• Ignoramus

De beskattade tv-licensen

Så. 1300:- kommer dras på skatten varje år from nästa år. Jag fattar inte. Borde inte det betyda att vi betalar med oskattade pengar, och alltså tjänar jättemycket på det här förslaget (förutsatt att man betalar avgiften i nuläget alltså)? Försöker hitta info kring detta men kommer ingenstans.

Betalar vi någon annan skatt med redan skattade pengar?

• Svar på tråden De beskattade tv-licensen
  • Anonym (Galningen)
    Anonym (Inför kodsystem!) skrev 2018-11-23 20:22:15 följande:
    Du menar att bara 2 % vill kolla på SVT?
    Jag menar att bara 2% skulle vilja betala det pris som blir resultatet när de som inte vill ha skiten slutar betala.
  • Anonym (dumheterärdumheter)
    Anonym (Galningen) skrev 2018-11-23 19:48:46 följande:
    SVT är säkert populärt i bland pwnsionärer. Men dagens ungdom vet knappt vad det är och 40-50-åringar tittar inte på den skiten.
    Du kanske har någon form av statistisk undersökning att luta dig mot för att styrka dina påståenden? Eller är det bara det vanliga struntpratet?
  • fjanten

Precis detta jag påtalat hela tiden när folk har gnällt om att det borde hamna på skatten istället

• Crash Man

Under hela mitt vuxna liv har jag bara betalat tv-licens under fyra månaders tid. Jag har aldrig anmält tv-innehav, men en dag kom en gubbe och knackade på och frågade om jag hade en tv. Jag är inte så duktig på att ljuga så jag erkände. Några månader senare ringde jag radiotjänst och berättade att jag gått med i Jehovas Vittnen och att sekten jag var med i inte tlllät tv-innehav. sedan dess har jag inte betalat någon tv-avgift, men nu kommer jag tvingas.

Varför kan vi inte gör som i Storbrittanien och koda de statliga kanalerna, så de som vill kan beställa dem och resten av oss slipper.

De gånger jag tittar på SVT är Eurovision, större sportevenemang som OS eller fotbolls-vm och vissa politiska debatter. Det är ingenting som är värt 1300:-

• Crash Man
    Ignoramus skrev 2018-11-23 09:58:50 följande:

Hahah! Eller skrivmaskiner!

Jadu både hos min pappa, hos min sambos pappa och framförallt hemma hos oss står teven på typ JÄMT, så jag har väl foliehatten på när du säger att det är en utdöende bransch. ;) (Alltså jag säger inte att du har fel, men jag älskar min tv och vill inte att den ska dö!)

Låt mig gissa, din pappa moch hans sambo är relativt gamla. Min gamle far tittar också mycket på linjär-tv. Yngre människor gör det inte. Jag är 35 och tittar på tv ett fåtal gånger om året och av egna erfarenheter så är det ännu ovanligare att yngre männsikor tittar på tv Jag använder internet och streamingtjänster tills nästan allt. Om 20-30 år när de gamla kufarna gått bort så kommer de ta med sig linjär-tv:n in i graven. Så ja, TV:n är en utdöende bransch.
  • Anonym (Inför kodsystem!)
    Crash Man skrev 2018-11-24 11:54:33 följande:

Under hela mitt vuxna liv har jag bara betalat tv-licens under fyra månaders tid. Jag har aldrig anmält tv-innehav, men en dag kom en gubbe och knackade på och frågade om jag hade en tv. Jag är inte så duktig på att ljuga så jag erkände. Några månader senare ringde jag radiotjänst och berättade att jag gått med i Jehovas Vittnen och att sekten jag var med i inte tlllät tv-innehav. sedan dess har jag inte betalat någon tv-avgift, men nu kommer jag tvingas.

Varför kan vi inte gör som i Storbrittanien och koda de statliga kanalerna, så de som vill kan beställa dem och resten av oss slipper.

