• Anonym (Ally)

Så orolig för son som använder droger... ????

Jag har en son på 16 år som då och då röker hasch, dricker ca varannan helg och INGET vi gör verkar hjälpa! Vi har kontakt med bup, socialtjänst (samtalsprogram som han avskyr samt urinprov). Jobbar intensivt på att visa kärlek, vara konsekvent etc etc. Det känns som att inget når fram utan att han liksom måste gå sin egen väg... Han har ADHD, medicinerar vilket gör att han grejar skolan lite bättre. Dock även på gränsen där, frånvaro och motivation som sviktar (år 1 på gymnasiet).

Jag orkar inte med detta, går sönder av oro! Drömmer mardrömmar, ligger ofta sömnlös.. Behöver få lite hopp!! Någon som har ett gott exempel att dela med sig av?

• Svar på tråden Så orolig för son som använder droger... ????
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 14:36:37 följande:
    läkaren håller iallafall koll på läkemedlet och man vet vad det innehåller mer. vilket man inte vet med knark. sluta uppmana folk till knark på internet.

Nu pratar jag om skador och död, och att för en läkare inte alls innebär att det blir säkert i andra änden.

Och din avslutande menig har noll koppling till nått jag säger.

Och svaret är nej, jag uppmanar INGEN!!!

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 14:56:31 följande:
    De sakerna är tillåtna, det är inte knark. finns en anledning till det. Jag har inte ens provat röka, snusa eller droger. och det tänker jag inte göra heller. ganska stolt över det om jag får säga det själv. det ska man få vara också.
    Så om cannabis skulle vara lagligt, så är du helt okey med en sådan konsumtion då?
    hur många meter var det?
  • Anonym (anonym)
    klyban skrev 2018-11-17 14:57:40 följande:

Nu pratar jag om skador och död, och att för en läkare inte alls innebär att det blir säkert i andra änden.

Och din avslutande menig har noll koppling till nått jag säger.

Och svaret är nej, jag uppmanar INGEN!!!

Du pratar bra om droger iallafall. Att det skulle vara bättre än läkemedel som är kollade. Det tycker jag verkligen inte. Det är ju jättebra att du inte uppmanar folk till det.
  • Anonym (anonym)
    klyban skrev 2018-11-17 14:59:23 följande:
    Så om cannabis skulle vara lagligt, så är du helt okey med en sådan konsumtion då?
    Om alkoholen hade kommit nu, så skulle det nog också vara olagligt. Det går att diskutera detta hur länge som helst. Jag vet faktiskt inte. Men att ta det bara sådär, är dumt.
  • Anonym (Fd hasch brukare)
    AndreaBD skrev 2018-11-17 13:33:20 följande:

Jag vet att man ofta överdriver det där med cannabis. Men en sak som jag måste rätta: Du skriver att det är inte lika farlig som rökning. Nu har jag  inte dubbelkollat det, men jag har för mig att det är mycket större risk att få lungcancer om man röker cannabis än om man bara röker cigaretter. Jag vet inte exakt hur mycket man utgår ifrån då, men det ska finnas ganska elaka cancerogena ämnen i cannabisröken.

En annan risk är att man kan få hasch-psykos. Det verkar som om vissa människor är känsliga där. Har man inte fått det från början, så lär man inte få det senare heller. Men det finns de som får.

Annars håller jag med dig om att alkohol är betydligt värre. Om det inte vore legalt, skulle man ju inte legalisera det nu. Men man vill nog inte heller legalisera fler skadliga ämnen. Jag tycker dock man bör få använda cannabis i större utsträckning där det är medicinskt indicerat.

Absolut är inte alla ämnen rakt av helt ultimat i cannabisen. Men att det skulle öka lungcancer är jag skeptisk till. Känner mer orolig när jag röker cigg än när jag brukade hasch i det syftet.

medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/levnadsvanor/patientinformation/tobak/tobakens-innehall/

Så illa är verkligen inte cannabis som listan om ciggaretter innehåller. Det dör 12000 årligen utav cigg. Det är tydligen mer än självmord, mord, olyckor och dödsfall utav droger tillsammans.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2018-11-17 14:34:10 följande:

Bättre för vem?
    En substans kan gör skada oavsett om den är utskriven eller inte.
    Det är tom så att det är MASSOR som dör varje år av mediciner som läkare skrivit ut.
    Vi pratat om 500-1000 döda årligen och ungefär lika många skadade av läkemedel.

Visst. Men inte just av ADHD-medicinerna. Eftersom, även om de innehåller amfetamin, eller amfetaminliknande ämnen så är det ju så lågtdoserat att det inte alls har samma skadliga effekter. Så, mängden/dosen spelar en stor roll. Och syftet spelar stor roll.

