• Anonym (Torris)

Efter 6 år är lusten borta

Ännu en tråd om minskad lust hos kvinnan... Förlåt!

Jag och min sambo har varit tillsammans i drygt 6 år, vi har ett bra förhållande när det gäller allt förutom sexet. Det klart att vi inte alltid är helt överens om precis allt, men vi bråkar aldrig. Vardagen är friktionsfri, vi är engagerade i varandras intressen, bor fint och är nöjda med livet. MEN, jag vill inte ha sex. Jag älskar min sambo, kramas och pussas och myser gärna i soffan och sängen. Men jag är inte kåt. Inte alls, det är inte bara honom jag inte vill ha sex med. Intresset för onani är även det bortblåst.

För min del hade jag kunnat nöja mig med att leva utan sex, men det är min sambo givetvis inte med på. Jag har föreslagit möjligheten för honom att vara med andra men det vill han inte heller, och jag misstänker att pressen som då sätts på mig inte direkt hjälper mig att hitta tillbaka till min lust...

Jag har förstått att problemet inte är helt ovanligt, så hur har ni andra gjort? Jag är väldigt nyfiken på både kvinnors och mäns perspektiv och råd!

• Svar på tråden Efter 6 år är lusten borta
  • New  Dawn
    Anonym (Ka) skrev 2019-01-11 14:14:59 följande:

Du får tro vad du vill, men som man känner jag igen väldigt mycket av det som "norways" och "Man"s beskrivning av MÄNS sexualitet. Både hos mig själv och i min omgivning.

Fast min kritik i inlägget du citerade handlade om beskrivningen av kvinnors sexualitet.

Jag tvivlar inte på att sex är viktigt för dig som man, eller att du känner igen dig, särskilt eftersom att kvinnor inte lika ofta uppskattar sex utan känslor. Det ligger liksom ett större värde i att kvinnan vill ha sex med dig. Att en man vill ha sex behöver däremot inte betyda att han känner som dig.

Finns tex många män här på forumet som inte tycker att sex behöver vara knutet till känslor och råden att öppna relationen vid brist på sex ses som ett bra alternativ. Vill inte frun borde man få knulla någon annan. Det borde vara otänkbart om det är sexeted frun man är ute efter... Så män är olika...
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Ka) skrev 2019-01-11 14:25:28 följande:

Men det du beskriver är sexualitet i dysfunktionella relationer.

Tror inte varken "Man" eller "norway" avsåg detta, utan helt normala långa äktenskap/relationer

Vad menar du med "dysfunktionella"?

Att ha sex mest för att man har den inneboende lusten är väl inte så dysfunktionella? Om man dessutom trivs med varandra som vänner och gemensamma föräldrar är det väl inte så konstigt.

Jag ville ha sex med mitt ex ibland trots att jag inte älskade honom. Dysfunktionellt kanske. Hade det varit mindre dysfunktionellt om jag lät bli?
  • Ascendere

Jag har lite samma situation. Vet inte om det kommer att gå att bryta låsningen och komma vidare eller om vi kommer att separera, det får framtiden utvisa. 

Men lite har jag i alla fall lärt mig på vägen. 
    Det som har hänt är att jag har lagt på tok för mycket värderingar i sexlivet med min fru. 
    Jag har sökt bekräftelse på min manlighet, min kompetens som älskare, hur attraktiv jag är som man och min frus känslor för mig, i vårt sexliv. 

Så om min fru inte velat haft sex tillräckligt ofta, eller inte reagerat som jag velat, eller inte njutit tillräckligt, eller inte varit tillräckligt kåt etc etc har jag reagerat oerhört negativt eftersom jag sett det som tecken på brister hos mig själv enligt ovan. 
    Så sex för henne har bivit ett känslomässigt minfält där "fel" reaktion riskerar utlösa en negativ reaktion hos mig och samtidigt framkalla känslor av att hon inte duger osv. 
    Vad jag behövt göra istället är att se sex som ett möte mellan två människor. Precis som en konversation eller en gemensam måltid kan se ut på massor av olika sätt beroende på humör, hur de inblandade mår, vad man äter osv så kan en sexsession på samma sätt se väldigt annorlunda ut. 
    Och för att sexet ska bli ett verkligt möte måste man kunna lägga all form av ego-validering åt sidan och möta den andra parten precis där hon är just i den stunden. 
    Och ser man sex så, som en inbjudan att mötas precis som man är just där och då, även om det inte är rå otyglad djurisk lust och ren sexuell attratktion som ligger bakom utan andra djupare känslor, då tror jag att man kan nå fram. 

