Bf September 2019
Lagen säger väl att man måste meddela minst 2 månader innan föräldraledighet. Allt tidigare än det tycker jag är schysst (just när man är gravid är det ju omöjligt att dölja så länge).
Lagen säger väl att man måste meddela minst 2 månader innan föräldraledighet. Allt tidigare än det tycker jag är schysst (just när man är gravid är det ju omöjligt att dölja så länge).
Nu var det ett tag sen jag skrev här, har varit lite orolig inför ett gynbesök idag. Vi skulle ta bakterieodlingar ich prata om hur man kan undvika och hålla koll på infektioner. Fick också ett snabbt litet ultraljud! Vi gjorde det utanpå magen för att inte röra runt där inne (gör mig stressad för infektioner) så det syntes inte så bra, men såg tydligt ett hjärta som slog fortfarande och bebisen viftade där inne. Om en dryg vecka är det dags för kub och då kommer vi kunna få se mer och längre. Idag var jag själv då sambon jobbade men på kub har han tagit ledigt så det ska bli fint att tillsammans få bekanta oss med krabaten där inne...
Jag undrade just vart du tagit vägen. Vad skönt att få testat för infektioner, och få se lille/-an igen.
Vi har fått våra NIPT-svar, skulle tagit 10 arbetsdagar men tog bara 5. Inga kromosomavvikelser och vi väntar en liten tjej! :)
De kunde se på ultraljudet att min moderkaka låg på ett sånt sätt att jag förmodligen inte kommer känna fosterrörelser så tidigt. Skönt att bli informerad om sådant, hon sa att när apparna börjar skriva om rörelserna skulle jag inte oroa mig då moderkakan ligger lite ?ivägen?
Jag har haft hosta/halsont/förkylning i drygt en månad nu och känner mig ofta febrig på kvällarna. Innan dess har jag också haft förkylningssymptom i omgångar. Jobbar dessutom på förskola så är ju konstant utsatt för baciller. Men innan jag blev gravid stod jag emot mycket bättre trots att jag jobbade med yngre barn då.
V 12 imorgon. Det känns som en vinst att snart vara där, även om jag inte kommer kunna slappna av förrän KUB. Tja, helt avslappnad blir jag nog inte, men efter det ska jag berätta för vänner vilket känns stort.
Ska på bakteriell vaginos-koll också på måndag. Varit mer uppmärksam på flytningar efter Jojjans inlägg, och min fantastiska BM tyckte vi skulle utesluta det. Känns skönt!
HUr har v.10/11 varit för er andra? Jag har lite smått börjat bli orolig och nojja igen att det lilla pyret dött därinne.
Är fortfarande enormt trött, brösten är sprängstora, illamåendet är kvar även om det känns som det kanske blivit lite bättre den här veckan. Det enormt skarpa luktsinnet är kvar. Men är ändå nojjig på något sätt att det inte finns något levande därinne =/
Nej jag hoppas inte heller att någfot hänt. Men tror också att på något sätt blir jag mer nojjig ju närmare ultraljudet jag kommer. Ska på UL om ca en vecka i 11+2 då vi också ska göra NIPT. Och min oro har liksom kommit i takt med tänk om vi inte ser något på ultraljudet nästa vecka, och när jag tänkt så så har jag börjat nojja över men tänk om symptomen håller på och försvinna?!? Och så har jag börjat nojja över tänk om jag får världens blödning nu precis i v.12...liksom snubbla på målsnöret med misfallsrisken..
Så samtidigt som det ska bli skönt att få gå på UL och se lilla pyret så är det också en källa till oro att tänk om det inte går bra..
Är det föressten någon här som jobbar inom vården eller vet varför man så envist använder sista mensen som datering på gravditeten?
Jag har en mer exakt ultraljudsdatering från 2 ultraljud som daterat lika och dateringen nämns på flera ställen i journalen. Men så fort jag har kontakt med bm, dietist eller när jag är inne för dropp så använder dom envist ändå sista mens dateringen. Detta stör mig lite eftersom det ser ut som jag får vård i fel graviditetsvecka. Exempelvis sist jag var inne så när dom gick efter gamla dateringen så stod det gravditetsvecka 8+3 när jag egentligen var i 9+2 det är ju liksom skillnad på att vara i v.9 eller i v.10 tänker jag..
Det var någon som skrev här för ett tag sedan att den pratat med sin bm om tips för att undvika infektion? Skulle denne vilja dela med sig av det till oss andra? :)