• gagga är moderator

Feminister: kan en svensk man göra rätt

Vad är felet huvudproblemet med en svensk man enligt feminismen? Jo, att han är en svensk man. Det är fel. I alla lägen. Det är själva utgångspunkten. Agendan sätts utifrån detta. Man gör en analys av den den svenske mannen och gör denne till normen för vad som är ett brott mot mänskligheten.

Normen för vad som är fel uppdateras ständigt så att den alltid träffar den svenske mannen. Därmed spelar det ingen roll hur mannen anstränger sig för att göra rätt. Iom att mannen gör "rätt" så blir det automatiskt fel när definitionen uppdateras.

Finns det nån feminist som ej inte håller med? Förklara isåfall hur en svensk man ska agera idag för att bli accepterad av feministerna.

• Svar på tråden Feminister: kan en svensk man göra rätt
  • Ignoramus

Har jag nånsin hymlat med att jag anser att ni har en kollektiv skuld, SPECIELLT när du kallar vanligt, mänskligt agerande för "jävla hyckleri". Och om du hade låtit bli att plocka russinen ur kakan i den andra tråden hade du också kunnat citera inlägg där jag skriver att kvinnor har en mängd kvinnofrågor där de behöver städa upp på sin bakgård. Som bland annat handlar om att inte kommentera varandras utseende på gott och ont hela tiden. Men männens kvinnoförakt är skadligare. Och om du *fortfarande* inte förstår "abortera alla manliga foster"-kommentaren trots att jag förklarade den typ tusen gånger så kan jag inte göra mycket mer för att assistera din fattningsförmåga.

Vaddå ett krav? Om du inte har några förutfattade meningar om kvinnor så borde ju alla böcker du läser vara 50/50?

KlunsSmurfen skrev 2018-12-16 08:49:13 följande:

Du verkar inbilla dej att du kan sätta krav på män hur som helst, läs mer kvinnliga författare mm och så har vi den:

"Säg ifrån när du hör någon säga något nedvärderande om kvinnor."

Vilket jäkla hyckleri. Börja med att städa ditt eget husJag har svårt att avgöra om du är mobbare/översittare som gömmer dig bakom feminism eller bara en vanlig vänsterfeminist.kollektiv skuld.

• Ignoramus

Jag har verkligen inga problem med att folk tycker att manliga författare är bättre om de ändå läser typ lika många kvinnliga. Jag har ett problem med det om de i princip aldrig läser eller har läst böcker skrivna av en kvinna. För tyvärr är det så det ser ut.

KlunsSmurfen skrev 2018-12-16 09:24:29 följande:

Det är helt ok att kvinnor (du) tycker att kvinnor är bättre författare men när män tycker att män är bättre författare så är det sexism och män måste läsa fler böcker av kvinnliga författare.

• Ignoramus

Okej men börja rabbla upp dina favoritböcker av kvinnor, om kvinnor då? Det behöver inte vara dina topp 10 böcker of all time, utan bara topp 10 i den kategorin. Om du inte läser så mycket, så räkna upp dina filmer eller serier med samma förutsättningar? (Men böcker är ju lättare i det att det finns så OTROLIGT många fler)

Fler män i tråden får gärna chime in här.

I dare you att hitta en enda läskunnig kvinna som inte kan lista tio böcker de har läst om och av män. Eller tio filmer. Eller serier.

Jag kan ärligt säga att jag föredrar kvinnliga författare, men då läser jag åtminstone förmodligen 50/50 genomgående och har naturligtvis en massa manliga författare som jag också älskar.

Postman skrev 2018-12-16 10:24:37 följande:

Den mansnorm och kvinnoförakt du hela tiden vill återkomma till finns bara i din hjärna. Det finns säkerligen enstaka exempel men de är få. Du återkommer hela tiden till att kvinnor skulle vara överlägsna män, det gör att man får otäcka vibbrar om din syn på människor.

Jag tycker du ska titta dig i spegeln och fråga dig vad det är för en agenda och människosyn du driver och står för. Det är inget jämlikt samhälle i alla fall det kan jag konstatera av dina inlägg att döma. Du har blivit så blind så det du anklagar andra för det gör du nu själv.

• Postman
    Ignoramus skrev 2018-12-16 12:07:03 följande:

Okej men börja rabbla upp dina favoritböcker av kvinnor, om kvinnor då? Det behöver inte vara dina topp 10 böcker of all time, utan bara topp 10 i den kategorin. Om du inte läser så mycket, så räkna upp dina filmer eller serier med samma förutsättningar? (Men böcker är ju lättare i det att det finns så OTROLIGT många fler)

I dare you att hitta en enda läskunnig kvinna som inte kan lista tio böcker de har läst om och av män. Eller tio filmer. Eller serier.