Det som slutligen bröt låsningen för mig var att jag på olika sätt insåg att huruvida min fru vill ha sex med mig eller inte vid ett visst tillfälle är inte det som definierar min manlighet, min attraktionskraft eller egentligen något annat hos mig.

Kanske lyckas det och vi får en nystart och kan mötas på nya spännande sätt eller kanske går vi skilda vägar, jag vet inte just nu men det kommer att visa sig. 

• Anonym (Noway)
    New Dawn skrev 2019-01-11 14:44:46 följande:

Fast min kritik i inlägget du citerade handlade om beskrivningen av kvinnors sexualitet.

Jag kan inte beskriva kvinnors generella sexualitet särskilt bra. Jag har aldrig haft en relation med en kvinna, utan kan bara utgå från mig själv. Samt från diskussioner med väninnor, och från populärkulturella uppfattningar. Jag vet att jag inte är ett dugg sällsynt, men jag skulle inte våga påstå att jag är synnerligen representativ heller.

Men jag har med tiden lärt mig förstå ganska väl hur mäns sexualitet ofta fungerar. Och då har jag märkt att det ofta är nästan omvänt mot mig själv.

Jag har även lärt mig att många kvinnor ser mäns sexualitet som lite mer primitiv. Det faktum att män ofta kan tänka sig att ha sex med nästan vem som helst, ses som ett bevis för att de ligger efter emotionellt. Och den känslan förstärks om han tar sexuella initiativ, trots att "ingenting är bra i relationen".

Det kan uppfattas som att han bara vill utnyttja henne för sex och skiter i allt annat. Som att hon kan ersättas med vilken kropp som helst.

Det är olyckligt. Visst finns det väl män som använder sina fruar enbart som någon att tömma sig i. Men jag tror inte att det är det vanliga. Jag tror att försöken att närma sig kvinnan sexuellt, är det som ofta faller sig mest naturligt för en man när han vill nå henne. Åtminstone i en vanlig relation, där man kanske har börjat tappa den där nära anknytningen, och vill försöka hitta tillbaka.

Om vi kvinnor inte vet att det är så män ofta funkar, kommer vi gå runt helt i onödan och tycka att de är helt känslolösa, när de i själva verket längtar efter att få komma nära igen emotionellt - via sex.

Det har definitivt hjälpt mig i min relation. Missförstånden har blivit färre, och jag kan tolka min mans sexlust mer emotionellt och personligt riktad till mig. Även om jag inte har så mycket fysisk lust själv vid något tillfälle, ser jag hans lust som ett uttryck för att connecta med mig. Vilket ger mig mer lust!
  • Anonym (Ka)
    New Dawn skrev 2019-01-11 14:44:46 följande:

Jag tvivlar inte på att sex är viktigt för dig som man, eller att du känner igen dig, särskilt eftersom att kvinnor inte lika ofta uppskattar sex utan känslor. Det ligger liksom ett större värde i att kvinnan vill ha sex med dig. Att en man vill ha sex behöver däremot inte betyda att han känner som dig.

Finns tex många män här på forumet som inte tycker att sex behöver vara knutet till känslor och råden att öppna relationen vid brist på sex ses som ett bra alternativ. Vill inte frun borde man få knulla någon annan. Det borde vara otänkbart om det är sexeted frun man är ute efter... Så män är olika...
    Men det är ju inte det DENNA diskussionen gäller...
    Vi diskuterar väl inte dessa män som kan tänka sig "öppna relationer" eller de som inte bryr sig om känslor i relationer...Det är ju just dom som man senare finner i alla dessa otrohetstrådarna, både här och i andra forum.
    Om vi begränsar oss till manlig sexualitet i långa äktenskap/relationer (men även kvinnlig) tror jag Man och norway hamnar ganska rätt.
  • Anonym (Ka)
    New Dawn skrev 2019-01-11 14:50:55 följande:
    Vad menar du med "dysfunktionella"?

Att ha sex mest för att man har den inneboende lusten är väl inte så dysfunktionella? Om man dessutom trivs med varandra som vänner och gemensamma föräldrar är det väl inte så konstigt.

Jag ville ha sex med mitt ex ibland trots att jag inte älskade honom. Dysfunktionellt kanske. Hade det varit mindre dysfunktionellt om jag lät bli?
    Är du singel...?
    I.s.f. inget konstigt med det...
    Är du däremot gift eller har en pojkvän och ni inte kommit överens om att det är ok, hade jag tyckt det var dysfunktionellt.
  • Anonym (I)

ENDA sättet för dig att bli kåt igen är att uppvaktas av en annan man! Jag lovar och svär!

Det är enkel psykologi.

Att du inte ens bryr dig särskilt ifall han har sex med andra eller att du kåtar upp honom när du vill kramas o mysa men inte ha sex, är ett tecken på att DU lever i en praktisk relation. Du är nöjd med livet som det är men önskar lite pirr i musen.

Ge dig ut på dejtingsidor så dröjer det inte länge innan du får kontakt med nån /underbar/ man och så kommer pirret först i magen och sen i musen.

(Hypotetiskt sett alltså, för er som trodde att jag uppmuntrar otrohet)

• New  Dawn
    Anonym (Noway) skrev 2019-01-11 15:35:50 följande:

Jag kan inte beskriva kvinnors generella sexualitet särskilt bra. Jag har aldrig haft en relation med en kvinna, utan kan bara utgå från mig själv. Samt från diskussioner med väninnor, och från populärkulturella uppfattningar. Jag vet att jag inte är ett dugg sällsynt, men jag skulle inte våga påstå att jag är synnerligen representativ heller.

Men jag har med tiden lärt mig förstå ganska väl hur mäns sexualitet ofta fungerar. Och då har jag märkt att det ofta är nästan omvänt mot mig själv.

Jag har även lärt mig att många kvinnor ser mäns sexualitet som lite mer primitiv. Det faktum att män ofta kan tänka sig att ha sex med nästan vem som helst, ses som ett bevis för att de ligger efter emotionellt. Och den känslan förstärks om han tar sexuella initiativ, trots att "ingenting är bra i relationen".

Det kan uppfattas som att han bara vill utnyttja henne för sex och skiter i allt annat. Som att hon kan ersättas med vilken kropp som helst.

Det är olyckligt. Visst finns det väl män som använder sina fruar enbart som någon att tömma sig i. Men jag tror inte att det är det vanliga. Jag tror att försöken att närma sig kvinnan sexuellt, är det som ofta faller sig mest naturligt för en man när han vill nå henne. Åtminstone i en vanlig relation, där man kanske har börjat tappa den där nära anknytningen, och vill försöka hitta tillbaka.

Om vi kvinnor inte vet att det är så män ofta funkar, kommer vi gå runt helt i onödan och tycka att de är helt känslolösa, när de i själva verket längtar efter att få komma nära igen emotionellt - via sex.

Det har definitivt hjälpt mig i min relation. Missförstånden har blivit färre, och jag kan tolka min mans sexlust mer emotionellt och personligt riktad till mig. Även om jag inte har så mycket fysisk lust själv vid något tillfälle, ser jag hans lust som ett uttryck för att connecta med mig. Vilket ger mig mer lust!

Det var skribenten "man" som skrev "exakt så är det". Det var det jag reagerade på som en generellarisering som inte jag tror på.

Ja, jag tror absolut att män vill närma sig kvinnor emotionellt via sex. Det är inget konstigt i det. Men du skriver ju själv att sex inte funkar om annat, närhet ,kärlek och ömhet brister.

