Ignoramus skrev 2018-11-22 21:42:47 följande:
Blev också förvånad faktiskt. Men alla singelhushåll halverar ju intäkterna nu, och det är en rätt stor andel. Samtidigt har jag fått för mig att det fuskas rätt mycket med avgiften? Trodde som du att de skulle sänka den rätt så avsevärt nu när "alla" plötsligt bidrog, men icket!
Vägrar dock ge upp drömmen om att de drar avgiften på bruttolönen. Annars blir det ju mycket mer pengar än så som radiotjänst roffar åt sig (ytterligare ~30% väl? Eller hur blir det? Skatt på skatt? Fan vad jag har dålig koll på skattesystemet, hehe. Aja, det var en vuxen människa på bussen idag som inte visste vad en (sång)"kör" var, så riktigt SÅ körd är jag ju inte XD )
Avgiften regleras på skatteuträkning - dvs det läggs på 1300 kr i skatt när slutskatten beräknas av skatteverket.
Å ena sidan har vi grundavdrag och jobbskatteavdrag och å andra sidan har vi en public-service-avgift.
Beskattningsbar inkomst minskas med avdragsbeloppen och därefter beräknas skatteuttaget, sen läggs public-service-avgiften på skattebeloppet.
Jag antar att skattetabeller för skatteavdrag av tjänst justeras för (bland annat) detta.
www.regeringen.se/regeringens-politik/medier/ny-avgift-ersatter-radio--och-tv-avgiften--fragor-och-svar/Avgiften kommer att tas in av Skatteverket som betalar ut avgiftsmedlen till ett särskilt public service-konto i Riksgäldskontoret. Public service-kontot ska förvaltas av Kammarkollegiet. Medlen kommer, liksom i dag, förvaltas i ett slutet system separerat från den övriga statsbudgeten.
Avgiften tas in automatiskt vilket innebär att inga fakturor kommer att krävas. I stället redovisas avgiften på inkomstdeklarationen.