Inlägg från: Jojjans |Visa alla inlägg
  • Jojjans

Bf September 2019

Jojjans skrev 2019-03-15 19:26:35 följande:

Jahaa är det så det funkar? Jag trodde att om man upptäcker en avvikelse eller skada innan vecka 22 så får man inga pengar eftersom försäkringen börjar gälla vecka 22...

Jag valde trygg ganska eftersom den börjar gälla från vecka 16.

Blir så trött på autocorrect! Trygg Hansa
  • Jojjans
    Tigerkvinna skrev 2019-03-15 19:36:50 följande:

Ja för själva försäkringen är tecknad så fort premien är betald. Sen så gäller inte försäkringen förrens vid tidpunkten v.22 för att få utbetalningar för att liksom nyttja försäkringen. Och för att få nyttja försäkringen så måste den tecknas innan du har någon information för om du har information när den tecknas så måste du delge den infon och då kan ju försäkringen inte gälla eftersom skador som finns vid tecknande utav försäkring inte täcks. 

Vi tittade också på den. Och var lite tveksamma för vi gillade också att den gällde från v.16, folksam gäller redan från v.10. Men så märkte vi att för fostret så gäller försäkringen först från v.23 och det man kunde få ut innan v.23 var så summor så det kändes lite ovärt. Tror man fick 2000 för missfall...:/

Jahaa. Då kanske jag ska läsa på lite mer (hade tänkt betala först precis innan vecka 16) innan jag bestämmer mig slutgiltigt. Kanske var nån mening med att jag inte kunde få KUB-resultatet idag då helt enkelt...
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-16 16:43:06 följande:

Jag är också väldigt nyfiken men bara för nyfikenhetens skull för jag är inte sådär att jag handlar massa innan och definitivt inte "tjej och kille" saker eftersom jag har en yngre son tex som älskar allt som har med rött, rosa och lila att gör ;) så väljer nog lite blandat till barnet själv kan bestämma :)

Vi har två grabbar här hemma sedan förut så, såklart skulle en tjej vara skoj men är övertygad om att det är en kille till...känner mig som en killmamma ;) haha haha men hoppas jag har fel :p men som sagt, bara barnet är friskt så är jag överlycklig!

Hört att på KUB testet, vid den åldern på fostret, så har tjejer en mer rund form på huvudet än vad killarna har...vet dock inte om det stämmer...

Jag tänker som dig, är supernyfiken bara för att jag vill veta. Men klädmässigt köper jag absolut inte tydliga pojk-/flickkläder eller allt i blått/rosa så för den sakens skull spelar det ingen roll.

Men jag skulle gärna veta för att lättare kunna börja tänka på namn. Sen kommer vi inte bestämma oss helt förens bebisen är här, men lättare att begränsa sig till halva namnlistan iallafall.
  • Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-03-16 08:23:30 följande:

Jag har valt Trygghansa! Ett självklart val då deras barnförsäkring är en av de bästa. Samt att hela familjen har Trygghansa. Den gäller från v. 16. Gällande fosterdiagnostik så är det så att alla försäkringar har undantag om avvikelser finns, tyvärr. Det skulle inte vara ekonomiskt försvarsbart annars anser dem. Skillnaden mellan v. 22-v.23 är inte av betydelse. Många regioner räddar inte barn förrän runt v. 23. Om det ör från v. 22 så kostar det ju inte föräldrarna något, vården är gratis. Det enda bortfallet är en veckas (om den kommer i v. 22) ersättningsbortfsll. Dock börjar den gälla i v. 23. Oavsett. Utomlands spelar ingen roll, när jag ringt runt och pratat med olika försäkringsbolag så täcker inte försäkringen tidig födsel i v. 23 utomlands. Vi pratar miljonbelopp. Sedan är de få länder som räddar så tidigt som vi gör. Därav bra att hålla sig i Sverige. Är det så te x med Trygghansa, att jag från v. 16 behöver vara inneliggande på sjukhus pga graviditetskomplikationer, så får jag ersättning för varje dag jag är på sjukhus. Från v. 23 även partnern om hen behöver vara "stöd" eller liknande,dock ej hela graviditeten. Min mamma tecknade tryggabarn till mig när jag föddes 1989, den bästa försäkringen då, vad den har varit bra! Fått ut säkert över 500 000 kr o ersättning pga mina sjukdomar och sjukhusvistelse, även min mamma när hln var tvungen att vara med. Snabba utbetalningar, inget krångel. Jag ringde bara och fråga om ersättning och de bad om tillåtelse att ta del av delar av min journal. Sedan 10 dagar senare fanns pengarna på mitt konto. Jag har även deras vuxenförsäkring, vilket ersätter mig fortfarande när jag är sjuk. Haha nu låtee jag som en säljare på Trygghansa, men jag vill gärna lyfta fram företag som är duktiga. Tyvärr finns det baksidor på alla företag, så alla har säkert inte min åsikt eller upplevelse. Dock är det så, ju mer man undersöker innan tecknad försäkring, desto mer undantag kan man få. Gäller både djur och människor.

