• gagga är moderator

Feminister: kan en svensk man göra rätt

Vad är felet huvudproblemet med en svensk man enligt feminismen? Jo, att han är en svensk man. Det är fel. I alla lägen. Det är själva utgångspunkten. Agendan sätts utifrån detta. Man gör en analys av den den svenske mannen och gör denne till normen för vad som är ett brott mot mänskligheten.

Normen för vad som är fel uppdateras ständigt så att den alltid träffar den svenske mannen. Därmed spelar det ingen roll hur mannen anstränger sig för att göra rätt. Iom att mannen gör "rätt" så blir det automatiskt fel när definitionen uppdateras.

Finns det nån feminist som ej inte håller med? Förklara isåfall hur en svensk man ska agera idag för att bli accepterad av feministerna.

• Svar på tråden Feminister: kan en svensk man göra rätt
  • Bananböjaren
    Ignoramus skrev 2018-12-16 00:10:51 följande:

Anticipating that the target audience of young boys might not want to read a book written by a woman, her publishers asked that she use two initials rather than her full name.

Som J.R.R Tolkien, C.S Lewis och G.R.R Martin då eller? Eller kanske det är så att det blivit en grej för fantasyförfattare att bara skriva intialerna? Tänka var väl aldrig feministernas starka sida antar jag.
  • KlunsSmurfen

Vad är en av de grundläggande principerna för intersektionalitets feminism?
    Man delar upp samhället kön, hudfärg, läggning etc och tillskriver folk egenskaper baserat på vilken grupp man tvingat in dem i (genusglasögon)

Ignoramus skrev 2018-12-16 12:35:20 följande:

Alltså ja naturligtvis borde ju inte kön, hudfärg, läggning etc spela någon roll, men tyvärr gör det ju det.  [....]

lol

• Postman
    Ignoramus skrev 2018-12-16 12:50:51 följande:

så om jag har fått det att framstå som becksvart så har jag uttryckt mig fel.

Med andra ord, du ser bara det du vill se, du har i grunden en fruktansvärt enkelspårig och ojämställd syn och behöver revidera den.
  • Ignoramus

Tolkien och cs Lewis är annorlunda, Lewis är ju inte ens hans riktiga namn. De gjorde det för att det var på modet eller för att de själva ville.

Hur kan du inte förstå skillnaden mellan det och att bokförlaget uttryckligen säger "vi använder det här namnet så att låter du som en man, för pojkar vill inte läsa böcker skrivna av kvinnor"

Kan vi inte bara enas om att det var sjukt att bokförlaget föreslog det, och sjukt att pojkar inte vill läsa böcker skrivna av kvinnor?

Bananböjaren skrev 2018-12-16 13:37:19 följande:

Som J.R.R Tolkien, C.S Lewis och G.R.R Martin då eller? Eller kanske det är så att det blivit en grej för fantasyförfattare att bara skriva intialerna? Tänka var väl aldrig feministernas starka sida antar jag.

• Ignoramus

Men lol själv. Det måste ju bli generaliseringar eftersom man inte kan tala för varenda individuella människa. Men om vi är ungefär 50/50 män och kvinnor så är det ju märkligt att det bara funnits manliga statsministrar i Sverige och manliga presidenter i USA. Det är märkligt att män begår betydligt fler brott. Det är märkligt att de flesta hemlösa är män. Att flest män begår självmord. Att självmordsstatistiken bland transpersoner är skyhög. Det borde vara en jämn fördelning, men det är det inte för att SAMHÄLLET delar in människor i dessa grupper.

Feminister konstaterar bara att så är fallet, istället för att hävda att alla är unika snöflingor helt opåverkade av sin uppfostran och miljö.

KlunsSmurfen skrev 2018-12-16 13:44:13 följande:

Vad är en av de grundläggande principerna för intersektionalitets feminism?

Man delar upp samhället kön, hudfärg, läggning etc och tillskriver folk egenskaper baserat på vilken grupp man tvingat in dem i (genusglasögon)

lol

• Ignoramus

Ja, för det är viktigt att vidga sin förståelse för andra människor och det är väl ett ypperligt sätt att göra det på genom att ta del av deras berättelser. Förresten ter det sig ju väldigt märkligt att dra alla kvinnliga författare över en kam och säga att man inte gillar dem. Eller att man kvoterar in kvinnliga överhuvudtaget, du borde väl rimligtvis läsa 50/50 eller hur? Och gör du inte det borde du syna dig själv i sömmarna och fråga dig varför?

KlunsSmurfen skrev 2018-12-16 13:28:24 följande:

man får tycka att manliga författare är bättre bara man kvoterar in kvinnliga författare bara för sakens skull.

feministisk logik.

• Ignoramus

Mja jag skulle nog säga att jag läser 50/50, så då behöver jag ju inte kvotera.

Vi kan ju återuppta diskussionen i framtiden om det blir som någon i tråden förutspådde, att kvinnor kommer ta över all makt. När kvinnor har den bestämmande och ekonomiska makten och utnyttjar lagen till sin fördel (t ex börja fälla våldtäktsmän baserat på vittnesmål. Män kan inte vistas utomhus efter mörkrets intrång längre av rädsla att bli felaktigt dömda) så kan manshatet mycket väl bli ett problem. I nuläget är det inte det.

