Anonym (Man) skrev 2019-01-11 11:05:23 följande:
Du missförstår mig. Det jag kan sakna är känslan av att bli åtrådd - visst är det väldigt härligt att jag kan få min fru att tända genom det jag gör men jag skulle någon gång vilja att hon kände den där längtan efter att vara med mig som vi hade i början, få sms där hon skriver hur mycket hon vill ha mig och min heta kropp osv. Det var inte bara kåthet utan förälskelse och det går ju tyvärr över. Man kan ju också vända på det, om hon tänder bara när vi väl börjar ha sex kan man ju lätt uppleva att det bara är en fysisk reaktion som hon kunde få med vem som helst? I slutändan handlar det om att känna sig älskad och åtrådd av sin partner.
Jag kan också känna mig kåt och sugen på sex på morgonen när jag ligger bredvid min fru men det är inte bara för att hon har en kvinnokropp utan för att det är just hon - jag tror att många kvinnor när de börjar tappa känslorna för sin partner ofta börjar tolka närmanden från deras män som enbart sexuella snarare för att de själva inte känner attraktion, det blir ett sätt att rationalisera sin egen minskade lust. Jag gissar att din reaktion på ditt ex hade mycket att göra med att du inte älskade honom längre och inte bara att han såg dig endast som ett sexobjekt om han nu verkligen gjorde det.
Det där med närhet håller jag absolut med om, i vårt fall är det nästan alltid jag som måste ta initiativ till kramar och pussar och närhet utan krav på sex, min fru har inte samma behov av närhet tyvärr. När jag sagt till henne hur viktigt jag upplever det för vårt förhållande brukar hon anstränga sig mer och vi trivs båda mycket bättre, men det är lätt hänt att man glömmer bort det i vardagsstressen.
Ja, det är oftast kärleken som är det viktiga i en längre relation. (Det är lite annat fokus i tillfälliga/korta sexuella relationer)
Att en man (ens egen, eller någon annan) åtrår en kan ha olika grund. Det kan ibland bara betyda att han vill ha sex med en kvinnokropp i allmänhet. Det kan också bero på att han åtrår just min kropp, eller både mig som person och kroppen, ELLER för att han helt enkelt vill "lätta på trycket"... elller för att han behöver känna sig bekräftad som man och sexuell varelse. Sexlust i sig säger absolut inget. Ibland finns ingen särskilt åtrå. Ibland finns kärlek med i bilden. Ibland inte.
Det jag skrev var inget missförstånd, utan jag vill visa på att sexlust inte per automatik betyder att man är attraherad och inte heller behöver ha något med kärlek att göra. Jag blir kåt om jag inte har sex ( får orgasm) på ett tag. Det kommer liksom innifrån och har inget med NÅGON annan att göra egentligen . I min förra relation kunde det innebära att jag ville ha sex med min dåvarande man. Jag tog initiativ osv
.Fast det var ju ibland bara för att det var "dax". Min kropp var laddad. Andra gånger växte lusten fram.
Du tar för givet att min ex var attraherad av mig. Varför? För att han är en man och det per automatik måste ligga hos mig, som kvinna, om sexet blir sämre. Han avvisade mig ofta när jag ville ha sex, tex på kvällarna.
Jag kan även idag vara kåt just av den anledningen att det gått speciell tid. Det kan även idag komma "inifrån", men eftersom vi älskar varandra blir det häftigt ändå. Ibland tänder han mig genom att han slickar, kysser och smeker min kropp. Ibland tänder jag honom osv. Jag är attraherad av min nuvarande man och berättar att han är snygg, men jag blir definitivt inte lika lätt kåt som i början och aldrig räcker bara åsynen av honom. Från början räckte så lite. För mig är det självklart att sex ändrar karaktär och jag saknar inte förälskelse. I början kunde jag bli kåt av att han bara tog mig lite på benet. Inget konstigt att det krävs mer efter flera år. Jag tycker det måste vara jobbigt att se upp till förälskelsen så mycket. Förälskelse gör ju att man tom tänder på ganska dåligt sex.
Det kan finnas andra orsaker att sex inte blir lika kul med tiden än attraktion. Tex om man aldrig hinner med. Om partner alltid vill mer, så sex blir mer eller mindre kravfyllt. Du skriver att du vill ha närhet utan krav på sex samtidigt som du verkligen har berättat att sex och närhet är viktigt. Då kanske inte närhet känns så kravlös som du själv tror. Eller så är inte sex lika skönt som för dig. Eller så har hon faktiskt tappat känslorna för dig.