Inlägg från: Anonym (Bermott) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bermott)

Dricker min sambo för mycket?

Det är stora mängder, lyssna inte på de som av någon anledning försöker normalisera det. Jag har jobbat på beroendemottagning och någonstans börjar missbruket, det är inte så att alkoholisten plötsligt materialiseras fram på parkbänken utan det kan smyga sig på.

Din man kan alltså en vanlig dag dricka upp mot 9 standardglas på en kväll?

För en man räknas över 14 glas per vecka som överkonsumtion, din ts är lite otydlig gällande mängden alkohol han dricker. Är det alltid 2-3 per dag plus 1 flaska 1-4 gånger per vecka?

Räkna efter själv hur mycket det blir, en vinflaska = 6 standardglas.

Det behöver inte innebära att han är alkoholist utan det rör sig snarare om ett riskbruk som går att "göra något åt". Men han behöver helt klart gå igenom sin konsumtion och ta det på allvar. 

• Anonym (Bermott)
    TL12 skrev 2018-11-21 00:26:50 följande:
    4glas är en vinare
    6 s.k. "standardglas".
    Bananböjaren skrev 2018-11-19 15:17:39 följande:
    Matematik är inte din grej va? Försök igen.
    Vad i matematiken brister? Du kan gärna svar ordentligt i stället för att hävda att även jag är dålig på matte. Det är helt ok om jag är det, visa mig bara var i inlägget som alkovarning skrev som det brast. Tack.
  • Anonym (Bermott)
    Bananböjaren skrev 2018-11-21 08:15:56 följande:
    15cl x 6 = 90cl.
    Ett glas vin räknas normalt till 12cl, inte 15. Det är också mängden du får när du beställer på restaurang. En portion sprit = 3,33dl öl eller 12cl vin eller 4cl starksprit.
    Ok. Men enligt ett flertal sidor och informationskällor motsvarar en flaska vin 6 standardglas. Exempelvis här: https://alkoholhjalpen.se/standardglas

Jag skulle tro att det är vad "alkovarning" syftar på?
Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?