Jag tror inte att män är känslolösa, precis på samma sätt som att kvinnor inte är känslolösa, även om de inte är lika ofta och lätt kåta.(sedan kan ju kvinnor vara lika, eller mer kåta också)

Du beskriver att det inte spelar någon stor roll om inte mannen vill ha sex med dig eller är attraherad av dig, men det tror jag inte alls på. Jag tror tvärtom du skulle sakna det, tom skulle det kanske få dig att lämna relationen för någon annan man som ÄR attraherad av dig om din egen man inte var det.

Det jag reagerar på är att du tycker att du kan leva utan sex om du bara får mys och det tror jag faktiskt inte på. Du har ju rätt att skriva det du känner rent personligt. Jag kan iofs tänka mig att sex inte är så märkvärdigt om man bara ser det som något "mysigt", så du kan ju ha rätt.

Du skriver att disskutioner med vänner och populärkulturella beskrivningar av kvinnors sexualitet stämmer överens med din. Dvs att sex inte är så viktigt för kvinnor och inget de behöver om de bara får lite mys. DET är jag emot.

Jag vet att män kan vara kåta och vilja ha sex av olika anledningar. Det viktiga är känslorna bakom.

Att man vill ha sex utan känslor betyder inte att man måste skita i kvinnan och se henne som ett hål att tömma sig i. Det jag menar är att känslorna kan ha svalnat ungefär lika mycket för båda, men mannens inneboende sexdrift kan ibland räcka för att han ska vilja ha sex. Det är nog vanligare att kvinnans sexlust sjunker när känslorna sjunker.

Jag vet att mitt ex tex ville ha sex med mig även fast han visade mindre närhet och känslor annars. Han är inte heller unik. Jag tror faktiskt det är ganska vanligt att män bibehåller lusten ÄVEN fast känslorna svanat. Det betyder INTE att det skiter i kvinnan. Det kan bero på mannens inneboende drift, eller hans fascination för kvinnokroppen som sådan. Jag förstår det eftersom min sexdrift (en inifrån kommande lust) ibland lett till att jag vill ha sex även när känslorna svalnat.

Du skriver om att du är förstående för mäns lust och att den förståelsen även kan ge dig lust. Det är ju som om du inte själv har någon lust, utan att den mest är sekundär till mannen. Du fokuserar bara på mannen. Själv kan du vara utan. Om du fokuserade mer på att leva ut din lust kanske du skulle värdesätta sex mer, utan att det måste utgå från mannen.
  • New  Dawn
    Anonym (Ka) skrev 2019-01-11 15:47:34 följande:

Är du singel...?

Är du däremot gift eller har en pojkvän och ni inte kommit överens om att det är ok, hade jag tyckt det var dysfunktionellt.

Anonym (Ka) skrev 2019-01-11 15:47:34 följande:

Är du singel...?

Va?

Jag fattar inte vad du pratar om...

Jag beskriver att man kan vilja ha sex med sin partner även fast känslorna svalnat. Det behöver man väl inte ha någon överenskommelse för?

Tänk dig att ett par glidit från varandra och inte längre känner så mycket för varandra, men ändå väljer att ha sex. De kanske inte kramas, pussas och myser så mycket, men när de är kåta har de sex. De kanske mest bor ihop som vänner och gemensamma föräldrar i övrigt, men väljer sex framför onani.

Jag tycker inte det är mer dysfunktionellt än att leva ihop och inte ha sex.
  • Anonym (Agge)
    Anonym (Ka) skrev 2019-01-11 13:37:15 följande:
    Men varför blir du aggressiv av dessa sista trådar som handlar om mäns sexualitet?
    Vad jag ser ställs inte kvinnors sexualitet mot mäns, utan försöker bara förklara hur mäns sexualitet kan vara i längre relationer.
    Ingen har sagt annat än att kvinnor är egna sexuella varelser.
    Hon brukar bli lite sur och aggressiv när folk inte tycker rätt (dvs som hon tycker)
Svar på tråden Efter 6 år är lusten borta