• Pierott

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-13 22:54:39 följande:

Fast med mer utbildning kanske man kan starta något eget eller liknande. då behöver man inte vara beroende av att inte bli anställd. Hur jag skulle kunna göra en inkomst på detta eller med vad exakt vet jag dock inte. Men allt sådant kan man ju planera innan man startat eget. Kanske är detta ett bra alternativ, men jag vet inte.

Hoho, jorden anropar? Hur ska du lyckas starta eget utan att stressa, ta in nya intryck och allt annat som gör dig obotligt trött?
  • Pierott
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-13 23:32:04 följande:

¨Jag kan planera min tid som jag vill och jag kan värdera vad som är av relevans att utföra eller ej. Tråkiga, meningslösa uppgifter som ej leder någonstans kan jag prioritera ner/bort. Dock vet jag ju att det så klart kommer uppstå tråkiga och enformiga moment i och med eget företag men dessa går att genomlida genom att jag vet att det leder någon vart. Att göra tråkiga, meningslösa moment och uppgifter åt en arbetsgivare leder ingen vart för mig personligen. Men i ett eget företag kan ju dessa leda till att utveckla företaget vilket blir en vinst för mig personligen. Därmed är det skillnad på att vara egen företagare och att vara anställd.

Du lever i en fantasivärld av sällan skådat slag. Oavsett dokumentärer, reportage och bloggar.

Det kommer bli ett hårt fall för dig.
  • Pierott
    Anonym (liknande) skrev 2019-07-14 12:58:27 följande:

Beklagar din situation, TS. och tror att jag till vissa delar kan leva mig in i vad du upplever, även om jag inte håller med om allt du tycker om "systemet" osv. Jag har också varit sjuk i åratal alltså hål i cv:t, jobbat i perioder men har alltid slutat med heltidssjukskrivning, funderar mycket på att satsa på att läsa vidare och då på främst heltid har jag tänkt. Har liknande förhoppningar om att med "rätt" jobb kommer det funka bättre, eller kanske orkar jag åtminstone jobba mer än några månader innan jag blir sjukskriven igen... men det kanske är dödfött, av alla kommentarer i tråden vill jag bara lägga mig och dö istället, ingenting är tydligen en bra ide :(

Självklart kan studera vara ett bra alternativ i ditt fall där du har erfarenhet av arbetslivet och hur saker och ting fungerar. I ts fall lever han i en fantasivärld och tror han vet hur allt funkar och tar inte till sig när folk försöker förklara för honom. För enligt honom vet han bättre än oss alla andra. Man måste ha en förankring i verkligheten!
  • Pierott
    Anonym (liknande) skrev 2019-07-14 13:20:52 följande:

Ja det är ju lite skillnad så förstås, men jag tänker även på det faktum som en del skriver, att en arbetsgivare vill inte ha en arbetstagare med stora hål i CV:t, skulle ju göra att även mina studier skulle vara bortkastad tid och pengar. Nu har jag ju gymnasiet klart visserligen men det skulle ju ta några år, med några års CSN-skuld med i bagaget.

Fast du har ju nånting att presentera på ett CV åtminstone. Att folk ibland har hål i sina CVn är nog inte ovanligt. Barnafödande, jordenruntresor osv. Men komma med ett tomt CV när man är 40+ kommer inte imponera på någon.
  • Pierott
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-14 20:34:40 följande:

Fast om jag arbetar deltid (säg 50%) då blir ju lönen låg, bör bli svårt att spara något då tänker jag, fast det beror ju på vilken nivå en deltidslön kan tänkas hamna på.

När jag var på snickeriet (DV) fick jag ju bara 6 kr /tim utöver aktivitetsersättningen. 6 kr/tim klarar man sig inte på.

Finns inget RIKTIGT jobb i Sverige man tjänar 6kr/tim på. Försök med nått annat. Du letar ursäkter för att berättiga att du minsann ska vara ett undantag och få bidrag. Tusentals svenskar studerar och jobbar samtidigt och dom klarar sig alldeles utmärkt! Spara får du göra om +10år när du mot all förmodan fått ditt höjdarjobb.
  • Pierott
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-14 20:43:42 följande:

På daglig verksamhet får man ingen lön utan en liten ersättning i vissa kommuner får man inget alls. DV är inget lönearbete och de som finns där är där för att ha en sysselsättning om dagarna och har aktivitetsersättning som sin inkomst

Nu var det hans påstående om att man inte klarar sig på 6kr/tim jag svarade på.
  • Pierott
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-15 00:09:24 följande:

Fast mitt påstående stämmer ändå, man klarar sig inte på 6 kr/tim.

Du får inga 6kr/tim på ett RIKTIGT jobb.
  • Pierott
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 00:43:08 följande:

Nu har jag förresten fått dessa 7000 kr på kontot, så det stämde att jag skulle få dem.

Det är skillnad på att få pengar och vara berättigad. Du ska sluta googla och kontakta FK och verkligen kolla så du har rätt till dom, för jag antar att du inte vill vara betalningsskyldig mitt uppe i allt med ett låneberg som stadigt växer.
  • Pierott
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 00:49:49 följande:

Fast om man har ett intyg som styrker att man endast har arbets- och/eller studieförmåga på 50% samt att studierna endast är på 50%, då bör man ju beviljas 50% "sjukpenning I särskilda fall" under studieuppehållet (två dagar) och därmed har man även rätt till boendetillägg för hela månaden, som i mitt fall verkar hamna på 7000 kr.

Annars kanske jag kan göra så att jag väntar en vecka från en kurs tar slut tills jag börjar nästa kurs, alltså nio dagar. Då bör jag kunna få sjukpenning på deltid för dessa dagar.

Du har inget intyg som säger det, ditt intyg säger att du är sjuk 100%. Ditt parasiterande gör mig illamående.
  • Pierott
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 00:59:58 följande:

Ja men eftersom jag kan studera 50% så kanske läkaren kan ändra i intyget och skriva in att min sysselsättningsförmåga bara är nedsänkt med 50%.

Då ska du dock övertyga din doktor om att du över en natt blivit magiskt frisk och plötsligt kan studera. Är han en riktig läkare går han inte på dina lögner längre och tar bort din sjukskrivning helt.

Och ja, är beslutet baserat på att du lever på sjukpenning är det felaktigt och du måste ringa FK och informera dom INNAN du använder ett öre! Du kommer garanterat få betala tillbaka pengarna!
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?