• Ignoramus

De beskattade tv-licensen

Så. 1300:- kommer dras på skatten varje år from nästa år. Jag fattar inte. Borde inte det betyda att vi betalar med oskattade pengar, och alltså tjänar jättemycket på det här förslaget (förutsatt att man betalar avgiften i nuläget alltså)? Försöker hitta info kring detta men kommer ingenstans.

Betalar vi någon annan skatt med redan skattade pengar?

• Svar på tråden De beskattade tv-licensen
  • Ignoramus

Tycker också att det är väldigt bra! Men de med minst resurser betalar fortfarande mest (procentuellt), vilket är synd. Alla borde få betala 1% av årsinkomsten. Eller ja, då hade det väl säkert räckt med mindre än 0,25% av årsinkomsten... Och bra att studenter med studielån slipper betala!

Anonym (Äntligen) skrev 2018-11-22 18:50:01 följande:

Äntligen slipper en helt vanlig familj som min, en ensamstående föräldrar med ett barn; att betala lika mycket som en familj med med två vuxna och ett eller flera barn. Detta blir så mycket mer rättvist än vad det varit tidigare.

• Ignoramus

Blev också förvånad faktiskt. Men alla singelhushåll halverar ju intäkterna nu, och det är en rätt stor andel. Samtidigt har jag fått för mig att det fuskas rätt mycket med avgiften? Trodde som du att de skulle sänka den rätt så avsevärt nu när "alla" plötsligt bidrog, men icket!

Vägrar dock ge upp drömmen om att de drar avgiften på bruttolönen. Annars blir det ju mycket mer pengar än så som radiotjänst roffar åt sig (ytterligare ~30% väl? Eller hur blir det? Skatt på skatt? Fan vad jag har dålig koll på skattesystemet, hehe. Aja, det var en vuxen människa på bussen idag som inte visste vad en (sång)"kör" var, så riktigt SÅ körd är jag ju inte XD )

Anonym (Besviken) skrev 2018-11-22 19:38:31 följande:

Jag är lite besviken på att avgiften blev så hög. Kanske var jag lite enfaldig när jag trodde att det skulle bli billigare när alla börjar betala.

• Flaskkaft

Älskar att alla som inte vill betala, måste betala. Det är sånt gnäll. Fantastiskt kul är det.

• Anonym (Noshörning!)
    Flaskkaft skrev 2018-11-22 21:53:54 följande:

Älskar att alla som inte vill betala, måste betala. Det är sånt gnäll. Fantastiskt kul är det.

Jag tycker alla borde betala skatt för sin noshörning. Först och främst du.

Oavsett om de äger någon noshörning eller ej.

Det skulle vara kul.

Och svan-skatt!

Förutom ANOF.
  • Flaskkaft
    Anonym (Noshörning!) skrev 2018-11-22 22:10:37 följande:

Jag tycker alla borde betala skatt för sin noshörning. Först och främst du.

Oavsett om de äger någon noshörning eller ej.

Det skulle vara kul.

Och svan-skatt!

Förutom ANOF.

Jag är lätt på. Skatt är fantastiskt!
  • Anonym (Noshörning!)
    Flaskkaft skrev 2018-11-22 22:18:53 följande:

Jag är lätt på. Skatt är fantastiskt!

Precis. Du ska såklart betala flaskkaft skatt också. 99 , 99 % av din inkomst.
  • Flaskkaft
    Anonym (Noshörning!) skrev 2018-11-22 22:21:41 följande:

Precis. Du ska såklart betala flaskkaft skatt också. 99 , 99 % av din inkomst.

Du har förstått detta ser jag.
  • Anonym (Noshörning!)
    Anonym (Galning) skrev 2018-11-22 18:54:51 följande:

Rättvisa är att A betalar för vad A använder.

Min familj tittar tittar inte på SVT's dåliga produktioner. Om din familj gör det så tycker jag synd om er.

Men ni ska vara glada att ni får betala för skitprogram och propaganda.

Det är väl kul?
  • Anonym (å)
    Anonym (Galning) skrev 2018-11-22 18:42:06 följande:

Det hade ju varit fint. Men de fixar det nog så det blir nettopengar.

En vanlig familj med hemmaboende barn som jobbar tvingas betala 4 tv-licenser. Man förstår att politikerna är nöjda.

De har ju också 4 inkomster till skillnad från en ensamstående som idag betalar nästan hälften av vad ett 4-inkomsthushåll kommer att betala.
  • Padirac
    Ignoramus skrev 2018-11-22 21:42:47 följande:
    Blev också förvånad faktiskt. Men alla singelhushåll halverar ju intäkterna nu, och det är en rätt stor andel. Samtidigt har jag fått för mig att det fuskas rätt mycket med avgiften? Trodde som du att de skulle sänka den rätt så avsevärt nu när "alla" plötsligt bidrog, men icket!

Vägrar dock ge upp drömmen om att de drar avgiften på bruttolönen. Annars blir det ju mycket mer pengar än så som radiotjänst roffar åt sig (ytterligare ~30% väl? Eller hur blir det? Skatt på skatt? Fan vad jag har dålig koll på skattesystemet, hehe. Aja, det var en vuxen människa på bussen idag som inte visste vad en (sång)"kör" var, så riktigt SÅ körd är jag ju inte XD )
    Avgiften regleras på skatteuträkning - dvs det läggs på 1300 kr i skatt när slutskatten beräknas av skatteverket.

Å ena sidan har vi grundavdrag och jobbskatteavdrag och å andra sidan har vi en public-service-avgift. 

Beskattningsbar inkomst minskas med avdragsbeloppen och därefter beräknas skatteuttaget, sen läggs public-service-avgiften på skattebeloppet.

Jag antar att skattetabeller för skatteavdrag av tjänst justeras för (bland annat) detta.

www.regeringen.se/regeringens-politik/medier/ny-avgift-ersatter-radio--och-tv-avgiften--fragor-och-svar/

Avgiften kommer att tas in av Skatteverket som betalar ut avgiftsmedlen till ett särskilt public service-konto i Riksgäldskontoret. Public service-kontot ska förvaltas av Kammarkollegiet. Medlen kommer, liksom i dag, förvaltas i ett slutet system separerat från den övriga statsbudgeten.

Avgiften tas in automatiskt vilket innebär att inga fakturor kommer att krävas. I stället redovisas avgiften på inkomstdeklarationen.

Svar på tråden De beskattade tv-licensen