• Missjaas

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

Anonym (Tiden går och går) skrev 2018-12-29 23:09:03 följande:

Det är ganska många kilo över och jag förstår egentligen. Jag har försökt länge ta tag i vikten men sen min senaste depression finns inte envishet kvar. Ska söka hjälp för det i vår och hoppas på KBT. Det har funkat bra för mig innan.

Kommer nog göra utredningen privat och om det sen visar att det behövs IVF så kanske jag får fart på envisheten.

Har inte helt koll på ägglossning men jag och sambon har regelbundet sex utan att planera mellan varje till vartredje dag. Så vi har inte missat nån. Tror jag märker på äggvita flytning annars men så länge sen det var normalt att jag inte riktigt vet. Tror jag hade ägglossning den här och förra månaden.

Jag fick en del tröst av mina kompisar när jag berätta men där är alla i olika faser från singel till 3 branschen mor. Försöker annars hålla fasaden uppe men vissa månader går det inte och då har jag en stöttande sambo som tar hand om vraket.

Är lite inne i en lugnare fas nu med en uppgiven, hopplös känsla men ingen sorg iaf.

Vi får hoppas på 2019.

Hade första försöket tagit sig för mig hade den lilla vari framme typ nu....

Okej. Man kan inte ta allt på en gång så fokusera du på ditt psykiska välmående. Det är det absolut viktigaste.

Det är tufft att vara ofrivilligt barnlös och det tär på en som tusan så det låter klokt att ta hjälp.

Det gör du helt rätt i! Det kanske finns någon bra förklaring för er som kanske inte kräver så mycket så kör på en undersökning privat för att komma vidare i er längtan.

Skönt att höra att du får fint stöd av din sambo. De är rätt bra att ha ibland:)
  • Missjaas
    Desire223 skrev 2018-12-29 23:11:06 följande:

Exakt. ?Men tar du en promenad om dagen så kanske?? Eller ?äter du varierat?? Och ?pröva stå på huvet med en gurka i munnen under samlag?. Jag betackar mig folks geniala idéer.

Ja, vi pratar mycket. Om man med pratar menar att jag gnäller och säger att det aaaaldrig kommer gå och det är säkert det och det och det felet och mannen tröstar och säger att inget är fel och det kommer att gå, haha. Skämt åsido. Vi pratar mycket överlag, så det känns skönt. Men det var lite drygt för honom när jag sa typ ?nu får vi lov ha sex för jag har äl?. Haha. Jag försökte mest skämta lite men det hade inte önskad effekt.

Hahaha ja jisses. Folk är bra kloka ändå.. den där gurkan va ny kanske borde prova den hahaha

Va skönt att ni kan prata .. Haha jag låter nog ungefär som du och min sambo kontrar med samma..

Min man har kallat sig själv för spermamaskin.. Haha stackarn..
  • Missjaas
    Anonym (Tiden går och går) skrev 2018-12-29 23:18:08 följande:

Jag är på dag 31 de senaste två cykler har varit 34 med medicin. Kommer nog kolla innan nyår så jag kan känna mig trygg med lite skumpa. Är iaf inte tillbaka i normal cykel på 27 dagar om jag inte råkar få ett plus då.

Vilken dag är ni på?

Men om mensen inte kommer nu ska jag försöka få mer utredning för då funka ju inte provera så det blir kanske bra.

Va spännande! Håller mina tummar och tår för att du får ditt efterlängtade pluss och om inte kommer där nya chanser med nya friska tag hos en privat klinik som säkert kan stilla lite oro.

Jag är på dag 21. Fortsätt inget åka ägglossningstest men har haft lite känningar så vet inte helt. Fick pos utslag på dag 21 förra månaden och då hade jag en stark ägglossning (tog progesterontest pga behandling med letrozole) man lär sig massor av alla gynbesök:) så hoppet lever ännu men har ändå en känsla att jag kanske inte får någon ägglossning denna månad så vi får se:)
  • Missjaas
    Desire223 skrev 2018-12-29 23:37:14 följande:

Haha men verkligen. Testa! Det kanske funkar bättre för er. Nej men haha, åh. Våra stackars män. Försökte denna månad att chilla och slutade tempa och allt, på inrådan från barnmorska. Eftersom högre makter ändå blåste mig på självaste julafton som belöning tror jag inte på det där med slappna av, haha. Kommande månad tänkte jag att om vi ligger exakt varenda dag kanske. Hahaha. Nej jisses, man blir ju som galen.

Haha ja det låter som en väldigt klok idé det där med gurkan;)

Jag går ju på letrozolbehandlingar varannan månad och upplever mig själv lugnare de månaderna när jag inte käkar några tabletter men blir bättre och bättre på att ta det lugnt i tankarna..

Haha men åh stackars.. du får se det som en gåva istället att mensen ändå behagade dyka upp:)

Haha uff lider med din sambo haha skavsår deluxe haha

Vi kör stenhårt på schemat "varannan dag-sex" som min gynläkare så fint förklarat är nyckeln till framgång.. den där framgången lyser dock fortsatt med sin frånvaro men hoppet lever :P
  • Missjaas
    eliinwiiiii skrev 2018-12-30 22:11:08 följande:

Själv har vi försökt i 4 år. Utredningen startade för 2 år sen. Ingen ägglossning än så länge och svarar inte på nån behandling. Och alla runt oss får barn på löpande band. Man börjar tappa fotfästet tyvärr..

Usch vilken mardröm! Lider verkligen med er.

