• Anonym (TS)

Dricker min sambo för mycket?

Min sambo drack ikväll en och en halv flaska vin medan han lagade mat samt till middagen. Är det mycket? Det var under kanske 2,2,5 h. Är det normalt/vettigt? Han dricker en hel flaska även andra dagar i veckan, dock inte varje dag. Vissa veckor dricker han väl en hel flaska per kväll fyra gånger i veckan, andra veckor dricker han en hel kanske bara en-två ggr. I övrigt dricker han aldrig bara ett-två glas, det är minst tre. Han säger att ha ska ?unna? sig lite vin när han kommer hem från jobbet och finns ingen alkohol tillgänglig har han nästan svårt att njuta av maten alls. Han avstår tex sill om det inte finns nubbe. Är inte detta märkligt beteende? Vill främst ha svar på om mängden är galen eller normalt. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vård) skrev 2018-11-17 09:22:59 följande:

När min man var inlagd på vård för alkohol och drogmissbruk fick vi veta att om man är i ett läge där man behöver ställa sig den frågan är svaret i regel ja. Känner man som anhörig att man behöver fråga sig om en människa dricker för mycket gör personen troligtvis just det. Och är man i läget att man frågar sig detta är risken överhängande att det finns problematik med missbruk inblandat.

Detta för att alkoholism är något som kommer smygande och att anhöriga till missbrukare ofta har en väldigt hög toleransnivå. Anser de anhöriga att det föreligger ett problem med personens drickande gör det rimligtvis det. Undantag finns säkert men detta var vad vi fick lära oss av utbildad personal på en kurs för anhöriga till alkoholister och andra missbrukare.

Han själv skulle aldrig ställa sig den frågan. Det är bara jag som undrar varför man måste dricka rödvin till eftermiddagsmackan och varför midsommar är förstört bara för att det inte finns nubbe. Skitkonstigt tycker jag men man kommer ju ingenstans med att påpeka det för mannen ifråga. Han säger bara som någon annan skrev att hab tycker det är gott och förhöjer maten men jag tycker en och en halv flaska vin känns överdrivet såklart. Och när han blev spydig under ett samtal igår undrar jag om det är vinet som talar eller om jag retat upp honom på riktigt på något sätt. I övrigt förutom det jag beskrivit funkar allt normalt för honom. Inga baksmällor, inga problem med jobbet eller kompisar eller när han går ut på krogen. En rattfylla har han däremot åkt på.
  • Anonym (Hmm)

Att bli åka dit för rattfylla är som toppen på ett isberg. Att dricka så mkt är inte normalt. Att bli sur för att det inte finns ex nubbe är inte ok.

Det som många missar med att det är ok att dricka vin söderut är att det är 1 glas till maten, inte 1,5-2 flaskor när man gör iordning maten, eller klämma 1 flaska per kväll.

Din man är en alkoholist.

• Kirenaj68
    Anonym (TS) skrev 2018-11-17 13:24:03 följande:

Han själv skulle aldrig ställa sig den frågan. Det är bara jag som undrar varför man måste dricka rödvin till eftermiddagsmackan och varför midsommar är förstört bara för att det inte finns nubbe. Skitkonstigt tycker jag men man kommer ju ingenstans med att påpeka det för mannen ifråga. Han säger bara som någon annan skrev att hab tycker det är gott och förhöjer maten men jag tycker en och en halv flaska vin känns överdrivet såklart. Och när han blev spydig under ett samtal igår undrar jag om det är vinet som talar eller om jag retat upp honom på riktigt på något sätt. I övrigt förutom det jag beskrivit funkar allt normalt för honom. Inga baksmällor, inga problem med jobbet eller kompisar eller när han går ut på krogen. En rattfylla har han däremot åkt på.

Av dina beskrivningar och hans beteenden att bedöma verkar han definitivt ha utvecklat ett beroende. Även om han inte råsuper direkt finns det definitivt varningssignaler här.
  • Anonym (js)

ja han dricker för mycket

• Anonym (Aminne)

Din man låter som han har klara problem. Och du låter som en klassisk partner till en missbrukare. Och det säger jag inte av elakhet utan för att jag själv varit där. Vet du. Det är inget fel på systembolagets tester. vet du det är ett missbruksbeteende att bli otrevlig för att man vid ett tillfälle får avstå från alkohol. Vet du det är ett missbruksbeteendeatt bli otrevlig när ens drickande ifrågasätts. Vet du att den som åker fast för rattfylla en gång har kört onykter (Och utsatt sig själv och andra för direkt livsfara) många gånger tidigare. Vet du den där magkänslan du försöker trycka undan försöker säga dig nåt viktigt.

• Sandraberg
    Anonym (Aminne) skrev 2018-11-17 22:21:25 följande:

Din man låter som han har klara problem. Och du låter som en klassisk partner till en missbrukare. Och det säger jag inte av elakhet utan för att jag själv varit där. Vet du. Det är inget fel på systembolagets tester. vet du det är ett missbruksbeteende att bli otrevlig för att man vid ett tillfälle får avstå från alkohol. Vet du det är ett missbruksbeteendeatt bli otrevlig när ens drickande ifrågasätts. Vet du att den som åker fast för rattfylla en gång har kört onykter (Och utsatt sig själv och andra för direkt livsfara) många gånger tidigare. Vet du den där magkänslan du försöker trycka undan försöker säga dig nåt viktigt.

Håller med till 100% det är verkligen för mycket för att vara normalt.
  • Anonym (Bermott)

Det är stora mängder, lyssna inte på de som av någon anledning försöker normalisera det. Jag har jobbat på beroendemottagning och någonstans börjar missbruket, det är inte så att alkoholisten plötsligt materialiseras fram på parkbänken utan det kan smyga sig på.

Din man kan alltså en vanlig dag dricka upp mot 9 standardglas på en kväll?

För en man räknas över 14 glas per vecka som överkonsumtion, din ts är lite otydlig gällande mängden alkohol han dricker. Är det alltid 2-3 per dag plus 1 flaska 1-4 gånger per vecka?

Räkna efter själv hur mycket det blir, en vinflaska = 6 standardglas.

Det behöver inte innebära att han är alkoholist utan det rör sig snarare om ett riskbruk som går att "göra något åt". Men han behöver helt klart gå igenom sin konsumtion och ta det på allvar. 

• Anonym (Man 47)

Tycker det är mycket

1 flaska i veckan på helgen tycker jag är rimligt

Klart att man har något problem om man måste dricka 5 flaskor i veckan ....

För smakens skull är bara där ett problem

Går utmärkt o dricka vatten till god mat.

Å inte blir man fet heller eller dum.

Gonatt

• Mandel

Om man inte kan äta sill utan nubbe och till råga på det blir otrevlig mot värdparet, så att man blir utslängd då har man problem med både ett och annat.

Kan man inte avstå alkohol och blir otrevlig om man inte får alkohol så har man problem.
    Dricker man flera gånger i veckan varje vecka så behöver man ta några vita veckor för att se hur det känns i kroppen. 

Allt handlar inte heller om mängden man dricker utan om hur man beter sig när man dricker eller inte dricker.
    När alkohol i sig är det som styr och reglerar hur man beter sig.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Alkis)

Ja han är alkolist,när det är den mängden som dricks/vecka,jag själv har haft problem,men är nyckter sedan tre år tillbaka,jag har gått på behandling och går på AA möten nu.

Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?