• Evert2

Blir Lööfs svek mot alliansen en bra regeringslösning?

Ja nu är det nästan klart att (S) (MP) (C) och (L) ska regera tillsammans med en avdankad Löfven i ytterligare fyra år. Mer invandring marknadshyror och en avreglerad arbetsmarknad är det ett rimligt pris för sossarna att tvingas att gå med på? Men visst dom lyckades ändå med att i bokstavligen spotta 1.2 miljoner väljare i ansiktet genom att helt frånta SD något inflytande men hur demokratiskt är det? Och att tre småpartier tillåts att diktera så mycket framöver?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Blir Lööfs svek mot alliansen en bra regeringslösning?
  • K Kalle
    Busarew skrev 2019-01-14 09:11:11 följande:
    ska kriminella istället få härja fritt utan konsekvenser menar du?
    Om du kan lite om argumentation etc så inser du att jag över huvud taget inte pratar om huruvida det är rätt eller fel att placera kriminella asylsökande på en infekterad  ö (måste saneras). Det jag säger är att Danmarks motsvarighet till M inte hade fattat det beslutet om de inte hade gått i Dansk Folkepartis ledband.
  • RebeckaZ70
    K Kalle skrev 2019-01-14 09:23:52 följande:
    Ja, jag räknar med V eftersom de aldrig skulle rösta emot S. Alternativet för dem är alltid värre, dvs ännu mer högerpolitik.
    Det lär du få se, Vänsterpartiet i Malmö kommer att rösta nej till Löfven.

http://www.vmalmo.se/2019/01/rosta-rott/
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Busarew
    K Kalle skrev 2019-01-14 09:28:04 följande:

Om du kan lite om argumentation etc så inser du att jag över huvud taget inte pratar om huruvida det är rätt eller fel att placera kriminella asylsökande på en infekterad  ö (måste saneras). Det jag säger är att Danmarks motsvarighet till M inte hade fattat det beslutet om de inte hade gått i Dansk Folkepartis ledband.

du påstår att det är så illa i danmark för "titta bara på hur det blivit i danmark" för att dom skickar kriminella till en ö . Med andra ord så tycker du att det är fel av danmark.
  • Bejje

Vi har idag fått vaga svar från Löfven som kan tyda på att det inte varit så lätta förhandlingar med Jonas Sjöstedt. Vi får kanske veta mer imorgon, men som det låter så kommer inte Löfven röra överenskommelsen med C och L och och det kan vara dödsstöten för denna uppgörelse på fredag vid omröstningen.

Vad händer i så fall sen? Troligen kommer Kristersson få nästa omröstning och den kommer högst troligt misslyckas också eftersom Lööf är så benhård på att det inte går att ens få passivt stöd av SD, så då blir det ett extraval.

Det är så jag tolkar det just nu.

• Evert2

Kanon för SD isf. Men vem vill vara skyldig att bära nya epitet "Dörrmattepartitet" framöver? Gissar att Jonas hugger på vilket skiterbjudande som helst tyvärr.

• Moderno
    K Kalle skrev 2019-01-14 09:23:52 följande:
    Ja, jag räknar med V eftersom de aldrig skulle rösta emot S. Alternativet för dem är alltid värre, dvs ännu mer högerpolitik.
    Det går ju också att se saken så att alternativet är att i alla lägen stå upp för sina ideal - oavsett vad det leder till - vilket för ett parti som V (liksom för övrigt MP) inte behöver vara en dålig sak. 

Det blir ju lite märkligt om V kommer fram till att man faktiskt vill se till att förverkliga C:s politiska förslag. Finns kanske en risk att V därefter är tvungen att erkänna att: "Röstar man på V, så ska vi se till att det blir högerpolitik."

Jag passar samtidigt på att ge ett stort erkännande till Stefan Löfven om han lyckas ro hem det här projektet. Kanske lyckas han därmed både splittra Alliansen (vilket han ju redan gjort) och splittra vänstern?
  • FDFMGA
    Moderno skrev 2019-01-15 22:00:10 följande:
    Det går ju också att se saken så att alternativet är att i alla lägen stå upp för sina ideal - oavsett vad det leder till - vilket för ett parti som V (liksom för övrigt MP) inte behöver vara en dålig sak. 

Det blir ju lite märkligt om V kommer fram till att man faktiskt vill se till att förverkliga C:s politiska förslag. Finns kanske en risk att V därefter är tvungen att erkänna att: "Röstar man på V, så ska vi se till att det blir högerpolitik."

Jag passar samtidigt på att ge ett stort erkännande till Stefan Löfven om han lyckas ro hem det här projektet. Kanske lyckas han därmed både splittra Alliansen (vilket han ju redan gjort) och splittra vänstern?
    Ska man vara riktigt noggrann så var det KD som splittrade alliansen - eller åtminstone såg till att förutsättningarna för en sammanhållen allians försvann.
  • Tecum
    Jag röstar på ett parti för att jag gillar deras politik, inte för att de tillhör ett visst block. Om den nya regeringen över blockgränsen kommer till stånd har Centern fått igenom mer av sin politik än någonsin förr, mer än i alliansregeringen 2006-14. Är det att svika sina väljare?

De som svek sina väljare - och alliansen -  är M+KD som lovade att inte förhandla med SD, nu vill de bilda regering med deras stöd.
  • mumiiin
    Tecum skrev 2019-01-15 23:07:16 följande:

Jag röstar på ett parti för att jag gillar deras politik, inte för att de tillhör ett visst block. Om den nya regeringen över blockgränsen kommer till stånd har Centern fått igenom mer av sin politik än någonsin förr, mer än i alliansregeringen 2006-14. Är det att svika sina väljare?

De som svek sina väljare - och alliansen -  är M+KD som lovade att inte förhandla med SD, nu vill de bilda regering med deras stöd.

har du källa på att dom vill det? enligt kristersson vill dom ju inte bilda regering med SD stöd
  • Padirac
    mumiiin skrev 2019-01-15 23:09:57 följande:
    har du källa på att dom vill det? enligt kristersson vill dom ju inte bilda regering med SD stöd
    M är ett splittrat parti i fråga om SDs inflytande. UK håller mot nu, samtidigt har han tidigare öppnat för att behandla SD som vilket parti som helst. Det finns fler företrädare som öppet stödjer SD och SD syn på migration. I detta nu stödjer lokala M-föreningar SD ute i kommunerna.

UK har inte lyckats kasta av sig den skugga som SD kastar över resten av partiet För att vara trovärdig skulle M med UK i bräschen ha kastat ut sina SD-vurmare, direkt.
Svar på tråden Blir Lööfs svek mot alliansen en bra regeringslösning?