Inlägg från: Ignoramus |Visa alla inlägg
  • Ignoramus

Feminister: kan en svensk man göra rätt

Haha på tal om att gå vidare från formuleringar man inte gillar så kan du ju släppa "blod på sina händer" nu.

Och ni är ju bra dumma ibland, ni som retar upp er på feminister. Igår pratade jag med tre av varandra oberoende svenska män, enskilt, vid olika tillfällen. De sa - helt på tal om ingenting, vi diskuterade alltså inte överhuvudtaget - följande:

1) du får förresten gärna säga till mig när det jag skriver inte är tillräckligt inkluderande eller när det blir för normativt, jag behöver bli mycket bättre på det!

2) det är så fint att våra barn får växa upp med sånt här (påkostad reklam med kvinnliga fotbollsproffs). När vi var små var det ju OTÄNKBART, det hade aldrig hänt! Och jag blir så irriterad på de som säger att det är "för mycket" nu! NEJ det är det inte!! Så länge man reagerar på det så är det tvärtom för lite, för det betyder att man inte exponerats för det tillräckligt för att man ska tolka det som något helt normalt.

3) (ok, här diskuterade vi faktiskt klasskillnader) precis som att jag i egenskap av man inte kan ifrågasätta hur en kvinna upplever förtryck, så kan jag inte säga att du har fel i klassfrågan. Jag vet att du har rätt men när det är ens verklighet glömmer man ibland att den inte ser likadan ut för alla.

Det här är respektfulla, reflekterande, inkännande, sympatiska män som förstår/börjar förstå att de har varit sjukt priviligeriade. Det krävs inte så jävla mycket. Och de blir betydligt bättre människor än familjelivstrollen som surar över en formulering i flera veckor och måste spy galla och kallar en kritisk blick för manshat.

hobbe inte kalle skrev 2018-12-15 16:23:10 följande:

Det är noterat att du ogillar formuleringen, men är det inte dags att gå vidare.

Andemeningen gick ju fram. Är man svensk man så är man per definition en dålig människa enligt vänsterfeministerna. Håller du inte med om det?

• Ignoramus

Haha jag står såklart fortfarande för det, blev bara förvånad över det djupa intrycket orden gjorde på dig!

Jo, jag säger att de har börjat förstå och att det verkligen är okej. Det är jättebra, jag blev väldigt glad! Men det är ju en lång process och man skakar i regel inte av sig en livstid av strukturer på något år utan det tar ju tid. Det gör det för mig med, och för de allra flesta skulle jag säga.

Mja, problemet är väl att män har det lättare även om de också måste jobba hårt. Ta Rowling. Författat en av världens mest framgångsrika och älskade bokserier. Men bäst att kalla henne J.K på omslagen istället för Joanne, eftersom män inte vill läsa böcker skrivna av en kvinna.

När händer det för män?

hobbe inte kalle skrev 2018-12-15 17:05:05 följande:

Betyder det att du tar tillbaka att "alla män har blod på sina händer"? Jag har inga problem att släppa det, men trodde du fortfarande stod för det?

Vad gäller dina 3 exempel så kan du alltså sträcka dig till att de "börjar förstå att de varit sjukt privilierade". Det räcker alltså inte på långa vägar för att vara okej. De har ju bara förstått att de inget förstått.

Helt ärligt. Hur svårt tror du det är för mig att inse att jag är priviligierad? Om man pluggar och arbetar hårt i flera decennier så ger det resultat. Det är rättvist och vilken kvinna som helst kan göra det bättre än mig. Jag är inte priviligierad för att jag är man. Jag är det för att jag jobbat hårt för att bli det. Detsamma gäller priviligierade kvinnor. Skiljelinjen går inte mellan kvinnor och män. Den går mellan de som vill uppnå något och de som tror det kommer sparvar flygande.

Mår du lite extra bra när du kallar mig familjelivstroll? Så gör inte jag. Jag respekterar dina åsikter, men delar dem verkligen inte. Jag är intresserad av hur vänsterfeminister tänker. Jag hoppas du kommer inse att världen är mer komplex än 2 kön där den ena är god och den andre ond.

• Ignoramus

Hehe vi kan ta oss i arslet men du respekterar våra åsikter? "Ok"

För att svara på din fråga så: bli mer medveten. Varför är inte varannan statsminister kvinna? Varför handlar inte varannan film om en kvinna? (det här har blivit MYCKET bättre bara de senaste 5-10 åren, men hur många var det när vi växte upp?) Varför är inte varannan regissör kvinna? Varför finns det i princip inga kvinnor i spelvärlden (välsigne Naughty dog!)? Det handlar ju jättemycket om reprensentation. Om du syns så finns du. Om du har sett någon annan som är som du göra något av värde, så kanske du också kan göra det.

