Inlägg från: Aurora Borrealis |Visa alla inlägg
  • Aurora Borrealis

Dricker min sambo för mycket?

Jag kan bara berätta för dig att om han hade gått till en vårdcentral och där berättat att han dricker mer än minst fyra flaskor vin per vecka, varje vecka, året om. Ja då är det inte säkert att han t ex skulle få gjort en operation om han inte slutade upp med det. Han skulle rent objektivt bli bedömd att dricka för mycket alkohol. Det är inte en normal mängd nej.

• Aurora Borrealis

Vård kan nekas den som dricker så mycket. Saken är ju tyvärr ofta att få är ärliga med mängden när de kommer upp i en och en halv flaska 'till maten" varje dag. De ser det inte själva, tycker inte själva att det är något konstigt...

• Aurora Borrealis
    Hanssons Klister skrev 2018-11-19 22:48:39 följande:

Så du menar att en missbrukare utav alkohol kan nekas sjukvård? Eller hur menar du?

En operation kan säkert ställas in om patienten dyker upp alkoholpåverkad. En person med ett alkoholberoende av fysisk art är mer problematiskt men kan säkert lösas genom att denne får injektioner med bensodiazepiner ett dygn innan operation - om operationen behöver utföras akut. Detta är egna spekulationer men en flaska vin om dagen låter inte som ett rimligt skäl att neka en patient vård i form av en operation.

Ja som sagt, en alkoholmissbrukare kan nekas sjukvårdsinsatser p g a aktivt alkoholmissbruk.
  • Aurora Borrealis
    Hanssons Klister skrev 2018-11-22 03:36:20 följande:

Vilka vårdinsatser syftar du på?

Varför tjatar du om det så ihärdigt? Det finns hur många som helst och du vet inte om just den vårdinsatsen som du kommer att behöva ingår i det som nekas. Så lika bra att inte sprita. Mitt svar betyder att svaret på ts fråga är att det ur oberoendes perspektiv är för mycket alkohol på mannen. Varför tjatar du och tar upp det? Jag är inte skyldig att skriva en lång lista här på vårdinsatser. Det kommer jag inte göra. Lägg ner nu.
  • Aurora Borrealis
    Hanssons Klister skrev 2018-11-22 20:44:22 följande:

Om du inte vet, behöver du heller inte angöra ett påstående - det är bara du som förlorar på det.

Självklart har alla rätt till vård - oavsett åkomma. Till och med du.

Varsågod - nu kan du anmäla mitt inlägg med gott samvete.

Nej. Du har feltolkat. Jag vet att vissa vårdinsatser nekas till de som spritar för mycket. Du kan alltså inte supa bort din lever och tro att du får en ny som kan supas bort. Det går inte till så utan då ges den levern till den som slutat sprita först. Det jag inte kommer göra är att skriva en lista på vad som nekas.
  • Aurora Borrealis
    Hanssons Klister skrev 2018-11-22 20:44:22 följande:

Om du inte vet, behöver du heller inte angöra ett påstående - det är bara du som förlorar på det.

Självklart har alla rätt till vård - oavsett åkomma. Till och med du.

Varsågod - nu kan du anmäla mitt inlägg med gott samvete.

Man är själv ansvarig för sin egen hälsa, först och främst. Men du har full rätt till vård i form av alkoholavvänjning när annan vård nekas.
Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?