New Dawn skrev 2019-01-11 16:22:29 följande:
Det jag reagerar på är att du tycker att du kan leva utan sex om du bara får mys och det tror jag faktiskt inte på. Du har ju rätt att skriva det du känner rent personligt. Jag kan iofs tänka mig att sex inte är så märkvärdigt om man bara ser det som något "mysigt", så du kan ju ha rätt.
Du skriver att disskutioner med vänner och populärkulturella beskrivningar av kvinnors sexualitet stämmer överens med din. Dvs att sex inte är så viktigt för kvinnor och inget de behöver om de bara får lite mys. DET är jag emot.
Jag tycker du överdriver det jag har skrivit. Jag har försökt förklara att jag klarar mig betydligt bättre utan sex, än utan vardagsbevisen på kärlek, om man måste välja.
Jag har dock inte lust att välja, men det känns som om du vill vrida det till att jag typ skulle anse att alla kvinnors sexlust därmed är ganska oviktig. Eller att mitt sexliv är så beige att jag lika gärna kan vara utan det.
Nope. Så är det inte. Och det har jag heller inte skrivit. Men återigen - sexet är inte det viktigaste. Det är inte det faktum att min man vill ha sex med mig som gör att jag känner mig älskad.
Det emotionella är viktigare, och för mig hänger det emotionella mer ihop med alla små kärleksfulla gester som min man visar i vardagen, än med sex.
Kanske just för att jag vet att många män kan ha sex utan att vara emotionellt involverade, men desto mer sällan ägnar en massa omsorg åt en kvinna som de inte har någon känslomässig koppling till. Därför blir hans övriga engagemang viktigare ur min aspekt.
Och det jag har försökt belysa, är att män ofta INTE fungerar så. För dem är sex ofta betydligt mer direkt ihopkopplat med emotionella behov. Om de inte har sex i sin relation, får de inte sitt emotionella behov tillfredsställt. Oavsett hur mycket deras fru bedyrar sin kärlek, lagar deras favoritmat, eller kelar med dem i soffan eller skedar på kvällen. De kommer ändå inte känna sig accepterade och uppskattade fullt ut.
Det är den känslan som jag jämför spegelvänt mot mig själv. Min man skulle kunna ha sex med mig varje dag, och hävda att det var ett tillräckligt bevis på hans kärlek. Men det skulle inte funka alls för mig. Utan annan närhet skulle inte mitt undermedvetna tro på det. Min kropp skulle börja säga ifrån och tappa lusten. Jag skulle inte känna mig älskad alls. För jag får ingen emotionell tillfredsställelse enbart av sex. Det krävs en massa annat.
När jag tänker så, förstår jag lättare att många män inte får emotionell tillfredsställelse av allt det andra, om de inte får sex. Samma sak - men omvänt.
Det är vanligt att kvinnor skriver här på forumet till män som inte får sex att det är väl bara att dra en handtralla. Då avslöjar man att man bara ser det om ett fysiskt behov som kvickt kan åtgärdas, och att man inte gör en automatisk koppling till hela det emotionella livet. Förmodligen för att man själv fungerar så.
Men jag är inte särskilt intresserad av hur stor andel kvinnor som är si eller så. Som jag skrev, så vet jag bara att jag absolut inte är sällsynt i mitt sätt att fungera.