Anonym (Noway) skrev 2019-01-11 15:35:50 följande:
Jag kan inte beskriva kvinnors generella sexualitet särskilt bra. Jag har aldrig haft en relation med en kvinna, utan kan bara utgå från mig själv. Samt från diskussioner med väninnor, och från populärkulturella uppfattningar. Jag vet att jag inte är ett dugg sällsynt, men jag skulle inte våga påstå att jag är synnerligen representativ heller.
Men jag har med tiden lärt mig förstå ganska väl hur mäns sexualitet ofta fungerar. Och då har jag märkt att det ofta är nästan omvänt mot mig själv.
Jag har även lärt mig att många kvinnor ser mäns sexualitet som lite mer primitiv. Det faktum att män ofta kan tänka sig att ha sex med nästan vem som helst, ses som ett bevis för att de ligger efter emotionellt. Och den känslan förstärks om han tar sexuella initiativ, trots att "ingenting är bra i relationen".
Det kan uppfattas som att han bara vill utnyttja henne för sex och skiter i allt annat. Som att hon kan ersättas med vilken kropp som helst.
Det är olyckligt. Visst finns det väl män som använder sina fruar enbart som någon att tömma sig i. Men jag tror inte att det är det vanliga. Jag tror att försöken att närma sig kvinnan sexuellt, är det som ofta faller sig mest naturligt för en man när han vill nå henne. Åtminstone i en vanlig relation, där man kanske har börjat tappa den där nära anknytningen, och vill försöka hitta tillbaka.
Om vi kvinnor inte vet att det är så män ofta funkar, kommer vi gå runt helt i onödan och tycka att de är helt känslolösa, när de i själva verket längtar efter att få komma nära igen emotionellt - via sex.
Det har definitivt hjälpt mig i min relation. Missförstånden har blivit färre, och jag kan tolka min mans sexlust mer emotionellt och personligt riktad till mig. Även om jag inte har så mycket fysisk lust själv vid något tillfälle, ser jag hans lust som ett uttryck för att connecta med mig. Vilket ger mig mer lust!
Det var skribenten "man" som skrev "exakt så är det". Det var det jag reagerade på som en generellarisering som inte jag tror på.
Ja, jag tror absolut att män vill närma sig kvinnor emotionellt via sex. Det är inget konstigt i det. Men du skriver ju själv att sex inte funkar om annat, närhet ,kärlek och ömhet brister.
Jag tror inte att män är känslolösa, precis på samma sätt som att kvinnor inte är känslolösa, även om de inte är lika ofta och lätt kåta.(sedan kan ju kvinnor vara lika, eller mer kåta också)
Du beskriver att det inte spelar någon stor roll om inte mannen vill ha sex med dig eller är attraherad av dig, men det tror jag inte alls på. Jag tror tvärtom du skulle sakna det, tom skulle det kanske få dig att lämna relationen för någon annan man som ÄR attraherad av dig om din egen man inte var det.
Det jag reagerar på är att du tycker att du kan leva utan sex om du bara får mys och det tror jag faktiskt inte på. Du har ju rätt att skriva det du känner rent personligt. Jag kan iofs tänka mig att sex inte är så märkvärdigt om man bara ser det som något "mysigt", så du kan ju ha rätt.
Du skriver att disskutioner med vänner och populärkulturella beskrivningar av kvinnors sexualitet stämmer överens med din. Dvs att sex inte är så viktigt för kvinnor och inget de behöver om de bara får lite mys. DET är jag emot.
Jag vet att män kan vara kåta och vilja ha sex av olika anledningar. Det viktiga är känslorna bakom.
Att man vill ha sex utan känslor betyder inte att man måste skita i kvinnan och se henne som ett hål att tömma sig i. Det jag menar är att känslorna kan ha svalnat ungefär lika mycket för båda, men mannens inneboende sexdrift kan ibland räcka för att han ska vilja ha sex. Det är nog vanligare att kvinnans sexlust sjunker när känslorna sjunker.
Jag vet att mitt ex tex ville ha sex med mig även fast han visade mindre närhet och känslor annars. Han är inte heller unik. Jag tror faktiskt det är ganska vanligt att män bibehåller lusten ÄVEN fast känslorna svanat. Det betyder INTE att det skiter i kvinnan. Det kan bero på mannens inneboende drift, eller hans fascination för kvinnokroppen som sådan. Jag förstår det eftersom min sexdrift (en inifrån kommande lust) ibland lett till att jag vill ha sex även när känslorna svalnat.
Du skriver om att du är förstående för mäns lust och att den förståelsen även kan ge dig lust. Det är ju som om du inte själv har någon lust, utan att den mest är sekundär till mannen. Du fokuserar bara på mannen. Själv kan du vara utan. Om du fokuserade mer på att leva ut din lust kanske du skulle värdesätta sex mer, utan att det måste utgå från mannen.