Säg ifrån när du hör någon säga något nedvärderande om kvinnor. Öppna ögonen för orättvisor! Börja läs kvinnliga författare! Lyssna på kvinnliga musiker! Se serier med mestadels kvinnliga karaktärer (som inte är snygga), skapade av andra kvinnor! Som sagt, det borde ju vara 50/50 men i regel är det inte det utan alla exponeras för män, eftersom samhället utgår ifrån mansnormen.

hobbe inte kalle skrev 2018-12-15 16:12:00 följande:

Konkret fråga:

Hur gör jag mig fri från den kollektiva skuld som vänsterfeministerna tilldelat mig.

Jag bedömer att det är omöjligt. Vad tror du?

hobbe inte kalle skrev 2018-12-15 16:50:00 följande:

Ettproblem är alla som tror att värden är ett nollsummespel. Om man inte fattar att man kan nå utväxling på 10, 100 eller 1000 gånger genom att samarbeta så måste man vara en idiot.

Feminismens grundtanke om allas lika möjligheter är totalt bortglömd inom vänsterfeminismen.

Feminism handlar framförallt om att unga tjejer ska ta dessa möjligheter. Det är där utmaningen ligger och jag stöttar den helhjärtat.

Men vänsterfeministerna kan ärligt talat ta sig i arset. Ni är feminismens största motståndare.

• Ignoramus

Haha jag slötittade på Malou von Sivers för några veckor sedan, när de inväntade en livesändning från Lööfs presskonferens efter talmannens uppdrag. Tre kvinnliga gäster satt och diskuterade frågan och spekulerade i hur det hade gått och vad som skulle sägas, men under hela samtalet har de varsin fucking handväska framför sina ansikten. Nä då visade det sig att efter livesändningen så skulle alla gästerna - som en rolig grej - visa vad de hade i handväskan.

Nån sån korkad idé hade ju ingen producent någonsin kläckt om det varit tre manliga gäster istället. "Jaaa lägg varsin borrmaskin framför er under hela det politiska samtalet, som ni sedan kan recensera efter reklamen!"

Så jag håller med om att det är jätteskadligt, och där inräknar jag även ovidkommande kommentarer om människors klädstil eller utseende. Det ska ju inte representera kvinnlighet i stort, men samtidigt har jag svårt att tänka mig en man säga något liknande (iaf om kläderna, om det inte är av en sexuell natur).

På samma sätt som manliga reportrar är fredade utanför fotbollsarenan, medan en kvinnlig med nästan hundraprocentig säkerhet blir antastad. Ergo, typiskt manligt. Inte alla män, men 100% män.

hobbe inte kalle skrev 2018-12-15 18:40:18 följande:

Förringar åsikter för att de kommer från en kvinna? Bara när det är en superintressant intellektuell debatt och en kvinnlig åhörare utbrister:"Men vad har hen på sig?". En sådan kommentar är tyvärr typisk kvinnlig och komer inte sällan när sakinnehållet är superintressant. Sådant får mig att tappa tron en smula.

• Ignoramus

Ok, det är iofs ett vida känt faktum och jag kan såklart backa upp det. Du får gärna lämna källor på ditt påstående om att detta fenomen skulle vara vanligare bland män? Jag tror inte Rowling behöver fundera över hur hon ska kunna fånga fler läsare, eller?

Men ja, jag förstår din reaktion och att du inte trodde på mig, för det är ju helt sjukt! Och det är långt ifrån första gången. Systrarna Brontë och Harper Lee för att nämna några av de mest berömda och utomordentligt skickliga.

en.m.wikipedia.org/wiki/J._K._Rowling

Anticipating that the target audience of young boys might not want to read a book written by a woman, her publishers asked that she use two initials rather than her full name.

Postman skrev 2018-12-15 23:02:45 följande:

Vilket bullshit, du sitter och sprider myter. Om det ens finns en uns sanning i ditt påstående så händer det säkerligen långt fler män men de skulle aldrig gnälla över det. De skulle istället fundera över hur de skulle kunna fånga fler läsare och anpassa sig efter det.

• Ignoramus

Whoooaaa, du verkar ha hundra gånger lägre tankar om män än vad jag har.

Hanssons Klister skrev 2018-12-15 23:06:23 följande:

Är du kvinna?

Dina "manliga" vänner kanske ville ha lite älskog(knulla).

