• Twilight

Jag mår så illa så jag förlorar livslusten

Är gravid i v 13 och mår så bedrövligt jävla illa.

Kräks inte (eller sällan), men magen pumpar och jag kväljer hela tiden.

Kan inte äta eller dricka något som är det minsta lilla sött, inte heller vatten. Är så törstig så jag nästan går under.

Är i princip sängliggande vissa dagar och blir sjukt nedstämd. Vet inte hur jag ska orka.

Förra graviditeten mådde jag illa precis hela tiden, även om det blev lite lättare mot slutet. Bestämde då att jag ALDRIG skulle skaffa fler barn, men tydligen glömmer man...

Inga sea bands hjälper, ingen medicin.

Går på akupunktur som hjälpt jättebra vissa gånger, andra inte alls. Tyvärr sitter effekten bara i ca 36 timmar så även de gånger det hjälper så är lyckan kortvarig, och när illamåendet sätter fart igen så mår jag ännu sämre psykiskt.

Har gått ner drygt 3 kilo i vikt.

Jag googlar och googlar efter något som kan hjälpa men blir bara så ledsen då de enda råd som finns är att äta en macka innan man kliver ur sängen, och att ta det lugnt.

Herregud! Om det ändå varit så lätt.

Känner mig som en värdelös mamma som knappt klarar av att ta hand om mina äldre barn.

Tack och lov är pappan föräldraledig en månad nu, men jag känner mig ändå värdelös.

Har givit upp hoppet om att hitta någon lösning, vill nog bara skriva av mig och se om någon annan är i samma sits.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Svar på tråden Jag mår så illa så jag förlorar livslusten
  • Anonym (Usch vad jobbigt)

Så jobbigt för dig!! Jag mådde sjukt illa under mina graviditeter. Under första använde jag Lergigan Comp med dålig effekt å mkt biverkningar (hjärtklappning, muntorrhet, svårt att kissa, dålig syn). Kräktes sista gången v22 å därefter blev illamåendet långsamt bättre. Sjukskriven v7-17. Andra grav använde jag Postafen å det var mkt bättre mot illamående även om jag blev sjukt trött men det var jag så att säga ändå. Att må illa utan behandling är oxå uttröttande så jag tror inte det blev värre med Postafen. Tog 1/2 tabl på morgonen å 1 hel tabl på kvällen. Då fick jag sova bra å mådde inte så ofantligt illa när jag vaknade på morgonen. Dagar då illamåendet var bedrövligt tog jag 1/2 tabl extra mitt på dagen. Tog oxå Omeprazol m mkt god effekt (ofarligt vid graviditet enl janusinfo). Kräktes sista gången v 25 men mådde ändå ?bättre? än under första grav. Tror att det bidrog att jag tog Postafen så regelbundet så att det inte fick ?spåra ur?! Prova det! Prova oxå vitamin b6 då brist på detta vitamin tydligen kan bidra till svårt graviditetsillamående. Detta visste jag själv inte så har inte provat.

Ge inte upp. Du mår snart bättre med eller utan medicin.

• Anonym (Josefin)

Stackars dig! Vet tyvärr precis hur det känns.

För mig hjälpte Lergigan Comp såpass att kväljningarna och kräkningarna höll sig borta, lättare illamående var jag ändå hela tiden men det gick iallafall att någorlunda stå ut. Jag fick även Ondansetron utskrivet att ta vid behov när det var som allra värst.

Att vara i stillhet och se till att magsäcken aldrig blir tom i kombination med läkemedel är mitt bästa råd.

• Anonym (Josefin)

Glömde en sak. I vecka 8 när jag mått så dåligt att jag inte ens kunnat behålla vatten på 5 dagar och inte kunde stå upp utan att svimma så blev jag inlagd och fick vätska intravenöst under 3 dygn. Efter det mådde jag något bättre och medicinen började hjälpa. Det var som att kroppen var så i obalans att den inte klarade att återställa sig själv.

• Bebis201901

Stackare! Må illa suger! Jag mådde också illa i princip v 6 - 22... men det blev bättre och bättre. Spydde några ggr men illamåendet är ju värre. Provade exakt allt inklusive b-vitamin mm. För mig var det medicinen som hjälpte, inte helt och hållet men lite. Åt lergigan (tog på kvällen) + lergigan comp (tog på morgonen), fick hjärtklappning o blev komatrött o så men bättre det än superillamåendet.

