Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Feminister: kan en svensk man göra rätt

Ignoramus skrev 2018-12-15 22:13:11 följande:

Hehe vi kan ta oss i arslet men du respekterar våra åsikter? "Ok"

För att svara på din fråga så: bli mer medveten. Varför är inte varannan statsminister kvinna? Varför handlar inte varannan film om en kvinna? (det här har blivit MYCKET bättre bara de senaste 5-10 åren, men hur många var det när vi växte upp?) Varför är inte varannan regissör kvinna? Varför finns det i princip inga kvinnor i spelvärlden (välsigne Naughty dog!)? Det handlar ju jättemycket om reprensentation. Om du syns så finns du. Om du har sett någon annan som är som du göra något av värde, så kanske du också kan göra det.

Säg ifrån när du hör någon säga något nedvärderande om kvinnor. Öppna ögonen för orättvisor! Börja läs kvinnliga författare! Lyssna på kvinnliga musiker! Se serier med mestadels kvinnliga karaktärer (som inte är snygga), skapade av andra kvinnor! Som sagt, det borde ju vara 50/50 men i regel är det inte det utan alla exponeras för män, eftersom samhället utgår ifrån mansnormen.

För att män leverar oftast en vara som lockar.

Patetiskt, aldrig att jag skulle börja särbehandla kvinnor bara för att det är kvinnor. Jag läser, ser och gör det jag är intresserad utav och skiter helt i vilket kön något har. Om kvinnors arbeten inte lyckas fånga mitt eller andras mäns uppmärksamhet så ligger problemet mer hos dom själva än hos deras kunder som i detta fallet i är män. För hur vet du att män undviker arbeten gjorda av kvinnor, det kan likaväl vara så att de inte fångar den kvinnliga publiken heller med sina arbeten.

De har helt enkelt för dålig kvalitet på sin vara och det går knappt att säga för då börja de gråta och skyller allt på de hemska männen som stoppar dom i allt de gör.
  • Postman
    Ignoramus skrev 2018-12-15 21:55:01 följande:

Haha jag står såklart fortfarande för det, blev bara förvånad över det djupa intrycket orden gjorde på dig!

Jo, jag säger att de har börjat förstå och att det verkligen är okej. Det är jättebra, jag blev väldigt glad! Men det är ju en lång process och man skakar i regel inte av sig en livstid av strukturer på något år utan det tar ju tid. Det gör det för mig med, och för de allra flesta skulle jag säga.

Mja, problemet är väl att män har det lättare även om de också måste jobba hårt. Ta Rowling. Författat en av världens mest framgångsrika och älskade bokserier. Men bäst att kalla henne J.K på omslagen istället för Joanne, eftersom män inte vill läsa böcker skrivna av en kvinna.

När händer det för män?

Vilket bullshit, du sitter och sprider myter. Om det ens finns en uns sanning i ditt påstående så händer det säkerligen långt fler män men de skulle aldrig gnälla över det. De skulle istället fundera över hur de skulle kunna fånga fler läsare och anpassa sig efter det.
  • Postman
    Ignoramus skrev 2018-12-16 00:10:51 följande:

Ok, det är iofs ett vida känt faktum och jag kan såklart backa upp det. Du får gärna lämna källor på ditt påstående om att detta fenomen skulle vara vanligare bland män? Jag tror inte Rowling behöver fundera över hur hon ska kunna fånga fler läsare, eller?

Men ja, jag förstår din reaktion och att du inte trodde på mig, för det är ju helt sjukt! Och det är långt ifrån första gången. Systrarna Brontë och Harper Lee för att nämna några av de mest berömda och utomordentligt skickliga.

en.m.wikipedia.org/wiki/J._K._Rowling

Anticipating that the target audience of young boys might not want to read a book written by a woman, her publishers asked that she use two initials rather than her full name.

Wikipedia, ja tjena, där kan vem som gå in och redigera texten. Du bygger dina åsikter på enstaka händelser och myter. Kvinnor måste kunna leverera, först då kan de få upp intresset.

Eftersom män kan så är jag övertygad om att kvinnor också kan men de måste inse att det är bara de själva som måste göra jobbet, sluta med att dra fram stackars kvinnakortet så fort det går dom emot.
  • Postman
    Ignoramus skrev 2018-12-16 00:39:36 följande:

Kanske inte medvetet, men definitivt undermedvetet. Eller det råkar bara vara en ren slump att män alltid är bättre på allt? Tyvärr lyckas kvinnor ofta fånga er uppmärksamhet när de antingen låtsas vara män, eller när ni inte kan avgöra om det är en man eller kvinna. Jag skulle säga att det beror på att män inte har ett dugg intresse av att läsa böcker om och av kvinnor, punkt. Om jag skulle be dig att rabbla upp de 10 bästa böckerna som du har läst av och med kvinnor, klarar du av det?

Mja, kvinnor exponeras ju för manliga arbeten hela tiden. Speciellt inom populärkulturen (film, tv-serier, tecknade serier, musik etc). Att säga att det skulle handla om dålig kvalitet på kvinnovarorna är bara skitsnack (och en del av det kvinnoförakt jag pratade om. Istället för att erkänna att det finns en mansnorm i samhället så vänder ni det till att det är kvinnornas fel, det är så smaklöst att man häpnar. Tvärtom skulle jag säga att kvinnor skriver (i regel betydligt) bättre och roligare. Och de regisserar intressantare historier som inte berättats tusentals gånger förr.

