New Dawn skrev 2019-01-13 14:22:10 följande:
Jag tror mycket utav problemen med minskad sexlust i långa relationer är att man tror att det ska funka av sig själv, och inte är beredd på att lusten ändrar karaktär Andra problem är att man inte pratar om sex, sexuella känslor och svårigheter. (samtalen kommer när det gått alldeles för långt och då blivit väldigt laddat och känsligt) Vi förväntar oss att lusten ska tändas på samma sätt som från början och bäras av attraktion... Det gör den sällan helt och hållet efter många år, och då måste man förhålla sig till det. Här har män antagligen det lättare som tänder lite mer allmänt på kvinnans kropp. Män har dessutom ofta lättare att njuta av sex där samlaget är centralt, och att män kan dessutom få hjälp av impotensmedel. Men även normer och kulturella förväntningar gör att män är vana vid att fokusera på sex. En del är säkert biologiskt också, att män kanske har lite lättare att tända.
Jag tror att kvinnor generellt tar för lite ansvar för sin sexualitet. Om man läser här ovan i tråden är det många som skriver under att sex helt enkelt är viktigare för män. Man ser också uttalanden att sex inte är så viktigt för kvinnor om kvinnan får annan närhet. Flera som håller med om detta. Är det verkligen så... egentligen? (Varför är det i så fall så viktigt när kvinnan byter partner)
Tänk om det många gånger bara är skillnaden i hur lätt man tänder och hur ofta man vill ha sex. Om kvinnan inte vill lika ofta kanske hon får "för mycket sex", (eller för täta sexuella inviter)än hon klarar av.(Under förälskelse funkar det kanske) Mat är viktigt, men får man för mycket, uppskattar man det inte. Får man för lite längtar man enormt. (Ja, mat är livsavgörande, det är inte sex, men jag hoppas ni kan köpa tanken) Det kan vara allt möjligt. Det kan vara jätteskönt att få massage i en timme, men 5 timmar vore förskräckligt. Det är trevligt med gäster i bland, men om gäster kom varje dag skulle det inte bli samma sak... Det går igen på mycket. Man kan njuta av viss musik, men om man får för mycket orkar man inte lyssna till slut.
Här i tråden kan vi läsa att det liksom hänger på mannen. Kvinnor förväntar sig att hon ska bli tänd AV mannen. Här ser man att det finns beskrivningar att kvinnan måste få sina emotionella behov tillfredställda AV mannen för att tända, men ändå är det så många män som beskriver att de verkligen jobbar på allt detta utan att få något resultat. De ger kärlek omsorg, men får ändå inget tillbaka.
Så länge kvinnor inte tror/tycker att så sex är viktigt för dem, riskerar sexlivet att dö ut. Så länge kvinnor hänger upp sin lust på att mannen ska skänka den till henne kommer det att fallera.
Det kan dock vara så att mannen kan bli den som får initiatiera sex även hos par med välfungerande sexliv, men om kvinnan och mannen förstår att kvinnan vill ha det så, och tänder på det, kan det funka ändå. Dvd om hon ändå är delaktig och engagerad.
Jag tror dock att kvinnor skulle må bra av att våga initiera sex oftare. Varför kvinnor inte tar initiativ kan beror på att kvinnor (oftare) har lite längre startsträcka och det kan ju vara konstigt att börja med något när man inte vet om man blir sugen. Då riskerar man ju hamna i en knepig sits när mannen blivit tänd men inte hon själv. Sedan tror jag ibland att sex inte är tillräckligt skönt och att man måste jobba på att utveckla sexlivet och njutning. I början kanske pirret och förälskelsen bär sexlusten, men med tiden måste lusten ha mer som driver.
Man har sett att män onanerar lite oftare än kvinnor, men det är inte så stor skillnad. Jag tror definitivt att Kvinnor behöver också sex, både fysiskt och emotionellt.
Du har väldigt många bra poänger även om jag inte håller med om allt.
Har bara tid att kommentera en punkt: felet många män gör är att de ger kärlek och omsorg för att de vill ha sex tillbaks. Det är feltänkt. Det är aldrig fel att visa kärlek och omsorg, men att göra det i syfte att få något tillbaks blir fel. Det som får igång en kvinna är när hon känner att han Väljer att ge just Mig detta och ingen annan. Kvinnor är evolutionärt betingade att tända på män som har sitt på det torra bär det gäller tillgången på sex, så är det bara. Hon behöver känna att han Behöver inte få sex av mig, för han kan lika lätt få det annorstädes. Han Vill ha det med mig för att det är just Mig han vill connecta med sexuellt. Då kan hon slappna av och njuta. Sen om det beror på att han knullar andra vid sidan av, det bryr sig liksom inte reptilhjärnan om, den vill bara bli befruktad.