Sen det som blev svinviktigt var konstant ätande Att äta kex och mackor och vad fn jag än kände just då att jag kunde äta men gick det för lång tid (typ en timme) utan nåt i magen så mådde jag mer illa. Det var så jvla jobbigt men tillslut går det över. Försök att göra allt som du mår bra av vad det än är, var så snäll mot dig själv du bara kan, illamående kan verkligen göra en deprimerad!

Hoppas det blir lite bättre snart!

Vill bara tillägga att när jag tog Postafen slaviskt morgon å kväll blev illamåendet såpass att jag faktiskt kunde få i mig lite å då blev illamåendet ytterliggare bättre. Att inte få i sig förstärker illamåendet!! Har du provat m kolsyrat vatten m citrussmak alt grapefruktjuice? Grapefruktjuice är ju inte sött men innehåller lite kalorier ändå. Första grav fick jag i mig mkt Fanta. Det smakar likadant på vägen upp....

Du kanske ska fundera på att söka på kvinnokliniken akut om du inte får i dug för att få lite dropp. Sen kanske du behöver bli sjukskriven via din distriktsläkare oxå.

Hoppas du känner dig bättre snart. En blir helt dränerad av illamående!!

• Miajohanna9

Hej! Jag jobbar på gynavdelning och där har vi ofta gravida med jobbigt illamående inlagda för att vätska upp sig då de har svårt att försörja sig med mat o vätska. Jag tycker att du ska ringa din gynmottagning och berätta om din situation och att du vill komma in. Hoppas du får må bättre snart! Kram från en annan med graviditetsillamående.

• Twilight

Jag är SÅ tacksam för att ni skriver! Gråter och känner mig lite mindre ensam.

Ser att jag glömde nämna en rätt stor del av problemet.

Jag ammar fortfarande min minsting och får alltså inte äta någon medicin alls.

Hade inte en tanke på detta när vi började försöka bli gravida, och när jag kom på det var det försent.

Försöker dra ner så mycket som det går på amning, för att förhoppningsvis kunna sluta så fort som möjligt, men det är inte så lätt med en tuttälskare som dessutom är i en närhetsperiod.

Jag äter Beviplex forte (starka B-vitaminer) och tycker nog det hjälper en del, men inte tillräckligt.

Nu är ni två som skriver att det lättat vid v22, det ger mig hopp om att det är någon magisk gräns däromkring. Ger mig hopp!

Jag är sjukskriven redan, så det känns skönt.

Grapefruktjuice ska jag prova, tack för tips.

Har kunnat dricka mjölk ett par dagar, men nu går inte det heller.

Sjukt det där, att det som funkar ena dagen kan vara helt fel nästa dag.

Har berättat för min barnmorska, men hon blev bara jätteförvånad och verkar inte ha någon koll på att man kan må så här (trots att hon nog är i pensionsålder och borde ha massor av erfarenhet), men blir det värre så ska jag absolut se till att få dropp.

Skulle ha svarat var och en av er ordentligt, men orken finns inte. Jag är dock supertacksam för era svar!

Tack tjejer!!

• Twilight

Kan man inte redigera inlägg här?

Jaja, det framgår iaf tydligt att v22 ger mig hopp

• Bebis201901
    Twilight skrev 2018-12-31 11:29:40 följande:

Kan man inte redigera inlägg här?

Jaja, det framgår iaf tydligt att v22 ger mig hopp

Ja det kommer förhoppningsvis lätta! Vid 22 var det i princip helt borta men ska jag vara detaljerad så märkte skillnad vid v 18, då var vi på semester och jag kunde ta ett morgonbad innan jag åt frukost. Något som hade varit otänkbart innan då frukostgröten var det som gjorde att illamåendet la sig lite. Hoppas det lättar snart för dig!

Ps. Märkligt att barnmorskan inte har mer koll!
  • Anonym (Josefin)
    Twilight skrev 2018-12-31 11:28:00 följande:

Jag är SÅ tacksam för att ni skriver! Gråter och känner mig lite mindre ensam.

Ser att jag glömde nämna en rätt stor del av problemet.

Jag ammar fortfarande min minsting och får alltså inte äta någon medicin alls.

Hade inte en tanke på detta när vi började försöka bli gravida, och när jag kom på det var det försent.