Din retorik känns tyvärr lite som "den boken av en manlig författare som jag läste var dålig = den författaren kan inte skriva bra" vs "den boken av en kvinnlig författare som jag läste var dålig = kvinnor kan inte skriva bra"

Den mansnorm och kvinnoförakt du hela tiden vill återkomma till finns bara i din hjärna. Det finns säkerligen enstaka exempel men de är få. Du återkommer hela tiden till att kvinnor skulle vara överlägsna män, det gör att man får otäcka vibbrar om din syn på människor.

Jag tycker du ska titta dig i spegeln och fråga dig vad det är för en agenda och människosyn du driver och står för. Det är inget jämlikt samhälle i alla fall det kan jag konstatera av dina inlägg att döma. Du har blivit så blind så det du anklagar andra för det gör du nu själv.
  • Postman
    Ignoramus skrev 2018-12-16 12:07:03 följande:

Okej men börja rabbla upp dina favoritböcker av kvinnor, om kvinnor då? Det behöver inte vara dina topp 10 böcker of all time, utan bara topp 10 i den kategorin. Om du inte läser så mycket, så räkna upp dina filmer eller serier med samma förutsättningar? (Men böcker är ju lättare i det att det finns så OTROLIGT många fler)

Fler män i tråden får gärna chime in här.

I dare you att hitta en enda läskunnig kvinna som inte kan lista tio böcker de har läst om och av män. Eller tio filmer. Eller serier.

Jag kan ärligt säga att jag föredrar kvinnliga författare, men då läser jag åtminstone förmodligen 50/50 genomgående och har naturligtvis en massa manliga författare som jag också älskar.

Jag läser inga böcker alls om vi nu ska vara helt ärliga, jag ser sporadiskt på film och jag ser sånt som bara drar mitt intresse, vad det är för kön bakom det bryr jag mig egentligen väldigt, väldigt sällan om.

Jag kan också ärligt erkänna att till motsats från dig så föredrar jag nog en uppdelning av könen. Jag uppskattar fester med bara män, jag uppskattar arbetsplatser med bara män och jag uppskattar dokumentärer gjorda av män. Varför då, ja män är oftast mer okomplicerade och rakare, när det blir kvinnor inblandat så ska det jämt börja tjafsas, krånglas om skitsaker, man får inte säga vad man vill och kvinnor tar så mycket personligt och ska försöka ändra på allt och alla så att det blir ibland rent omöjligt att driva något framåt. Det blir också många gånger strul när det inleds förhållanden mellan kvinnor/män och alla runt omkring drabbas av detta.

Det är också kul och berikande att umgås med kvinnor förstås men är det kvinnor som hela tiden ska ändra, läxa upp och har förutfattade meningar om män, påhittade mansroller och så kallat kvinnohat, ja då ruttnar jag direkt.
  • Postman

Okej men börja rabbla upp dina favoritböcker av kvinnor, om kvinnor då? Det behöver inte vara dina topp 10 böcker of all time, utan bara topp 10 i den kategorin. Om du inte läser så mycket, så räkna upp dina filmer eller serier med samma förutsättningar? (Men böcker är ju lättare i det att det finns så OTROLIGT många fler)

I dare you att hitta en enda läskunnig kvinna som inte kan lista tio böcker de har läst om och av män. Eller tio filmer. Eller serier.

Jag kan ärligt säga att jag föredrar kvinnliga författare, men då läser jag åtminstone förmodligen 50/50 genomgående och har naturligtvis en massa manliga författare som jag också älskar.

Eftersom du lever i din egna bubbla så antar jag att du har missat detta:

www.svt.se/kultur/filmer-med-kvinnliga-huvudroller-saljer-battre

• Postman

Dessutom upplever jag att man värderar bara kvinnligt högre numera. Läser vi nyheter skrivs det massor om kvinnor och kvinnors situation, intervjuas det människor eller experter är det i stort sett bara kvinnor man intervjuar. I vår riksdag är det mer kvinnor än män, i vänsterpartiet är det 75 % kvinnor likaså är trenden i många kommuner, där tar kvinnor över, kvinnor utbildar sig enormt mycket mer än män och inom en 25 års-period kommer kvinnor dominera alla tunga yrken såsom, jurister, advokater, läkare osv. Majoriteten män kommer förpassas till låglöneyrken och kommer bli en tredje klassens medborgare, för välutbildade kvinnor väljer bort lågutbildade män som partner.

Detta borde ge dig anledning att jubla och ställa till med fest istället för att hitta på andra osanningar.
  • Postman
    Ignoramus skrev 2018-12-16 12:50:51 följande:

så om jag har fått det att framstå som becksvart så har jag uttryckt mig fel.

Med andra ord, du ser bara det du vill se, du har i grunden en fruktansvärt enkelspårig och ojämställd syn och behöver revidera den.
Svar på tråden Feminister: kan en svensk man göra rätt