• Fritidsmamman

Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?

Som rubriken lyder:

- Antalet timmar i skolan?
    - När blir barnet hämtat på fritids?

- Och även; vid vilken ålder kunde barnet vara hemma själv i några timmar efter skolan, och således slippa fritids?

• Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?
  • Fritidsmamman
    hammarhajen skrev 2018-12-12 18:35:22 följande:

Slippa fritids?

Jag tycker att det är bra att de är där, med kompisar, utelek och aktiviteter istället för att sitta vid en skärm hemma. 

Men sen har jag aldrig tävlat i "hämta-först-vinner-tävlingen" heller.

Nu har vi visserligen inte särskilt mycket skärm hemma. Det är typ julkalendern en kvart varje dag och möjligen någon film på fredagar/lördagar.

Det är betydligt mer skärm i skolan och på fritids.

Det handlar inte om "hämta först vinner", det handlar om en fundering jag har, på när genomsnittet låter sina barn få mer ansvar hemma och således inte längre behöva fritids.
  • Fritidsmamman
    hammarhajen skrev 2018-12-12 20:56:09 följande:
    Om man jobbar dagtid är det svårt att hinna hem tills barnen slutar skolan. Och ska de roa sig själva blir det lätt skärm.. Oavsett ser jag gärna att de får leka och vara med andra barn. Ett så stort barn som ett skolbarn behöver kompisar och på lektionerna ska de ju arbeta och inte leka. Där vi bor går de allra flesta på fritids, så 14-16 finns inte många att leka med hemma. 

När vuxna är hemma begränsas skärmar och vi aktiverar både ute och inne. 
    Man har misslyckats radikalt om barnet tar till skärmen under tristess.
    Här tar vi till penna, papper, pärlor, garn, grannens hund och annat när det inte finns ngt att göra.
    Är det väder för att vara ute så blir det kojbygge eller pulkaåkning.
  • Fritidsmamman
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 01:05:29 följande:
    Glömde din fråga om att lämna hemma själv. Här är det olagligt att lämna barn under 14 år ensamma. Så vi får vänta tills dess, men min 10 åring skulle nog klara sig själv i någon timme om det var tillåtet.
    Vilken stat bor du i?
    Har själv bott i USA och var betydligt yngre när jag bodde där, och klarade mig fint hemma från cirka 10-års ålder.
    Har aldrig hört att det skulle vara olagligt, men det är klart att det ser olika ut i olika stater. Sedan var det ju ett x-antal år sedan jag bodde där.
  • Duckan

Glömde din fråga om att lämna hemma själv. Här är det olagligt att lämna barn under 14 år ensamma. Så vi får vänta tills dess, men min 10 åring skulle nog klara sig själv i någon timme om det var tillåtet.

Så en förälder måste jobba deltid så länge alt ha nanny i er delstat? Hårda bud.

• AmericanMommy
    Duckan skrev 2018-12-13 11:12:21 följande:

Så en förälder måste jobba deltid så länge alt ha nanny i er delstat? Hårda bud.

Ja, eller ha barnen på after school vilker är samma som fritids, men det kostar 4K i månaden per barn så det blir dyrt. Jag har ett flexibelt jobb där jag kan lägga timmar på kvällen efter barnen lagt sig. Många gör så, eller jobbar timmar på helger när den andra föräldern är hemma. På så vis kan båda jobba heltid.
  • AmericanMommy
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 09:52:29 följande:

Vilken stat bor du i?

Har själv bott i USA och var betydligt yngre när jag bodde där, och klarade mig fint hemma från cirka 10-års ålder.

Har aldrig hört att det skulle vara olagligt, men det är klart att det ser olika ut i olika stater. Sedan var det ju ett x-antal år sedan jag bodde där.

Många stater har 10 år eller 12 år som regel men i Illinois 14. Men det är för att lämna barn ensamma hemma. Att låta barn vara ute själva verkar det vara ännu striktare regler för. Till exempel i RI har dom som förslag att man måste vara 16 år för att gå på skolbussen själv och att bli avsläppt utan vuxen, helt sjukt.
  • Duckan

AmericanMommy, som 14-åring är man rätt stor ändå men visst, det händer skit här i världen.

• Fritidsmamman
    AmericanMommy skrev 2018-12-13 12:16:49 följande:
    Många stater har 10 år eller 12 år som regel men i Illinois 14. Men det är för att lämna barn ensamma hemma. Att låta barn vara ute själva verkar det vara ännu striktare regler för. Till exempel i RI har dom som förslag att man måste vara 16 år för att gå på skolbussen själv och att bli avsläppt utan vuxen, helt sjukt.
    Jag bodde i Kalifornien, när det begav sig, och där var barnen ute själva från unga år.
    Från 3rd grade gick alla down town på torsdagarna, för att dricka smoothies (den dagen vi slutade tidigt). Tror vi var typ 9 år i 3rd grade. O.o
  • AmericanMommy
    elsi skrev 2018-12-13 08:51:25 följande:

Vart är det nånstans? Är det olagligt alltså att lämna en 11-åring ensam en timme för att göra ett ärende? Eller en 13-åring som är ensam ett par timmar efter skolan?

Det låter helt absurt tycker jag. Får tonåringar gå hemifrån själva då, eller måste en vuxen alltid följa med vart de än går?

Ja man får inte lämna barn under 14 ens 1 minut, sjukt. Ja du måste alltid vara med. Låter konstigt men jag är van nu. Jag har förklarat för mina barn att det inte är farligt att vara ensam men att vi är oroliga för att bli anmälda och därför kan dom inte vara ensamma hemma eller vara ute själva.
  • AmericanMommy
    Fritidsmamman skrev 2018-12-13 12:21:59 följande:

Jag bodde i Kalifornien, när det begav sig, och där var barnen ute själva från unga år.

Från 3rd grade gick alla down town på torsdagarna, för att dricka smoothies (den dagen vi slutade tidigt). Tror vi var typ 9 år i 3rd grade. O.o

Ja så kan man inte göra längre tyvärr. Då åker föräldrarna dit på det. En mamma i Florida lät sin 11 åring gå till lekparken själv och hon blev anhållen och riskerade fängelse för det. En mamma i min grannstad lämnade sin 10 åring i bilen i 5 minuter medans hon handlade och åkte dit på det. Helt sjukt.
Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?