• Ignoramus

Kanske inte medvetet, men definitivt undermedvetet. Eller det råkar bara vara en ren slump att män alltid är bättre på allt? Tyvärr lyckas kvinnor ofta fånga er uppmärksamhet när de antingen låtsas vara män, eller när ni inte kan avgöra om det är en man eller kvinna. Jag skulle säga att det beror på att män inte har ett dugg intresse av att läsa böcker om och av kvinnor, punkt. Om jag skulle be dig att rabbla upp de 10 bästa böckerna som du har läst av och med kvinnor, klarar du av det?

Mja, kvinnor exponeras ju för manliga arbeten hela tiden. Speciellt inom populärkulturen (film, tv-serier, tecknade serier, musik etc). Att säga att det skulle handla om dålig kvalitet på kvinnovarorna är bara skitsnack (och en del av det kvinnoförakt jag pratade om. Istället för att erkänna att det finns en mansnorm i samhället så vänder ni det till att det är kvinnornas fel, det är så smaklöst att man häpnar. Tvärtom skulle jag säga att kvinnor skriver (i regel betydligt) bättre och roligare. Och de regisserar intressantare historier som inte berättats tusentals gånger förr.

Din retorik känns tyvärr lite som "den boken av en manlig författare som jag läste var dålig = den författaren kan inte skriva bra" vs "den boken av en kvinnlig författare som jag läste var dålig = kvinnor kan inte skriva bra"

Postman skrev 2018-12-15 22:58:22 följande:

För att män leverar oftast en vara som lockar.

Patetiskt, aldrig att jag skulle börja särbehandla kvinnor bara för att det är kvinnor. Jag läser, ser och gör det jag är intresserad utav och skiter helt i vilket kön något har. Om kvinnors arbeten inte lyckas fånga mitt eller andras mäns uppmärksamhet så ligger problemet mer hos dom själva än hos deras kunder som i detta fallet i är män. För hur vet du att män undviker arbeten gjorda av kvinnor, det kan likaväl vara så att de inte fångar den kvinnliga publiken heller med sina arbeten.

De har helt enkelt för dålig kvalitet på sin vara och det går knappt att säga för då börja de gråta och skyller allt på de hemska männen som stoppar dom i allt de gör.

• Ignoramus

Mja, jag kan länka till fler ställen eller varför inte en intervju när hon själv säger det, men du kommer ju inte att orka titta. Wikipedia kändes lagomt lättillgängligt. Jag sa ju för övrigt att det *inte* var enstaka händelser, utan att det har hänt genomgående i historien och händer bevisligen fortfarande. Argumentera ordentligt.

Ja självklart kan kvinnor också, det hoppas jag ingen i vår generation tvivlar på, men de får tyvärr inte samma möjlighet att bevisa det. Du kan ju istället lyfta fram några välkända exempel på när män måste låtsas vara kvinnor för att bli publicerade/framgångsrika, för att bevisa att jag talar i nattmössan angående mansnormen. Hmm? Tootsie?

Postman skrev 2018-12-16 00:37:47 följande:

Wikipedia, ja tjena, där kan vem som gå in och redigera texten. Du bygger dina åsikter på enstaka händelser och myter. Kvinnor måste kunna leverera, först då kan de få upp intresset.

Eftersom män kan så är jag övertygad om att kvinnor också kan men de måste inse att det är bara de själva som måste göra jobbet, sluta med att dra fram stackars kvinnakortet så fort det går dom emot.

• Ignoramus

Jo om män. De kan alltså inte ha progressiva och inkännande tankar utan att försöka få sig ett knull? Det är en rätt vidrig manssyn faktiskt, mycket värre än någon manshatande feminist jag nånsin träffat eller läst om, och jag har mycket högre tankar om mina vänner än så. De är helt enkelt bra människor med en vettig människosyn som aktivt försöker bli ännu lite bättre.

Hanssons Klister skrev 2018-12-16 01:05:34 följande:

Inte om män. Jag pratar om dina "manliga" vänner som försöker få sig ett knull genom att låtsas vara "progressiva feministiska män".

• Ignoramus

Jaha så nu är det omanligt att vara sympatisk och inkluderande. Nice! Som sagt, din manssyn (baserat på vad du tycker om mina vänner, jo det begriper jag förstås) är vedervärdig.

Hanssons Klister skrev 2018-12-16 01:18:43 följande:

Är du dum eller?

Jag pratar om dina värdelösa "manliga" vänner.

Svar på tråden Feminister: kan en svensk man göra rätt