• Fritidsmamman

Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?

Som rubriken lyder:

- Antalet timmar i skolan?
    - När blir barnet hämtat på fritids?

- Och även; vid vilken ålder kunde barnet vara hemma själv i några timmar efter skolan, och således slippa fritids?

• Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?
  • AmericanMommy
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 13:07:52 följande:

Så kan det mycket väl vara. Men i Cali får man iaf gå till- och från skolan själv redan på Middle School.

De flesta stater har 10 år som regel. Man är minst 10 när man går i middle school
  • elsi
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 13:20:16 följande:
    De flesta stater har 10 år som regel. Man är minst 10 när man går i middle school
    Det är en ganska rejäl skillnad mot 14 år. Kan inte vara bra för barn att vara så överbeskyddade. 
  • AmericanMommy
    elsi skrev 2018-12-13 12:56:03 följande:

Exakt, låter som att det skulle gå bra att ett barn som är 10-14 år är ensam hemma en timme eller två. Unreasonable är ju rätt luddigt, men en normal förälder fattar ju. 

Fast de rekommendationer vi fått av skola och andra myndigheter är 14 år eftersom lagen inte specificerar exakt vad som menas med unreasonable
  • Duckan

Det har då inte alltid varit så i USA vet jag. Var där en sommar under 90-talet på språkresa och vi släpptes fria i den lilla staden vi bodde i. En helg åkte vi till Boston och det var samma sak där. Vi var ett gäng i blandande åldrar, även med amerikaner, som hoppade i en taxi och drog ut i förorten själva.
    Förstår självklart att tiderna har förändrats med skolskjutningar etc.

• AmericanMommy
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 12:56:35 följande:

Exakt.

Hon måste ha missuppfattat det hela å det grövsta.

Men samtidigt så ÄR usa ett av de mest kontroversiella och smått efterblivna länderna i världen. Det är i USA de sjukaste sakerna händer, och det beror väl på den många ggr sjuka uppfostran/lagarna/reglerna.

För att inte tala om att "alla" är djupt religiösa. Det har ju sin inverkan också.

2018 är det bara sjukt äckligt med ett så stort i-land, med så många kristna idioter.

elsi skrev 2018-12-13 12:56:03 följande:

Exakt, låter som att det skulle gå bra att ett barn som är 10-14 år är ensam hemma en timme eller två. Unreasonable är ju rätt luddigt, men en normal förälder fattar ju. 

Förra året slutade min dotter tidigare en dag och jag hade glömt det. Bussen släppte av min dotter och jag kom hem 5 minuter senare så min dotter var alltså ensam i FEM minuter. Min dotter råkade berätta detta för en lärare och det blev värsta förhöret för mig på skolan. Inte speciellt kul. Jag tycker själv denna regel är löjlig men jag följer hellre den än att få problem med soc och polis.
  • elsi
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 13:24:36 följande:
    Fast de rekommendationer vi fått av skola och andra myndigheter är 14 år eftersom lagen inte specificerar exakt vad som menas med unreasonable
    Ja, det måste gå att tolka rätt fritt. Och jag skulle inte tolka en timme eller två ensam hemma för en 10-14-åring som unreasonable. Snarare är det rekommendationerna som låter unreasonable.
  • princessbubblegum

Jag var på fritids/skola från kl 6.30 till ca 16.30 i princip varje dag från förskoleklass till trean då jag fick börja åka skolskjuts till skolan som började vid 8.30. Vid den åldern fick jag även gå hem tidigare, ca kl 14-15, vissa dagar från skola/fritids och vara hemma några timmar själv innan förälder kom hem.

• Fritidsmamman
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 13:24:36 följande:
    "Unreasonable" har inte med åldern att göra, utan med längden av tid barnet är utan "supervision of adult or other caregiver".
  • AmericanMommy
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 14:43:52 följande:

"Unreasonable" har inte med åldern att göra, utan med längden av tid barnet är utan "supervision of adult or other caregiver".

Ja exakt, det är vad jag menar eftersom dom inte definierar tidslängd så har vi blivit rekommenderade att inte lämna barn under 14 år ensamma någonsin, det är enda sättet att vara helt säker att hålla sig inom lagen.
  • elsi
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 14:43:52 följande:
    Den där lagen eller regeln måste ju ha kommit till för att stävja föräldrar som lämnar sina småbarn över natten eller 5-åringar som får vara ensamma hela dagen eller en vecka. Så har man dragit det som nåt slags allmän regel att inget barn får vara ensam en minut ens - får man vara på en annan våning i huset??

Det verkar otroligt överbeskyddande samtidigt som det kommer att ta resurser från dem som verkligen lämnar barnet på ett oansvarigt sätt om man ska hålla på att lagföra eller koppla i soc när en helt vanlig välfungerande förälder lämnar sitt barn på ett helt vanligt sätt utifrån ålder, tex 1-2 timmar för en 9-10 åring och en dag för en 12-14-åring osv.

Snacka om att skjuta långt över mål. USA är verkligen ett mycket märkligt samhälle där ibland allt och ibland inget är reglerat. Helt galet på så många sätt. 
Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?