• Anonym (Ally)

Så orolig för son som använder droger... ????

Jag har en son på 16 år som då och då röker hasch, dricker ca varannan helg och INGET vi gör verkar hjälpa! Vi har kontakt med bup, socialtjänst (samtalsprogram som han avskyr samt urinprov). Jobbar intensivt på att visa kärlek, vara konsekvent etc etc. Det känns som att inget når fram utan att han liksom måste gå sin egen väg... Han har ADHD, medicinerar vilket gör att han grejar skolan lite bättre. Dock även på gränsen där, frånvaro och motivation som sviktar (år 1 på gymnasiet).

Jag orkar inte med detta, går sönder av oro! Drömmer mardrömmar, ligger ofta sömnlös.. Behöver få lite hopp!! Någon som har ett gott exempel att dela med sig av?

• Svar på tråden Så orolig för son som använder droger... ????
  • Anonym (anonym)
    AndreaBD skrev 2018-11-16 20:45:33 följande:

Det behöver inte vara hel-katastrof. De flesta ungdomar dricker ibland och testar hasch. Jag har själv två vuxna barn med ADHD som också har gjort så. De har ändå blivit ordentliga vuxna. Viktigt är att du har en fortsatt någorlunda bra relation till honom. Prata med honom, gör något tillsammans och var inte för negativ. Visa lite förtroende för honom också, i situationer då man kan ha det. Han är ändå snart vuxen och måste börja ta ansvar själv. Även om det ibland verkar som om de inte behöver föräldrarna, så gör de det, i ganska hög grad, i den åldern. Så, håll en bra kontakt, var intresserad i vad han gör!

Det gör verkligen inte alls de flesta.
  • Anonym (anonym)
    AmericanMommy skrev 2018-11-17 01:25:01 följande:

Fast den tyngsta drogen han tar är ju adhd medicinen, den är oftast amfetamin. Det är ju mycket värre än både alkohol och hasch. Det skulle ju vara bra om han inte tog något av de 3 drogerna. Men det är svårt att få ungdomar att sluta dricka och röka på. Men jag håller med många i denna tråden att alkohol är är värre än hasch.

Fast det är ju troligtvis en läkare som gett honom det. En helt annan sak. Dumt att skriva så
  • AndreaBD
    AmericanMommy skrev 2018-11-17 01:25:01 följande:

Fast den tyngsta drogen han tar är ju adhd medicinen, den är oftast amfetamin. Det är ju mycket värre än både alkohol och hasch. Det skulle ju vara bra om han inte tog något av de 3 drogerna. Men det är svårt att få ungdomar att sluta dricka och röka på. Men jag håller med många i denna tråden att alkohol är är värre än hasch.

Om man inte har någon aning så ska man hålla tyst istället för att försöka skrämma föräldrar med felinformation. Och jag hoppas att TS bara lyssnar på behandlande läkare, eller tar reda på själv hur det ligger till.
  • AndreaBD
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 12:08:49 följande:
    Fast det är ju troligtvis en läkare som gett honom det. En helt annan sak. Dumt att skriva så
    Och framför allt så vet man att de som INTE medicinerar verkligen har tendens att ta till droger som tonåringar eller unga vuxna. Och då är det oftast tyngre droger än hasch. En tonåring som medicinerar är mycket bättre än en som missbrukar.
  • Anonym (anonym)
    AndreaBD skrev 2018-11-17 12:21:16 följande:
    Och framför allt så vet man att de som INTE medicinerar verkligen har tendens att ta till droger som tonåringar eller unga vuxna. Och då är det oftast tyngre droger än hasch. En tonåring som medicinerar är mycket bättre än en som missbrukar.
    har jag sagt något annat?
  • Anonym (anonym)

jag menade ju att det är dumt att påstå att vanliga droger är bättre än den adhd mediicnen han fått.

• AndreaBD
    Anonym (Ally) skrev 2018-11-17 11:39:53 följande:

Tack! Känns lite lättare när jag läser era svar. Skulle vilja snabbspola tiden så han plötsligt är 25.. Jag tycker att vår relation är bra, jag försöker hitta på saker att göra med honom och han kan nog prata med mig om mycket. Ibland lite för mycket, vore nästan skönt om han mörkade mer...

Känner igen det, min son berättade också allting. Då blir man kanske mer orolig - MIN mamma hade blivit skogstokig om hon hade vetat vad jag höll på med som ung vuxen (och det har ju gått bra för mig också) - men samtidigt så har du mer koll.
  • AndreaBD
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 12:21:56 följande:
    har jag sagt något annat?
    Inte alls, jag höll med dig.
  • Anonym (anonym)
    AndreaBD skrev 2018-11-17 12:25:24 följande:
    Inte alls, jag höll med dig.
    Aha, trodde tvärtom när du citerade mig, men då missförstod jag bara.
  • ymmik
    Anonym (Ally) skrev 2018-11-17 11:43:29 följande:

Och jag kommer aldrig kunna godkänna att han röker. För mig är det helt fel, jag är säkert mossig och medelålders men det finns inget alternativ där...

Och han med denna inställning kommer ni aldrig kunna lösa problemet. Få honom att fatta din inställning på riktigt så kommer han sluta vara ärlig mot dig och kanske även i framtiden vara oärlig mot sina tjejer "för de kommer ändå aldrig att förstå, finns inga alternativ och medelvägar att hitta"

Det är ugnt att börja röka vid 16 men absolut inte värre än att dricka och på din text verkar det inte som det är nått problem?

Jag vet många som tagit avstånd från föräldrar / lärare / läkare / psykologer för att de haft din inställning till droger. Känslan många får är att de reduceras till nån slags "missbrukare" pga lagar och normer som de inte håller med om. Alltså att deras egen person, tankar, åsikter och känslor förnekas för att något de ser som ett ickeproblem, cannabis, blir det viktiga problemet.
    Många röker för skojs skull. Röker man för att dämpa sin ångest över något, coh nån säger till en att ens största problem är att man röker, det är som att höra att man inte spelar nån roll. Jag lovar, denna upplevelse har jättemånga som röker cannabis i sin relation till exempelvis föräldrar.
    Du har ju accepterat att du tycker som du tycker och är inte beredd att ta in fakta, åsikter eller känslor som andra har. Baserat på citatet ovan. Om du verkligen inte är beredd att försöka utveckla dig själv på detta område, berätta för ** skull inte för din son att du ser på det på det här sättet!!!

Relationer och förståelse handlar om att ge och ta. Jobba på din inställning annars kommer din son att ta avstånd från dig, på ett eller annat sätt.

Om du inte hade din kategoriska inställning mot cannabis kanske fler folk hade erkänt sina rökvanor för dig och så hade du sett hur många helt vanliga, framgångsrika, trevliga, omtänksamma och ordningsamma människor som röker då och då.

Oj blev en text som försvarar cannabis kanske. Det viktigaste är dock att du kan aldrig kategoriskt ta avstånd från cannabis och behålla din sons respekt för dina åsikter i frågan. Du kommer förlora möjligheten att hjälpa honom att hamna rätt i sin droganvändning och kan bara hoppas att hans vänner har en bra drogkultur. Är det verkligen bara cannabis han brukar så finns iof chansen att de faktiskt har en bra drogkultur, men med tanke på att han redan använder amfetamin och läkemedelsdroger så finns ju risken att han går vidare på något av de spåren, och då kommer du önska att det var lite cannabis nån gång ibland..
Svar på tråden Så orolig för son som använder droger... ????