Jag kan ärligt säga att jag föredrar kvinnliga författare, men då läser jag åtminstone förmodligen 50/50 genomgående och har naturligtvis en massa manliga författare som jag också älskar.

Jag läser inga böcker alls om vi nu ska vara helt ärliga, jag ser sporadiskt på film och jag ser sånt som bara drar mitt intresse, vad det är för kön bakom det bryr jag mig egentligen väldigt, väldigt sällan om.

Jag kan också ärligt erkänna att till motsats från dig så föredrar jag nog en uppdelning av könen. Jag uppskattar fester med bara män, jag uppskattar arbetsplatser med bara män och jag uppskattar dokumentärer gjorda av män. Varför då, ja män är oftast mer okomplicerade och rakare, när det blir kvinnor inblandat så ska det jämt börja tjafsas, krånglas om skitsaker, man får inte säga vad man vill och kvinnor tar så mycket personligt och ska försöka ändra på allt och alla så att det blir ibland rent omöjligt att driva något framåt. Det blir också många gånger strul när det inleds förhållanden mellan kvinnor/män och alla runt omkring drabbas av detta.

Det är också kul och berikande att umgås med kvinnor förstås men är det kvinnor som hela tiden ska ändra, läxa upp och har förutfattade meningar om män, påhittade mansroller och så kallat kvinnohat, ja då ruttnar jag direkt.
  • Postman

Eftersom du lever i din egna bubbla så antar jag att du har missat detta:

www.svt.se/kultur/filmer-med-kvinnliga-huvudroller-saljer-battre

• Ignoramus

Alltså ja naturligtvis borde ju inte kön, hudfärg, läggning etc spela någon roll, men tyvärr gör det ju det. Kan inte erinra mig om någon kvinnlig statsminister före massinvandringen heller? ;)

Jag vet inte om man kan jämföra idolröstningen med politik men. XD

Sverige har ju fått en mängd nya kvinnliga regissörer sedan kvotering och ett mål om en 50/50-fördelning av pengarna infördes. Och det kommer säkert bli än fler nu när unga, filmintresserade tjejer i Sverige ser att det finns kvinnliga regissörer att följa. Men nej, historiskt sett (och utomlands) har inte vem som helst kunnat bli regissör. Män har suttit på pengarna och bestämt vilka historier de har velat se, och de har i princip genomgående varit andra mäns historier och perspektiv. Tyvärr! Kvotering for the win!

Hur var Tolkien-referensen ens relevant? För att de båda använder initialer menar du? Hans förlag bad honom inte om det för att locka en annan publik (vilket är HELA poängen). På den tiden var det vanligt med initialer. Tolkien signerade sina skolarbeten på samma sätt.

Jag håller med om att det vore fantastiskt om vi inte dömde människor efter kön, och jag hade personligen gärna tagit bort könsindelningen helt och hållet. ;) Men nu när vi gör det så krävs det lite arbete.

Nä klart att det är onödigt att tvinga sig igenom en bok som inte är intressant efter 100 sidor. Men jag hoppas du har läst en mängd kvinnliga författare med kvinnligt perspektiv, för they can't all be bad eller hur?

Jag tycker nästan alla "nya" historier som inte berättats tusen gånger förr per automatik blir intressanta. Det behöver naturligtvis inte vara en kvinnlig sådan, men det känns som att vi har hört den vita medelklassmannens perspektiv väldigt länge nu. Dags att låta någon annan ta över ett tag ;)

Jag var på julbord häromdagen och vid ett bord längre bort iakttog jag den här alfahanen som du beskriver. Lång, stor, äldre man med makt. Han gillade inte bordsplaceringen utan flyttade runt folk efter eget bevåg genom att fysiskt dirigera runt dem med händerna på deras axlar. Flera gånger under middagen stod han upp bakom någon, med händerna på deras axlar, och lutade sig över dem och sa nåt i deras öron. Och trots att de försökte vända bort ansiktet och åla sig ur hans grepp så plöjde han bara på och ignorerade fullständigt deras obehag. Och jag sa inte heller någonting, för att jag inte vågade. Men håller du inte med om att dessa personer BORDE få en tillsägelse? Att det är något vi åtminstone borde sträva efter? Och om en vågar skulle säkert fler ställa sig bakom.