Kvinnor har väl för övrigt historiskt sett hållit sig i bakgrunden och bitit ihop och accepterat att de får sköta hushållet, inte rösta, giftas bort mot sin vilja, våldtäkt inom äktenskapet var lagligt fram till 60-talet, framfill 1920-talet var gifta kvinnor omyndiga... Män har inte varit så sugna på att dela med sig av makten direkt, av ren medmänsklighet. Utan kvinnor har slitit åt sig sin del av makten med blott, svett och tårar. Och det kommer vi dessvärre att fortsätta behöva göra.

Det bevisar ju bara det jag säger. Du har verkligen inte förstått den överhuvudtaget. Abortera alla män-kommentaren var ett exempel på kvinnoförakt ;)

Nej, men män skadar allvarligt och har ihjäl betydligt fler kvinnor än vad kvinnor har ihjäl män.

KlunsSmurfen skrev 2018-12-16 13:25:46 följande:

"SPECIELLT när du kallar vanligt, mänskligt agerande för "jävla hyckleri""

Det stinker mansförakt, fördomar och en massa trams om dina inlägg, du kallar det för att sparka uppåt, jag kallar det för ett jävla hyckleri eftersom du beter dej precis som du anklagar män för att bete sej. Städa din egen bakgård innan du gnäller på andra.

"...där jag skriver att kvinnor har en mängd kvinnofrågor..."

de frågorna handlar om hur kvinnor påverkar andra kvinnor och inte om ditt och andra vänsterfeministers mansförakt och fördomar.

"Och om du *fortfarande* inte förstår "abortera alla manliga foster"-kommentaren..."

det är ingen mening att du försöker hitta på ursäkter, jag förstår den kommentaren rätt bra och den stämmer rätt bra in på allt mansförakt du spyr ur dej.

"Men männens kvinnoförakt är skadligare"

du vill hållas vid en lägre standard än män.

"Om du inte har några förutfattade meningar om kvinnor så borde ju alla böcker du läser vara 50/50?"

om inte män kvoterat till 50/50 beror det på förutfattade meningar (sexism), förutom att det är en patetisk argumentationsteknik så stämmer det rätt bra med din vanliga dubbelmoral eftersom du själv inte skulle kvotera in manliga författare så det blev 50/50

• FDFMGA
    Postman skrev 2018-12-16 12:32:23 följande:
    Eftersom du lever i din egna bubbla så antar jag att du har missat detta:

www.svt.se/kultur/filmer-med-kvinnliga-huvudr...

Det där är intressant.

Filmer med en kvinna i huvudrollen drar större publik, det vill säga genererar mer intäkter. Inte desto mindre så har två tredjedelar av de undersökta filmerna en manlig huvudroll.

Kan de handla om könskvoteringGlad
  • KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-12-16 14:31:21 följande:

Mja jag skulle nog säga att jag läser 50/50, så då behöver jag ju inte kvotera.

Vi kan ju återuppta diskussionen i framtiden om det blir som någon i tråden förutspådde, att kvinnor kommer ta över all makt. När kvinnor har den bestämmande och ekonomiska makten och utnyttjar lagen till sin fördel (t ex börja fälla våldtäktsmän baserat på vittnesmål. Män kan inte vistas utomhus efter mörkrets intrång längre av rädsla att bli felaktigt dömda) så kan manshatet mycket väl bli ett problem. I nuläget är det inte det.

Kvinnor har väl för övrigt historiskt sett hållit sig i bakgrunden och bitit ihop och accepterat att de får sköta hushållet, inte rösta, giftas bort mot sin vilja, våldtäkt inom äktenskapet var lagligt fram till 60-talet, framfill 1920-talet var gifta kvinnor omyndiga... Män har inte varit så sugna på att dela med sig av makten direkt, av ren medmänsklighet. Utan kvinnor har slitit åt sig sin del av makten med blott, svett och tårar. Och det kommer vi dessvärre att fortsätta behöva göra.

Det bevisar ju bara det jag säger. Du har verkligen inte förstått den överhuvudtaget. Abortera alla män-kommentaren var ett exempel på kvinnoförakt ;)

Nej, men män skadar allvarligt och har ihjäl betydligt fler kvinnor än vad kvinnor har ihjäl män.

"Vi kan ju återuppta diskussionen i framtiden om det blir som någon i tråden förutspådde, att kvinnor kommer ta över all makt. "
    Det var inte jag.

"Män kan inte vistas utomhus efter mörkrets intrång längre av rädsla att bli felaktigt dömda) så kan manshatet mycket väl bli ett problem."
    jag kan knappt skriva på forum utan att bli felaktigt dömd av vänsterfeminister.

[...]
    [...]

kvinnor har hållit sej i bakgrunden när män uppfunnit p-piller, tamponger, tvättmaskin, elspis, byggt hus med avlopp och rinnande vatten så kvinnor kan vara delaktiga på arbetsmarknaden och i politiken men inget av det män gjort räknas.....

Detta existerar inte i feministisk historia

inte detta heller

för  män

"Utan kvinnor har slitit åt sig sin del av makten med blott, svett och tårar"
    och du är en av dem?

Svar på tråden Feminister: kan en svensk man göra rätt