Ok, så då spelar det ingen roll ifall man har försäkring innan tex KUB och Nipt eftersom försäkringarna har undantag för dom diagnosers man kan se där menar du?

Känner att vi måste läsa på mer helt enkelt...
  • Jojjans

Vi har precis köpt ett stort sommarhus med stora renoveringsbehov och mitt i allt det blev jag ju såklart orolig för vad det innebär att bära och kånka och bygga medan man är gravid. Tycker att alla svenska sidor och dom flesta barnmorskor säger att lyft inte är en risk mer än för den gravida kroppen osv, men mitt missfall i vecka 16 startades efter 2 veckor av enorm stress och mycke tunga lyft på jobbet så jag har velat läsa mer.

Nu hittade jag en dansk studie som kanske inte är helt aktuell för de flesta av oss eftersom vi inte längre är i tidig graviditet. Men ändå värt att tänka på att rekommendationer förändras och det som är sanning ena dagen behöver inte vara det nästa.

Tycker (för) mycket av ansvaret läggs över på den enskilda gravida kvinnan. Typ ?känn efter vad som känns ok i din kropp så är det ingen fara?. Hur ska man veta det? Hade önskat att det fanns tydligare riktlinjer och tydliga begränsningar baserat på forskning.

www.suntarbetsliv.se/forskning/fysisk-arbetsmiljo/tunga-lyft-risk-for-missfall-enligt-forskning/

• Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-03-17 11:02:58 följande:

Precis, allt som kommer fram innan försäkringen börjar gälla blir undantag. Men om man skulle välja exempelvis trygghansa, så kan man välja att göra NIPT i v. 16, även om det då är något galet, gäller försäkringen. Då "skadan" uppstod eller kom fram efter atr försäkringen tecknades.

Ok. Tolkade ditt inlägg som att vissa diagnoser är undantagna ersättning oavsett när man tecknat försäkringen, alltså att man aldrig får ersättning för just dom diagnoserna.
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-18 16:13:32 följande:

Ingen som vet nån app som är mer exakt när det gäller uträknandet av veckor och dagar?

Tycker ALLA appar ger olika även om man ger samma BF datum?!? :o JÄttekonstigt!

Använder ni nån app, isf vilken?

Jag är också väldigt förvirrad över det där. Jag vet exakt vilken vecka jag är i (vet dag för äl och fick graviditetslängden bekräftad på tidigt vul). Jag har 3 olika appar och har i alla ställt in att jag är i 12+6 idag, men trots det får jag olika BF. Detsamma med olika hemsidor. Varför har olika hemsidor och appar olika sätt att räkna förlossningslängd? Finns det inget standardiserat sätt att räkna?
  • Jojjans

Jag har BF 24/9, så också ganska sen i den här gruppen. Går in i vecka 14 imorgon, och tycker det börjar kännas mer på riktigt, men det är också mina absolut värsta orosveckor nu. Men om två veckor har vi passerat tiden för missfallet i hlstas så då börjar orörd mark och veckor jag aldrig förr varit i.

Jag har berättat för min och sambons systrar (står båda nära) och ett par släktingar, samt min chef pga många läkarbesök för mig. Efter kub nr 2 på fredag så kommer vi börja berätta mer, men troligen bara för dom närmsta vännerna och släkten. Skulle gärna vänta till RUL om det inte syns flr mycket faktiskt.

• Jojjans
    Jojjans skrev 2019-03-19 21:07:42 följande:

Jag har BF 24/9, så också ganska sen i den här gruppen. Går in i vecka 14 imorgon, och tycker det börjar kännas mer på riktigt, men det är också mina absolut värsta orosveckor nu. Men om två veckor har vi passerat tiden för missfallet i hlstas så då börjar orörd mark och veckor jag aldrig förr varit i.

Jag har berättat för min och sambons systrar (står båda nära) och ett par släktingar, samt min chef pga många läkarbesök för mig. Efter kub nr 2 på fredag så kommer vi börja berätta mer, men troligen bara för dom närmsta vännerna och släkten. Skulle gärna vänta till RUL om det inte syns flr mycket faktiskt.

Skulle stå ett par vänner, inte ett par släktingar ^__^
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-19 23:27:01 följande:

På mig syns det nog egentligen inget. Jag ser det ju men tror inte nån annan reflekterar. Är i v 15, går in i v 16 på fredag.

Hur är det med er andra, vilken vecka började det ev synas för andrs?

Förra gången jag var gravid så släppte liksom tarmsvullnaden först, och sen började en svag bula synas vid vecka 14-15. Men denna gång så är liksom magen fortfarande uppsvälld men jag tror även att en liten kula bakat in sig där, vilket gör att jag ser mer gravid ut. Men tack vare att det liksom är hela buken som ser svullen ut så tror jag inte att jag kommer avslöjas på några veckor. Jag bär i stort sett alltid lite lösa kläder vilket hjälper till såklart, för jag är rätt liten så i tighta kläder hade det varit kört.
Svar på tråden Bf September 2019