Ännu ett troll skrev 2018-12-16 11:26:55 följande:

Ja, galna väneterfeminister som anser att alla män har en kollektiv skuld till mord bara för att vissa filmer har en manlig skådespelare med, de kan ta sig i arslet.

Men det hindrar ju inte att man respekterar åsikter i övrigt. Det går att filtrera bort de värsta avarterna och debattera det som befinner sig på samma planet.

För mig får gärna varje statsminister vara kvinna. Kön är bara en av många oviktiga egenskaper hos en statsminister. Sexuell läggning är också ointressant, liksom hudfärg. Mer intressanta egenskaper är empati, analytisk förmåga, samarbetsvilja o.s.v. Detta sagt så vore det ju märkligt om det alltid skulle vara en vit medelålders heterosexuell man som är bäst på att vara statsminister. Men de är ju i nån mening folkvalda och iom att vi har ett mansöverskott p.g.a invandring så får ju männen en fördel. Dessutom har kvinnor en tendens att rösta på män. Se bara på Idol.

Det som är viktigt med feminism är "lika möjligheter för alla". Vem som helst kan bli regissör. Du kan ju inte tvinga kvinnor att bli regissörer bara för att det tilltalar din statistik?

Det är inte alltid läge för en tanig kontorsråtta att tillrättavisa en biffig alfahanne som uttrycker sig nedsättande om kvinnor. Dessutom brukar alfahannen få mer uppskattning än den försiktige och tanige. Så varför ska den försiktige sätta sig upp mot alfahannen? Ge mig ett enda skäl.

Menar du att JRR Tolkien också var en kvinna?

Jag läser de böcker jag finner intressanta. Det var en kvinna som uppfann datormaskinen och det hade varit en dröm att få jobba med henne om jag levt då. Jag ser gärna serier filmer med kvinnliga karaktärer. Är de intressanta så blir utseendet ointressant, så man behöver inte sortera bort människor baserat på utseende.

Jag ser verkligen fram emot den dag vi når mer av 50/50. Om inte annat för att hela pk-media kanske kan sluta gå i spinn för att en kvinna åstakommit något. Världen är mer komplex än 2 kön. Mycket mer komplex.

• Postman

Dessutom upplever jag att man värderar bara kvinnligt högre numera. Läser vi nyheter skrivs det massor om kvinnor och kvinnors situation, intervjuas det människor eller experter är det i stort sett bara kvinnor man intervjuar. I vår riksdag är det mer kvinnor än män, i vänsterpartiet är det 75 % kvinnor likaså är trenden i många kommuner, där tar kvinnor över, kvinnor utbildar sig enormt mycket mer än män och inom en 25 års-period kommer kvinnor dominera alla tunga yrken såsom, jurister, advokater, läkare osv. Majoriteten män kommer förpassas till låglöneyrken och kommer bli en tredje klassens medborgare, för välutbildade kvinnor väljer bort lågutbildade män som partner.

Detta borde ge dig anledning att jubla och ställa till med fest istället för att hitta på andra osanningar.
  • Ignoramus

Ah! Mycket kul att se! Men jag sa också att det blivit MYCKET bättre de senaste tio åren. Och att utveckligen hela tiden går åt rätt håll. Men det är ju också ett resultat av det jag pratar om - att se till att andra får berätta sina historier. Folk är nog svältfödda på andra perspektiv. Och jag tror och hoppas att nästa generation kommer att växa upp med helt andra värderingar (på det här planet) än vår. De får se kvinnliga experter i fotbollsstudion och kvinnliga proffs i reklamerna. De växer upp med starka kvinnliga barnkaraktärer istället för väna prinsessor (läste om följande konversation under en animerad film:

Pojke: (pekar på den rosa) Det där är en tjej.

Jag: Hur vet du det? (Ursäkta har jag kanske inte lärt dig att killar också kan ha den snyggaste färgen)

Pojke: För att tjejer är så bra och modiga. Den rosa är modigast.

... och det hade väl typ ALDRIG hänt när jag växte upp för 25 år sedan.