Vad har du gjort för olika behandlingar? Så märkligt att de inte kan hitta roten i problemet. Säbdrt styrkekramar!
  • Missjaas
    Anonym (Längtan) skrev 2019-01-02 15:34:24 följande:

Hej tjejer!

Har skummat igenom det ni skrivit och inser att detta är en tråd för mig. Känner igen mig så himla mycket i era upplevelser och känslor...

En kort presentation av mig:

Är 37 år gammal med ett barn på snart 11år. Fick kämpa i 2.5år för det plusset. Utredningar och mediciner mm, men lyckades ändå bli gravid på egen hand till slut (ev lite hjälpa av RR) Träffade min kärlek för 6år sedan och fick två barn på köpet, nu 12 och 15år. Längtan efter en sladdis föddes och i januari 2018 tog vi ut spiralen. Sen dess har INGENTING hänt :( Tillbaka i samma mönster som för 12-14 år sedan med långa oregelbundna cykler, haft allt mellan 26-50 dagar och nu har jag inte haft mens sen i september. Får ingen hjälp av vården förrän vi försökt i ett år (vilket i och för sig är snart...)

Inte överviktig, äter nyttigt och motionerar. Äter vitaminer, folsyra och rosenrot. Vad mer kan jag göra!!!???

Följer gärna er resa och ältar tillsammans med er

Vad roligt att du vill vara med och älta:)

Det är så otroligt frustrerande och jobbigt när man gör allt man kan men ändå inte lyckas så förstår dig.

Låter konstigt att ni måste vänta ett år när du är så pass "gammal" trodde man fick snabbare hjälp efter 35?

Det är så psykiskt påfrestande när man går och väntar. Man kan inte lita på sin kropp eller ens veta hur den funkar.
  • Missjaas
    eliinwiiiii skrev 2019-01-01 17:46:42 följande:

Börjar året med en efterlängtad blödning, så nu blir det dunder kur med letrozol

Såg ditt tidigare svar och blev så glad för din skull. Va skönt med en blödning! Hoppas det är er tur:) ( och även vår :) )

När du äter letrozole får du gå på kontroller? Hur många tabletter tar du? Tar du ovitrelle? Har du funderat på att gå över till stimulans via sprutor istället?

Många frågor :)
  • Missjaas
    Majflickan90 skrev 2019-01-02 22:50:31 följande:

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig... Jag och sambon är sugna på fler barn. Våran son blev 3 år i maj och flera av våra vänner fick barn under 2018, så känns mer o mer som att det är dags för fler barn nu. I april 2018 slutade jag med p-piller. Det är 9 månader sen. 2 månader senare försvann min mens. Jag är INTE gravid, men har inte haft mens en enda gång sen i juni och det är 7 månader sen! Jag börjar bli väldigt frustrerad då jag inte vet vad som händer i min kropp!!! Och jag har inte ringt till gyn o bokat tid då jag haft små "känningar" precis som att mensen ska komma. Tror helatiden att den ska komma tillbaka men eftersom inget har hänt hittills så antar jag att det lär dröja ett tag till. Någon som har/har haft samma problem? Erfarenheter? Innan jag ringer gyn och förklarar problemet. Och ni som har lite mer koll - kan man ha ÄL trots utebliven mens så pass länge?

Vad härligt med en liten 3åring:) kan tänka mig att det är full fart!

Jag upplevde lite samma som du när jag sluta med mina mellanpiller. Hade mensvärk och känningar till och från hela tiden men efter 6 månader och ingen mens insåg jag att jag kanske borde kolla upp det. Jag bokade tid hos gyn som gjorde ett vaginalt ultraljud. Allt såg enligt henne normalt ut men mena att mina äggstockar va trötta.. fick hjälp att starta igång mensen men har sedan även fått hjälp att stimulera fram ägglossning.

Du har ingen ägglossning tyvärr. Du kan ha mens utan ägglossning men aldrig tvärtom. Dvs har du ägglossning får du antingen en mens eller ett pos gravtest.
  • Missjaas
    Anonym (Längtan) skrev 2019-01-03 09:53:26 följande:

Tack för välkomnanden :)

Jag tror att åldersgränsen för att få hjälp tidigare än det obligatoriska försöka-själv-året är 40 år i vårt landsting, men jag är inte säker... Jag tänkte iallafall att jag skulle ringa gyn nu efter alla mellandagar och sånt för att få se om jag kan få komma dit och lämna lite blodprover.

Kanske kan jag få lite hjälp på traven att kicka igång systemet...

Aha okej. Det kanske varierar med från landsting till landsting.

Det låter klokt så du kan komma vidare:)
  • Missjaas
    eliinwiiiii skrev 2019-01-03 13:47:35 följande:

Glömde skriva att jag vet inte hur många kurer hon tänker. Blev några kurer innan jag fick henne att höja dosen. Både min mor och systrar har också pco men min är snäppet värre.

Okej. Käkar också letrozole och har gjort varannan månad nu så totalt 4 omgångar. Första kuren tog jag endast en tablett vilket inte ledde till någon ägglossning. Omgång nr 2 var med 2 tabletter men inte heller då blev det någon ägglossning. De sista två ggr har jag ätit 2 tabletter och då fick jag starka ägglossningar så det kan funka iaf på mig men ingen omgång har lett till något plus.. äter du letrozole varje månad?

Just ju är jag i en "pillerfri" månad så vete tusan om jag ens haft något ägglossning denna gå g. Annat får det bli primlout och nästa omgång.

Vi har blivit remitterade för att göra en äggledarspolning och sen prova insemination men vi båda kände att vi vill prova letrozole en sista gång.

Vart för blir du inte remitterad? Har sambon testats?
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker