• Fritidsmamman

Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?

Som rubriken lyder:

- Antalet timmar i skolan?
    - När blir barnet hämtat på fritids?

- Och även; vid vilken ålder kunde barnet vara hemma själv i några timmar efter skolan, och således slippa fritids?

• Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?
  • Fru Ve

7-åringen går 5,5 timmar i skolan. Mellan kl 8.30-14. Två dagar per vecka går han bara i skolan och inte på fritids eftersom både jag och pappan jobbar skift. Tre dagar per vecka har han fritids och då blir det en längre dag, han är där mellan 6.30-16.

11-åringen går i skolan mellan 8.30-14.40. Fritids har han på morgonen från 6.30-8.30 de dagar vi jobbar tidigt. På eftermiddagen går han hem själv. Han har funktionshinder, Asperger och ADD, annars hade han klarat sig utan fritids helt i den här åldern. Från åk 3 har han gått hem själv på em, han fixar bra att vara själv men inte att passa tider. Därför behöver han morgonfritids.

• Studentpappa
    hammarhajen skrev 2018-12-12 18:37:39 följande:

Slippa fritids?

Jag tycker att det är bra att de är där, med kompisar, utelek och aktiviteter istället för att sitta vid en skärm hemma. 

Men sen har jag aldrig tävlat i "hämta-först-vinner-tävlingen" heller.

Ja finns det inget annat att göra hemma än att sitta framför en skärm är det givetvis bättre dom är på fritids.
    Ride it like you stole it
  • hammarhajen
    Studentpappa skrev 2018-12-12 19:34:21 följande:
    Ja finns det inget annat att göra hemma än att sitta framför en skärm är det givetvis bättre dom är på fritids.
    Om man jobbar dagtid är det svårt att hinna hem tills barnen slutar skolan. Och ska de roa sig själva blir det lätt skärm.. Oavsett ser jag gärna att de får leka och vara med andra barn. Ett så stort barn som ett skolbarn behöver kompisar och på lektionerna ska de ju arbeta och inte leka. Där vi bor går de allra flesta på fritids, så 14-16 finns inte många att leka med hemma. 

När vuxna är hemma begränsas skärmar och vi aktiverar både ute och inne. 
  • Collinsmamma

Stora går 8-13.50 mån-ons, 8-12.50 tors och 8-11.50 fre. Inget fritids, hade 3 timmars fritids i veckan för ett tag sedan för att han själv ville gå på fritids, han tröttnade snabbt på det och därför anpassar vi jobb så han slipper vara där.

Lilla 5 år går tis-tors 8.30-13.30 på förskolan.

• asdfgh

Skolan är 9-14 och barnet går ca 8-15:30. Går i 1an. Till hösten börjar småsyskonet förskoleklass och kommer då gå samma tider men endast fritids på fredagar.

Vi kommer ha kvar fritids tills de slutar 3an och sen får de gå hem själva eller gå till Klubben. De byter skola till 4an och kommer då ha ca 4-500m villagata hem istället för som nu 1,5km där man korsar en väg utan övergångsställen.

• AmericanMommy

Vad korta skoldagar ni verkar ha i Sverige. Här hämtar skolbussen barnen vid 8 och sedan kommer de hem med bussen 15:30. Mina är 6 och 10 år. Skoldagen här är 8:15-15:15 från att barn är 5 år.

• AmericanMommy
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 01:01:52 följande:

Vad korta skoldagar ni verkar ha i Sverige. Här hämtar skolbussen barnen vid 8 och sedan kommer de hem med bussen 15:30. Mina är 6 och 10 år. Skoldagen här är 8:15-15:15 från att barn är 5 år.

Glömde din fråga om att lämna hemma själv. Här är det olagligt att lämna barn under 14 år ensamma. Så vi får vänta tills dess, men min 10 åring skulle nog klara sig själv i någon timme om det var tillåtet.
  • Delilah2001

Barnet går i tvåan och skoldagarna är 8-15, 8-14 eller 8-12.

Han får gå hem direkt efter skoldagen om han vill, men han vill oftast vara på fritids till kl 16, då alla hans kompisar är där.

• elsi
    hammarhajen skrev 2018-12-12 18:35:22 följande:

Slippa fritids?

Jag tycker att det är bra att de är där, med kompisar, utelek och aktiviteter istället för att sitta vid en skärm hemma. 

Men sen har jag aldrig tävlat i "hämta-först-vinner-tävlingen" heller.

Jag tycker också att fritids är bra och vill att barnen ska gå där. Men de trivs inte utan vill gå hem tidigare. Jag lyssnar på barnen och kompromissar med vad jag vill och vad barnen vill. Fritids på mina barns skola har varit stökigt och många barn på liten yta, de har båda trivts allt mindre ju äldre de blivit. Och när de är 8-9 år är det många som går hem själva tidigare och då kanske det inte är så många kompisar just på fritids längre.
  • elsi
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 01:05:29 följande:
    Glömde din fråga om att lämna hemma själv. Här är det olagligt att lämna barn under 14 år ensamma. Så vi får vänta tills dess, men min 10 åring skulle nog klara sig själv i någon timme om det var tillåtet.
    Vart är det nånstans? Är det olagligt alltså att lämna en 11-åring ensam en timme för att göra ett ärende? Eller en 13-åring som är ensam ett par timmar efter skolan?

Det låter helt absurt tycker jag. Får tonåringar gå hemifrån själva då, eller måste en vuxen alltid följa med vart de än går?
Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?