Alkohol är också farlig. Om du dricker den i stora mängder. Inte om du dricker lite ibland och inte heller förstås till utvärtes bruk. Dvs om man desinficerar med det.
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 14:59:28 följande:
    Du pratar bra om droger iallafall. Att det skulle vara bättre än läkemedel som är kollade. Det tycker jag verkligen inte. Det är ju jättebra att du inte uppmanar folk till det.

ALLA läkemedel är DROGER, bara att man inte blir berusad av dom alla.
    Saken är att vi har mycket död och skador med läkare som föreskriver medicin.
    Så det finns ingen poäng där att droger man får utskrivit av en läkare innebär att det är det allra minsta säkert.

Varför är det bra att jag inte uppmanar någon?
    Undrar för det är bara du som försökt säga jag uppmanar, då jag uppmanar ingen.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 15:00:03 följande:
    Om alkoholen hade kommit nu, så skulle det nog också vara olagligt. Det går att diskutera detta hur länge som helst. Jag vet faktiskt inte. Men att ta det bara sådär, är dumt.

Alkohol är typ millennier gamla, lika så cannabis.
    Du kommer med en frågeställning som aldrig har existerat, eller ens komerm existera.
    Detta är inget argument för nått mer än att alkohol kan vara väldigt farligt.

Jag är inte så säker på du är ens intresserad av en diskussion, eller ens saklig sådan.
    hur många meter var det?
  • AndreaBD
    klyban skrev 2018-11-17 14:49:44 följande:

Lungcancer för de som röker endast cannabis, så är prevalensen lägre än den delen av befolkningen som inte röker nått alls.(Men en liten marginal).
    Röker du med tobak, så ökar den igen.

Haschpsykos är ett begrepp som i princip enbart existerar i Sverige, det är nått som är fött ur stigmatisering.
    Psykos är en genetiskt sjukdom, som cannabis är en utlösare av många.
    Andra är alkohol, stress och traumatisk händelse som stora utlösare.
    Man kan inte heller se psykoserna öka när konsumtionen av cannabis ökat kraftigt, så den tesen är död.

Och inget av detta betyder att cannabis är ofarligt.
    Tyvärr måste man tillägga detta varje gång, för alldeles för många tänker enbart i svartvita termer.

Det vi ser idag och med forskning på cannabis, så kommer det ungefär 9 icke negativa på 1 negativ om cannabis(var nått år sedan jag kollade, så kan ha ändrat sig tills idag).

Dock tycker jag det värsta är med cannabis, det är att man lämnade över handeln till kriminellanätverk.
    Och det som är det värsta där, det är att de skiter fullständigt i hälsa eller ålder på de som köper.
    Och unga har en överexponering av lättillgängliga droger pga detta.

Hur menar du nu - röker endast cannabis? Jag har sett folk försöka röka med annat än tobak, minns en person som försökte röka med oregano istället. Det verkade funka någorlunda. Är det så att just kombinationen av cannabis och tobak ger hög lungcancerrisk? Tror dock inte att man vet.

Sökte just lite på nätet, det verkar inte vara riktigt säkert. Det är ju svårt att säga. Tänk om folk som röker hasch då röker färre cigaretter? Och man vill inte göra studier heller, då det är olagligt....

Det stämmer inte att begreppet haschpsykos bara existerar i Sverige. Jag vet säkert att den är minst lika känd i Tyskland och i England och Irland.

En psykos kan ha olika orsaker. Visst, det finns nog oftast ett genetiskt anlag. Men det är ju inte den enda anledningen. Och visst, man kan inte veta om det hade utlösts av annat om inte av hasch.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2018-11-17 15:22:56 följande:
    Visst. Men inte just av ADHD-medicinerna. Eftersom, även om de innehåller amfetamin, eller amfetaminliknande ämnen så är det ju så lågtdoserat att det inte alls har samma skadliga effekter. Så, mängden/dosen spelar en stor roll. Och syftet spelar stor roll.

Alkohol är också farlig. Om du dricker den i stora mängder. Inte om du dricker lite ibland och inte heller förstås till utvärtes bruk. Dvs om man desinficerar med det.

Säger inte emot, det var en kritik mot retoriken och där man säger det är så säkert med en läkare som skriver ut.
    Vilket det bevisligen INTE är, men måste även säga att det är dom som ska skriva ut medicinen.
    Annars tror väl någon jag uppmanar folk använda droger igen, fast jag aldrig säger det eller ens nära.

hur många meter var det?
Svar på tråden Så orolig för son som använder droger... ????