeln.

Utöver det så kommer alla dessa barn bära samma kostnader PLUS allt det kostade för "tillverkningen".

Tycker du att man ska få obegränsade ivf-försök?

Utöver det så kommer alla dessa barn bära samma kostnader PLUS allt det kostade för "tillverkningen".

Hur många försök man får kiljer sig åt mellan olika landsting. Så länge det är medicinskt motiverat tycker jag att man ska få försök via landstinget.
  • Anonym (?)

Varför ska folk utan barn bekosta andras barn? Eller ickerökare bekosta cancervård för rökare? För mig handlar det om solidaritet.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2019-02-19 23:38:40 följande:

Tack, ska kolla närmare på det.Även om det är 10? 15? 20?

Oavsett kostnad?

Det är väldigt sällan medicinskt motiverat med så många försök enligt min erfarenhet. Inte ens privata kliniker gör så många försök. Har ingen källa, det är egna observationer.
  • Anonym (?)
    Anonym (Kgkgzkgzkh) skrev 2019-02-19 23:46:34 följande:

Men som redan påpekats får barnlösa hjälp via landstinget. Nej, man får inte obegränsat med försök, men man får hjälp.

Men vården är inte likvärdig, antal försök som bekostas av landstinget skiljer sig åt beroende på var man bor. Det är inte bra tycker jag.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2019-02-19 23:51:52 följande:

För att folk är beroende av andras barn i livet. När du blir gammal kanske någon annans barn ska ta hand om dig. Någons barn ska kanske köra bussen du åker i, någons barn ska ta betalt för maten du köper... osv.

Utan barn stannar landet.

Så därför måste även barnlösa bekosta andras barn. 

Jag tycker att andra kan hjälpa till att bekosta fertilitetsbehandlingar så att barnlösa också har chans att få barn. Tycker det är solidariskt och rätt.
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt på att försöka få barn?