Försöker dra ner så mycket som det går på amning, för att förhoppningsvis kunna sluta så fort som möjligt, men det är inte så lätt med en tuttälskare som dessutom är i en närhetsperiod.

Jag äter Beviplex forte (starka B-vitaminer) och tycker nog det hjälper en del, men inte tillräckligt.

Nu är ni två som skriver att det lättat vid v22, det ger mig hopp om att det är någon magisk gräns däromkring. Ger mig hopp!

Jag är sjukskriven redan, så det känns skönt.

Grapefruktjuice ska jag prova, tack för tips.

Har kunnat dricka mjölk ett par dagar, men nu går inte det heller.

Sjukt det där, att det som funkar ena dagen kan vara helt fel nästa dag.

Har berättat för min barnmorska, men hon blev bara jätteförvånad och verkar inte ha någon koll på att man kan må så här (trots att hon nog är i pensionsålder och borde ha massor av erfarenhet), men blir det värre så ska jag absolut se till att få dropp.

Skulle ha svarat var och en av er ordentligt, men orken finns inte. Jag är dock supertacksam för era svar!

Tack tjejer!!

Det finns en diagnos som heter hyperemesis gravidarum, kolla upp det. Det är kraftigt graviditetsillamående vilket är något helt annat än det vanliga graviditetsillamående. Mycket konstigt att din barnmorska inte har koll på det för helt ovanligt är det ju inte. Får du inte den hjälp du behöver så kontakta en annan barnmorska eller en gynmottagning för hjälp finns. Tycker att du ska kolla upp det även om du fortfarande ammar, det skadar inte att fråga och kanske finns det något som kan hjälpa dig.

Angående vecka 22 så avtog det även för mig kring den veckan min första graviditet. Vid den andra, när min hyperemesis även var värre, så.avtog det inte förrän vecka 25 men jag kände ända.att det började lätta några veckor tidigare.

Hoppas på snabb bättring för dig ts!!!

• Twilight
    Bebis201901 skrev 2018-12-31 13:09:48 följande:

Ja det kommer förhoppningsvis lätta! Vid 22 var det i princip helt borta men ska jag vara detaljerad så märkte skillnad vid v 18, då var vi på semester och jag kunde ta ett morgonbad innan jag åt frukost. Något som hade varit otänkbart innan då frukostgröten var det som gjorde att illamåendet la sig lite. Hoppas det lättar snart för dig!

Åh, v18 låter ännu bättre!!! Jag vill så gärna ha lite ork då vi (mitt i allt) ska flytta om en månad, och sen när det blir vår.

Ja jag förstår inte varför hon är så ovetande. Funderar på att byta om det inte känns bättre med henne.
  • Twilight
    Bebis201901 skrev 2018-12-31 13:09:48 följande:

Och TACK!
  • Twilight
    Anonym (Josefin) skrev 2018-12-31 14:04:51 följande:

Det finns en diagnos som heter hyperemesis gravidarum, kolla upp det. Det är kraftigt graviditetsillamående vilket är något helt annat än det vanliga graviditetsillamående. Mycket konstigt att din barnmorska inte har koll på det för helt ovanligt är det ju inte. Får du inte den hjälp du behöver så kontakta en annan barnmorska eller en gynmottagning för hjälp finns. Tycker att du ska kolla upp det även om du fortfarande ammar, det skadar inte att fråga och kanske finns det något som kan hjälpa dig.

Angående vecka 22 så avtog det även för mig kring den veckan min första graviditet. Vid den andra, när min hyperemesis även var värre, så.avtog det inte förrän vecka 25 men jag kände ända.att det började lätta några veckor tidigare.

Har läst en del om hyperemesis med fått uppfattningen att man måste kräkas en massa då... Men så kanske det inte är?

Den ovetande barnmorskan skulle skicka en förfrågan till läkare på gyn ang illamåendet, så jag hoppas han har mer koll och kanske kan hjälpa på något vis.

Ska absolut söka bättre/annan hjälp om det inte ger med sig snart.

Ja det är ju det där, att det gärna skulle få lätta lite. Visst kan jag ta ett litet illamående, men när man blir handikappad är det hemskt.

Tack för svar!
  • Twilight
    Anonym (Usch vad jobbigt) skrev 2019-01-01 17:58:40 följande:

Hoppas på snabb bättring för dig ts!!!

Tack snälla!
Svar på tråden Jag mår så illa så jag förlorar livslusten