klyban skrev 2018-11-17 14:49:44 följande:
Lungcancer för de som röker endast cannabis, så är prevalensen lägre än den delen av befolkningen som inte röker nått alls.(Men en liten marginal).
Röker du med tobak, så ökar den igen.
Haschpsykos är ett begrepp som i princip enbart existerar i Sverige, det är nått som är fött ur stigmatisering.
Psykos är en genetiskt sjukdom, som cannabis är en utlösare av många.
Andra är alkohol, stress och traumatisk händelse som stora utlösare.
Man kan inte heller se psykoserna öka när konsumtionen av cannabis ökat kraftigt, så den tesen är död.
Och inget av detta betyder att cannabis är ofarligt.
Tyvärr måste man tillägga detta varje gång, för alldeles för många tänker enbart i svartvita termer.
Det vi ser idag och med forskning på cannabis, så kommer det ungefär 9 icke negativa på 1 negativ om cannabis(var nått år sedan jag kollade, så kan ha ändrat sig tills idag).
Dock tycker jag det värsta är med cannabis, det är att man lämnade över handeln till kriminellanätverk.
Och det som är det värsta där, det är att de skiter fullständigt i hälsa eller ålder på de som köper.
Och unga har en överexponering av lättillgängliga droger pga detta.
Hur menar du nu - röker endast cannabis? Jag har sett folk försöka röka med annat än tobak, minns en person som försökte röka med oregano istället. Det verkade funka någorlunda. Är det så att just kombinationen av cannabis och tobak ger hög lungcancerrisk? Tror dock inte att man vet.
Sökte just lite på nätet, det verkar inte vara riktigt säkert. Det är ju svårt att säga. Tänk om folk som röker hasch då röker färre cigaretter? Och man vill inte göra studier heller, då det är olagligt....
Det stämmer inte att begreppet haschpsykos bara existerar i Sverige. Jag vet säkert att den är minst lika känd i Tyskland och i England och Irland.
En psykos kan ha olika orsaker. Visst, det finns nog oftast ett genetiskt anlag. Men det är ju inte den enda anledningen. Och visst, man kan inte veta om det hade utlösts av annat om inte av hasch.