• Anonym (TS)

Dricker min sambo för mycket?

Min sambo drack ikväll en och en halv flaska vin medan han lagade mat samt till middagen. Är det mycket? Det var under kanske 2,2,5 h. Är det normalt/vettigt? Han dricker en hel flaska även andra dagar i veckan, dock inte varje dag. Vissa veckor dricker han väl en hel flaska per kväll fyra gånger i veckan, andra veckor dricker han en hel kanske bara en-två ggr. I övrigt dricker han aldrig bara ett-två glas, det är minst tre. Han säger att ha ska ?unna? sig lite vin när han kommer hem från jobbet och finns ingen alkohol tillgänglig har han nästan svårt att njuta av maten alls. Han avstår tex sill om det inte finns nubbe. Är inte detta märkligt beteende? Vill främst ha svar på om mängden är galen eller normalt. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?
  • Bananböjaren
    Anonym (alkovarning) skrev 2018-11-19 09:06:52 följande:

1 glas vin 15 cl (11-13%) = 1 standardglas

En flaska vin (75 cl) innehåller 6 glas.

För män innebär en konsumtion över 14 standardglas per vecka en förhöjd risk. Intensivkonsumtion är mer än 4 standardglas per tillfälle.

Det låter som om din man har åtminstone ett riskbruk av alkohol, med råge

Matematik är inte din grej va? Försök igen.
  • Moder1

Det är mycket i mina ögon.

Jag hade aldrig levt med någon som konsumerar alkohol varje vecka.

• Aurora Borrealis

Jag kan bara berätta för dig att om han hade gått till en vårdcentral och där berättat att han dricker mer än minst fyra flaskor vin per vecka, varje vecka, året om. Ja då är det inte säkert att han t ex skulle få gjort en operation om han inte slutade upp med det. Han skulle rent objektivt bli bedömd att dricka för mycket alkohol. Det är inte en normal mängd nej.

• Aurora Borrealis

Vård kan nekas den som dricker så mycket. Saken är ju tyvärr ofta att få är ärliga med mängden när de kommer upp i en och en halv flaska 'till maten" varje dag. De ser det inte själva, tycker inte själva att det är något konstigt...

• Lånehajen

Som andra sagt är det främst beteendet med att det alltid måste finnas alkohol samt frekvensen i hur ofta han dricker som tydligt visar att han har problem.

Vill man dricka mer emellanåt och det kanske hinner slinka ner 1-1,5 flaska vin under kvällen så är väl det helt okej. Är själv så att jag dricker rätt sällan men gärna mer de gånger jag gör det.

Dricker man dock både ordentliga mängder, ett antal gånger i veckan och har problem med när man inte får göra det som yttrar sig i ilska har man definitivt något att arbeta med.

• Likailla

För mig är det tydligt. Så klart att de inte serverade alkohol för att de ser att det finns ett alkoholproblem.

Vi har gjort samma sak, när vi bjudit hem någon med alkoholproblem, så har vi kört alkoholfritt, för den personens och alla i omgivningen skull.
    Vi har gjort det för att visa att vi vill umgås med personen nykter, o inte den fulla jobbiga personen som det blir. Duger det inte, så behöver personen inte komma.

• Aurora Borrealis
    Hanssons Klister skrev 2018-11-19 22:48:39 följande:

Så du menar att en missbrukare utav alkohol kan nekas sjukvård? Eller hur menar du?

En operation kan säkert ställas in om patienten dyker upp alkoholpåverkad. En person med ett alkoholberoende av fysisk art är mer problematiskt men kan säkert lösas genom att denne får injektioner med bensodiazepiner ett dygn innan operation - om operationen behöver utföras akut. Detta är egna spekulationer men en flaska vin om dagen låter inte som ett rimligt skäl att neka en patient vård i form av en operation.

Ja som sagt, en alkoholmissbrukare kan nekas sjukvårdsinsatser p g a aktivt alkoholmissbruk.
  • TL12
    Bananböjaren skrev 2018-11-19 15:17:39 följande:

4glas är en vinare
  • RebeckaZ70

Det är tokmycket i mina ögon. Hälsoriskerna måste vara betydande!

