• Fritidsmamman

Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?

Som rubriken lyder:

- Antalet timmar i skolan?
    - När blir barnet hämtat på fritids?

- Och även; vid vilken ålder kunde barnet vara hemma själv i några timmar efter skolan, och således slippa fritids?

• Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?
  • Fritidsmamman
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 12:32:25 följande:
    Ja så kan man inte göra längre tyvärr. Då åker föräldrarna dit på det. En mamma i Florida lät sin 11 åring gå till lekparken själv och hon blev anhållen och riskerade fängelse för det. En mamma i min grannstad lämnade sin 10 åring i bilen i 5 minuter medans hon handlade och åkte dit på det. Helt sjukt.
    Blev nyfiken och skrev på fejjan till några av mina vänner i CA. Inväntar svar (antar att de sover).
    Jag tror nämligen INTE att detta gäller där.
    Du borde flytta. ;P
  • elsi
    Duckan skrev 2018-12-13 12:20:14 följande:

AmericanMommy, som 14-åring är man rätt stor ändå men visst, det händer skit här i världen.

Och ännu mindre rustad är man att hantera det om man aldrig fått vara självständig en enda sekund innan 14 års ålder. 
  • elsi
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 12:38:11 följande:
    Blev nyfiken och skrev på fejjan till några av mina vänner i CA. Inväntar svar (antar att de sover).
    Jag tror nämligen INTE att detta gäller där.
    Du borde flytta. ;P
    Inte i Colorado heller där jag har vänner med barn. 
  • Fritidsmamman

En kvart eller så går säkert bra, även i efterblivna landet over there:

Illinois law defines a neglected minor, in part, as "any minor under the age of 14 years whose parent or other person responsible for the minor's welfare leaves the minor without supervision for an unreasonable period of time without regard for the mental or physical health, safety or welfare of that minor."

ccrs.illinois.edu/parents/childrenathomealone.html

Det finns ju som sagt normala stater även där. ;P

• Duckan
    without supervision for an unreasonable period of time without regard for the mental or physical health, safety or welfare of that minor."

Det låter inte som att det hänger på en kvart eller ens en timme, nej.

• elsi
    Duckan skrev 2018-12-13 12:49:23 följande:
    without supervision for an unreasonable period of time without regard for the mental or physical health, safety or welfare of that minor."

Exakt, låter som att det skulle gå bra att ett barn som är 10-14 år är ensam hemma en timme eller två. Unreasonable är ju rätt luddigt, men en normal förälder fattar ju. 
  • Fritidsmamman
    Duckan skrev 2018-12-13 12:49:23 följande:

Exakt.
    Hon måste ha missuppfattat det hela å det grövsta.

Men samtidigt så ÄR usa ett av de mest kontroversiella och smått efterblivna länderna i världen. Det är i USA de sjukaste sakerna händer, och det beror väl på den många ggr sjuka uppfostran/lagarna/reglerna.

För att inte tala om att "alla" är djupt religiösa. Det har ju sin inverkan också.
    2018 är det bara sjukt äckligt med ett så stort i-land, med så många kristna idioter.
  • tvillingmammaVastmanland

Jag vet i alla fall att ungdomar under 18 inte får vara utomhus utan en vuxen efter 22. Svenska ungdomar på språkresa blev intvingade av polisen, i Kalifornien var detta.

• Fritidsmamman
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-12-13 13:04:49 följande:

Jag vet i alla fall att ungdomar under 18 inte får vara utomhus utan en vuxen efter 22. Svenska ungdomar på språkresa blev intvingade av polisen, i Kalifornien var detta.

Så kan det mycket väl vara. Men i Cali får man iaf gå till- och från skolan själv redan på Middle School.
  • elsi
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-12-13 13:04:49 följande:

Men det är ändå en viss skillnad mot att inte kunna vara ensa hemma ens en liten stund fram till 14 (!) års ålder!! Också skillnad att tvingas gå inomhus och att som förälder bli lagförd av polisen.
Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?