De gånger jag tittar på SVT är Eurovision, större sportevenemang som OS eller fotbolls-vm och vissa politiska debatter. Det är ingenting som är värt 1300:-

Ja precis min tanke också. Varför inte koda kanalerna? Det finns väl säkert många som verkligen VILL se på SVT, särskilt äldre, men varför tvinga på alla detta om man aldrig ser på TV? Jag betalar inte licens sen ett år tillbaks och jag har ingen TV och saknar det inte heller. Jag vet inte varför de inte väljer att koda kanalerna här.
  • K Markatta

SVT har beställt en undersökning från Sifo där man ställer följande fråga:

Enligt en ny lag ska alla vuxna medborgare i Sverige betala en avgift på maximalt 1300 kronor om året för att finansiera Public service, dvs SVT, Sveriges radio och Utbildningsradion. Avgiften ska samlas in via skatten. Är utbudet i public service värt avgiften eller är det inte det?

Resultat:
    Bland S-, MP-, V- och C-väljare svarar de flesta ja.
    M- och L-väljare är splittrade.
    SD- och KD-väljare svarar nej.

www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1542894858/opinion/article20127608.svt/BINARY/PDF:%20Resultatet%20av%20unders%C3%B6kningen,%20TNS%20Sifo%2020181122

www.svt.se/opinion/sa-tycker-svenskarna-om-public-service

När en liknande undersökning gjordes i Ungern fick man motsatt resultat. Här var det motsvarigheten till SD- och KD-väljare som var nöjda medan sossar och miljöpartister klagade.

• Aniiee
    fjanten skrev 2018-11-24 09:15:24 följande:

Precis detta jag påtalat hela tiden när folk har gnällt om att det borde hamna på skatten istället

Jag tror att de flesta dock såg för sig att summan som skulle dras genom skattesedeln inte skulle ligga så inihelvete högt utan handla om max en femhundring. 
    I have a growing lack of disgust for you
  • John22

Jättebra med skattefinansierad Public Service ? synd att vi inte har någon Public Service i Sverige.

Folk ska inte behöva betala tusentals kronor för att vissa ska glo på Så ska det låta och Antikrundan.

En hundring per arbetande person och år skulle gott och väl räcka till en välfungerande Public Service, medan personer som vill ha ren underhållning gott kunde få betala för det själva.

• temp email
    Anonym (Inför kodsystem!) skrev 2018-11-24 13:53:49 följande:
    Ja precis min tanke också. Varför inte koda kanalerna? Det finns väl säkert många som verkligen VILL se på SVT, särskilt äldre, men varför tvinga på alla detta om man aldrig ser på TV? Jag betalar inte licens sen ett år tillbaks och jag har ingen TV och saknar det inte heller. Jag vet inte varför de inte väljer att koda kanalerna här.
    Propagandan skulle inte fungera så bra om den var begränsad tillbetalande kunder.

Hela linjär-tv-träsket kollapsar. Vänstertrollen kommer tvingas hitta andra sätt att sprida sin propaganda. De vet detta. Därav den höga avgiften.
    K Markatta skrev 2018-11-24 14:51:14 följande:

SVT har beställt en undersökning från Sifo där man ställer följande fråga:

Enligt en ny lag ska alla vuxna medborgare i Sverige betala en avgift på maximalt 1300 kronor om året för att finansiera Public service, dvs SVT, Sveriges radio och Utbildningsradion. Avgiften ska samlas in via skatten. Är utbudet i public service värt avgiften eller är det inte det?

Resultat:
    Bland S-, MP-, V- och C-väljare svarar de flesta ja.
    M- och L-väljare är splittrade.
    SD- och KD-väljare svarar nej.

www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1542894858/opinion/article20127608.svt/BINARY/PDF:%20Resultatet%20av%20unders%C3%B6kningen,%20TNS%20Sifo%2020181122

www.svt.se/opinion/sa-tycker-svenskarna-om-public-service

När en liknande undersökning gjordes i Ungern fick man motsatt resultat. Här var det motsvarigheten till SD- och KD-väljare som var nöjda medan sossar och miljöpartister klagade.

Förvånad att de flesta röstade att de tyckte det var värt det? Vill man ändå inte ta chansen att få en reducerad avgift genom denna röstning?