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Anonym (Bermott)
    TL12 skrev 2018-11-21 00:26:50 följande:
    4glas är en vinare
    6 s.k. "standardglas".
    Vad i matematiken brister? Du kan gärna svar ordentligt i stället för att hävda att även jag är dålig på matte. Det är helt ok om jag är det, visa mig bara var i inlägget som alkovarning skrev som det brast. Tack.
  • Bananböjaren
    Anonym (Bermott) skrev 2018-11-21 08:03:22 följande:
    6 s.k. "standardglas".
    Vad i matematiken brister? Du kan gärna svar ordentligt i stället för att hävda att även jag är dålig på matte. Det är helt ok om jag är det, visa mig bara var i inlägget som alkovarning skrev som det brast. Tack.
    15cl x 6 = 90cl.
    Ett glas vin räknas normalt till 12cl, inte 15. Det är också mängden du får när du beställer på restaurang. En portion sprit = 3,33dl öl eller 12cl vin eller 4cl starksprit.
  • Anonym (Bermott)
    Bananböjaren skrev 2018-11-21 08:15:56 följande:
    15cl x 6 = 90cl.
    Ett glas vin räknas normalt till 12cl, inte 15. Det är också mängden du får när du beställer på restaurang. En portion sprit = 3,33dl öl eller 12cl vin eller 4cl starksprit.
    Ok. Men enligt ett flertal sidor och informationskällor motsvarar en flaska vin 6 standardglas. Exempelvis här: https://alkoholhjalpen.se/standardglas

Jag skulle tro att det är vad "alkovarning" syftar på?
  • Anonym (JSS)

Håller med dom flesta andra i tråden.
    Svaret är enkelt: JA, han dricker alldeles för mycket.

Har aldrig träffat en normalkonsumerande person som dricker 4-5 flaskor vin i veckan. Enligt mig så dricker en frisk person kanske en flaska per helg.

Att känna ett behov att dricka en flaska vin 4-5 dagar av 7, varje vecka pekar på att någonting är ganska fel. Att bli arg för att dem man är bortbjuden till inte bjuder på alkohol, är inte ett friskt beteende. Att ha åkt dit för rattfylla, det tror jag inte är lika vanligt för en person som max dricker en flaska vin på helgen för att det är gott och för att man faktiskt då, unnar sig det.

Jag kan bara se till dom i min närhet, dom dricker max 2 glas till maten på fredagskvällen och lördagskvällen, när man har tid att laga lite finare mat och är ledig. Det skulle aldrig falla dom in att dricka mitt i veckorna, flera gånger i den mängden som din man.

Skulle rekommendera dig att ta hjälp nu innan det eskalerar ännu mer. Se till att han får hjälp med sitt missbruk!

• Aurora Borrealis
    Hanssons Klister skrev 2018-11-22 03:36:20 följande:

Vilka vårdinsatser syftar du på?

Varför tjatar du om det så ihärdigt? Det finns hur många som helst och du vet inte om just den vårdinsatsen som du kommer att behöva ingår i det som nekas. Så lika bra att inte sprita. Mitt svar betyder att svaret på ts fråga är att det ur oberoendes perspektiv är för mycket alkohol på mannen. Varför tjatar du och tar upp det? Jag är inte skyldig att skriva en lång lista här på vårdinsatser. Det kommer jag inte göra. Lägg ner nu.
  • Anonym (Gloria)
    Likailla skrev 2018-11-20 10:18:22 följande:

Vi har gjort samma sak, när vi bjudit hem någon med alkoholproblem, så har vi kört alkoholfritt, för den personens och alla i omgivningen skull.
    Vi har gjort det för att visa att vi vill umgås med personen nykter, o inte den fulla jobbiga personen som det blir. Duger det inte, så behöver personen inte komma.

Ja, är det inte härligt att putsa glorian ibland?

Tanken har aldrig slagit dig, hur översittaraktigt det verkar på personen ifråga? (och ogästvänligt för de gäster som kan hantera sin fylla på ett snyggare sätt)

Erbjud lite praktisk hjälp istället, syster.
  • Aurora Borrealis
    Hanssons Klister skrev 2018-11-22 20:44:22 följande:

Om du inte vet, behöver du heller inte angöra ett påstående - det är bara du som förlorar på det.

Självklart har alla rätt till vård - oavsett åkomma. Till och med du.

Varsågod - nu kan du anmäla mitt inlägg med gott samvete.

Nej. Du har feltolkat. Jag vet att vissa vårdinsatser nekas till de som spritar för mycket. Du kan alltså inte supa bort din lever och tro att du får en ny som kan supas bort. Det går inte till så utan då ges den levern till den som slutat sprita först. Det jag inte kommer göra är att skriva en lista på vad som nekas.
  • Aurora Borrealis
    Hanssons Klister skrev 2018-11-22 20:44:22 följande:

Om du inte vet, behöver du heller inte angöra ett påstående - det är bara du som förlorar på det.

Självklart har alla rätt till vård - oavsett åkomma. Till och med du.

Varsågod - nu kan du anmäla mitt inlägg med gott samvete.

Man är själv ansvarig för sin egen hälsa, först och främst. Men du har full rätt till vård i form av alkoholavvänjning när annan vård nekas.
Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?