De får se kvinnors berättelser på film och serier, och det kommer göra enormt stor skillnad! Så vi är på väg och mycket går åt rätt håll, så om jag har fått det att framstå som becksvart så har jag uttryckt mig fel. Men det här har ju inte kommit av sig själv, utan män har ju fått stå tillbaka här för att släppa fram andras röster. Via bland annat kvotering eller satsningar på "minoriteter" inom filmvärlden. Med väldigt goda resultat. :)

Postman skrev 2018-12-16 12:32:23 följande:

Eftersom du lever i din egna bubbla så antar jag att du har missat detta:

www.svt.se/kultur/filmer-med-kvinnliga-huvudroller-saljer-battre

• KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-12-16 11:53:55 följande:

Har jag nånsin hymlat med att jag anser att ni har en kollektiv skuld, SPECIELLT när du kallar vanligt, mänskligt agerande för "jävla hyckleri". Och om du hade låtit bli att plocka russinen ur kakan i den andra tråden hade du också kunnat citera inlägg där jag skriver att kvinnor har en mängd kvinnofrågor där de behöver städa upp på sin bakgård. Som bland annat handlar om att inte kommentera varandras utseende på gott och ont hela tiden. Men männens kvinnoförakt är skadligare. Och om du *fortfarande* inte förstår "abortera alla manliga foster"-kommentaren trots att jag förklarade den typ tusen gånger så kan jag inte göra mycket mer för att assistera din fattningsförmåga.

Vaddå ett krav? Om du inte har några förutfattade meningar om kvinnor så borde ju alla böcker du läser vara 50/50?

"SPECIELLT när du kallar vanligt, mänskligt agerande för "jävla hyckleri""
    Det stinker mansförakt, fördomar och en massa trams om dina inlägg, du kallar det för att sparka uppåt, jag kallar det för ett jävla hyckleri eftersom du beter dej precis som du anklagar män för att bete sej. Städa din egen bakgård innan du gnäller på andra.

"...där jag skriver att kvinnor har en mängd kvinnofrågor..."
    de frågorna handlar om hur kvinnor påverkar andra kvinnor och inte om ditt och andra vänsterfeministers mansförakt och fördomar.

"Och om du *fortfarande* inte förstår "abortera alla manliga foster"-kommentaren..."
    det är ingen mening att du försöker hitta på ursäkter, jag förstår den kommentaren rätt bra och den stämmer rätt bra in på allt mansförakt du spyr ur dej.

"Men männens kvinnoförakt är skadligare"
    du vill hållas vid en lägre standard än män.

"Om du inte har några förutfattade meningar om kvinnor så borde ju alla böcker du läser vara 50/50?"
    om inte män kvoterat till 50/50 beror det på förutfattade meningar (sexism), förutom att det är en patetisk argumentationsteknik så stämmer det rätt bra med din vanliga dubbelmoral eftersom du själv inte skulle kvotera in manliga författare så det blev 50/50
    Ignoramus skrev 2018-12-16 00:39:36 följande:

Kanske inte medvetet, men definitivt undermedvetet. Eller det råkar bara vara en ren slump att män alltid är bättre på allt? Tyvärr lyckas kvinnor ofta fånga er uppmärksamhet när de antingen låtsas vara män, eller när ni inte kan avgöra om det är en man eller kvinna. Jag skulle säga att det beror på att män inte har ett dugg intresse av att läsa böcker om och av kvinnor, punkt. Om jag skulle be dig att rabbla upp de 10 bästa böckerna som du har läst av och med kvinnor, klarar du av det?

Mja, kvinnor exponeras ju för manliga arbeten hela tiden. Speciellt inom populärkulturen (film, tv-serier, tecknade serier, musik etc). Att säga att det skulle handla om dålig kvalitet på kvinnovarorna är bara skitsnack (och en del av det kvinnoförakt jag pratade om. Istället för att erkänna att det finns en mansnorm i samhället så vänder ni det till att det är kvinnornas fel, det är så smaklöst att man häpnar. Tvärtom skulle jag säga att kvinnor skriver (i regel betydligt) bättre och roligare. Och de regisserar intressantare historier som inte berättats tusentals gånger förr.

Din retorik känns tyvärr lite som "den boken av en manlig författare som jag läste var dålig = den författaren kan inte skriva bra" vs "den boken av en kvinnlig författare som jag läste var dålig = kvinnor kan inte skriva bra"

• KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-12-16 11:56:00 följande:

Jag har verkligen inga problem med att folk tycker att manliga författare är bättre om de ändå läser typ lika många kvinnliga. Jag har ett problem med det om de i princip aldrig läser eller har läst böcker skrivna av en kvinna. För tyvärr är det så det ser ut.

man får tycka att manliga författare är bättre bara man kvoterar in kvinnliga författare bara för sakens skull.
    feministisk logik.

Svar på tråden Feminister: kan en svensk man göra rätt