Inte konstigt att flest SD röstar emot, då de ofta anser att SVT är vänster och PK och fakenews och allt vad det är.
  • temp email
    Aniiee skrev 2018-11-24 15:24:04 följande:
    Jag tror att de flesta dock såg för sig att summan som skulle dras genom skattesedeln inte skulle ligga så inihelvete högt utan handla om max en femhundring. 
    1300 är inte ens att betrakta som kaffepengar 2019. Det är mer att det är fel att tvingas betala avgift för något man ej använder.
    John22 skrev 2018-11-24 16:05:57 följande:

Jättebra med skattefinansierad Public Service ? synd att vi inte har någon Public Service i Sverige.

Folk ska inte behöva betala tusentals kronor för att vissa ska glo på Så ska det låta och Antikrundan.

En hundring per arbetande person och år skulle gott och väl räcka till en välfungerande Public Service, medan personer som vill ha ren underhållning gott kunde få betala för det själva.

Ja och jag tänker också så troligt fattigt med bra och nya filmer det är på SVT. Jag tyckte att de förr visade en del intressanta filmer då och då, men numera är det nästan aldrig något. Har de inte råd med alla pengar de får in eller?
  • temp email
    Anonym (Inför kodsystem!) skrev 2018-11-24 16:10:39 följande:
    Förvånad att de flesta röstade att de tyckte det var värt det? Vill man ändå inte ta chansen att få en reducerad avgift genom denna röstning?

Inte konstigt att flest SD röstar emot, då de ofta anser att SVT är vänster och PK och fakenews och allt vad det är.
    Det är inte så förvånande. Samtliga vänstertroll vill ju se sin propaganda spridas.

Och när SVT ska undersöka saker hamnar de ofta i sitt eget trapphus.
  • Aniiee
    temp email skrev 2018-11-24 16:12:19 följande:
    1300 är inte ens att betrakta som kaffepengar 2019. Det är mer att det är fel att tvingas betala avgift för något man ej använder.
    Jag håller med om att det är fel att tvingas betala en avgift (för även regeringsdokumenten påpekar att detta är en avgift och inte en skatt)  för något man inte använder, men diskussionerna innan förslaget klubbades var ju att det skulle bli mycket billigare även om man hade flera inkomster i en familij.

Personligen anser jag fortfarande att avgiften borde vara mycket lägre än 1300 och bekosta endast en "nyhetskanal" (nyheter och samhällsdebatter och lite dokumentärer) och möjligtvis en barnkanal, resten bör låsas bakom en betalvägg som får bära sig själv. Arkivet bör så klart även det vara öppet för allmänheten men kanske som någon slags kombo. Typ "du måste göra en gratis användare, du måste vara inloggad och du får bara titta gratis i X timmar i månaden, vill du se mer får du betala per avsnitt/program/film"
    I have a growing lack of disgust for you
  • temp email
    Aniiee skrev 2018-11-24 16:57:19 följande:
    Jag håller med om att det är fel att tvingas betala en avgift (för även regeringsdokumenten påpekar att detta är en avgift och inte en skatt)  för något man inte använder, men diskussionerna innan förslaget klubbades var ju att det skulle bli mycket billigare även om man hade flera inkomster i en familij.

Personligen anser jag fortfarande att avgiften borde vara mycket lägre än 1300 och bekosta endast en "nyhetskanal" (nyheter och samhällsdebatter och lite dokumentärer) och möjligtvis en barnkanal, resten bör låsas bakom en betalvägg som får bära sig själv. Arkivet bör så klart även det vara öppet för allmänheten men kanske som någon slags kombo. Typ "du måste göra en gratis användare, du måste vara inloggad och du får bara titta gratis i X timmar i månaden, vill du se mer får du betala per avsnitt/program/film"
    Håller helt med.

Men propagandamaskinen måste hållas igång och det kostar. Det kommer inte gå att nå folk via linjär-tv. Därför behövs pengar för kränga på folk propagandan.

Tänk dig att pengarna används till att köpa statlig reklam i spotify.
Svar på tråden De beskattade tv-licensen